اخبار فرش ماشینی

تولید فرش ایرانی نیازمند حمایت مسئولان است

 

تولید فرش ایرانی نیازمند حمایت مسئولان است

تار و پود قالی ایرانی با حمایت مسئولان در سایه ثبات بازار بافته خواهد شد و از بین بردن موانع تولید در شرایط کنونی بازارهای جهانی را به تسخیر فرش دستباف ایرانی در می آورد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، صنعت فرش ایران به لحاظ صادراتی، کسب درآمد ارزی و اشتغالزایی اهمیت بسیار بالایی دارد که متأسفانه در پی عدم حمایت مسئولان تولید آن کاهش یافته است.

براساس این گزارش، با توجه به اینکه فرش یکی از اقلام صادرات غیرنفتی محسوب می شود در عرصه های تجاری و پژوهشی جهان از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

بنابراین حمایت جدی مسئولان برای حفظ واحدهای تولیدی و ادامه فعالیت آنها جلوگیری از کاهش تولید فرش دستباف و حفظ بازارهای جهانی یک ضرورت است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

لازم به ذکر است، گزارش ها حاکی از آن است که تولید فرش دستباف در کشور به دلایل متعددی کاهش یافته است و قالیبافان تمایلی به تولید فرش ندارند در صورتی که با وجود افزایش قیمت انواع فرش هنوز تقاضا برای خرید آن بسیار زیاد است.

در ادامه این گزارش، معصومی کارشناس فرش در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: مواد اولیه وارداتی مورد استفاده در تولید فرش دستباف تحت تاثیر از نوسانات ارزی بسیار افزایش یافته است که همین امر موجب نگرانی بافندگان در بازگشت سرمایه شده است.

معصومی ادامه داد: قیمت ابریشم وارداتی طی یک سال گذشته از هر کیلو ۳۵ دلار به ۱۹۰ دلار در سالجاری رسیده است.

این کارشناس فرش خاطرنشان کرد: بافنده فرش با تاثیر از نرخ روز ارز برای تامین مواد اولیه و تولید فرش اقدام می کنند اما با توجه به اینکه کمترین زمان اتمام بافت فرش ۶ ماه است تضمینی برای برگشت سرمایه وجود ندارد که لازمه این امر ثبات در نرخ ارز است.

معصومی اظهار داشت: قیمت قالی در حال حاضر بسیار افزایش یافته است و برای بافنده ای که امروز اقدام به فروش می کند بسیار سودآور است.

همچنین در ادامه اوتادی کارشناس فرش در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،‌ اظهار داشت: تولیدکنندگان و بافندگان فرش در تامین مواد اولیه مشکلی ندارند اما تاثیرپذیری از نرخ ارز در قیمت مواد اولیه یک چالش اصلی برای آنان شده است.

وی در پایان گفت: مدیریت و نظارت کافی تنها راهکاری است که باعث بهبود وضعیت تولید فرش دستباف خواهد شد.

گزارش از زینب عبدی

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×