اخبار نساجی

تعطیلی ۵ هزار واحد نساجی در چهار سال اخیر

 

نساجی

 

محمد مروج  اظهار داشت: در حال حاضر صنعت اوضاع قابل تعریفی ندارد و وضعیت صنعت نساجی نیز ابری است.

وی ادامه داد: مشکلات موجود در زمینه ارتباطات بانکی برطرف نشده و بانک‌های اروپایی برای همکاری با ایران هنوز اعتماد لازم را به دست نیاورده‌اند.

وی با بیان اینکه مشکل گشایش ال‌سی و فاینانس همچنان برقرار است، گفت: فقط چند بانک کوچک در ترکیه و یک بانک مربوط به ایران در آلمان، کارهای گشایش اعتبارات کوچک را انجام می‌دهند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مروج با اشاره به فعال بودن تنها ۴۰ درصد از ظرفیت صنعت نساجی، اظهار داشت: کارخانه‌های نساجی در شرایط تعطیل یا نیمه تعطیل هستند و شیفت تولید خود را کاهش داده‌اند.

به گفته وی، حدود ۹ هزار و ۸۱۸ پروانه بهره‌برداری برای واحدهای صنعت نساجی صادر شده که از سال ۹۱ به بعد تقریباً نیمی از آنها تعطیل شده‌اند و نیم دیگر نیز در شرایط نیمه‌تعطیل به سر می‌برند، دلیل این مسئله تغییر نرخ ارز، ناتوانی واحدها در پرداخت اقساط تسهیلات و همچنین نبود نقدینگی برای خرید مواد اولیه و تشدید رکود بازار است.

وی تأکید کرد: پیش‌بینی می‌کنیم امسال نیز سرعت تعطیلی واحدهای نساجی بیشتر از قبل شود، هرچند کارخانه‌ها از اعلام تعطیلی خودداری می‌کنند زیرا این مسئله مشکلاتی را در وصول مطالبات آنها ایجاد خواهد کرد.

* کارت اعتباری کالا به کارخانه‌های نساجی نرسید

رئیس انجمن صنایع نساجی با اشاره به مصوبه اخیر دولت برای ارائه تسهیلات به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط، گفت: اگر کارخانه‌ها از این بابت مقروض شوند، به پر کردن انبارهای خود می‌پردازند و در چنین شرایطی، قدرت خرید مردم پایین است و صنایع در بازار، فروشی ندارند.

وی ادامه داد: صنعتگران نسبت به فروش کالا با کارت اعتباری امیدوار بودند، اما اجرای این طرح نیز آنقدر طولانی شد که تأثیری به حال صنعت ندارد.

به گفته وی، قرار بود از طریق کارت‌های اعتباری، فروش فرش ماشینی، پرده و کالای خواب نیز صورت گیرد که در نهایت این اتفاق نیفتاد و کارت‌های اعتباری تأثیری به حال صنعت نساجی نداشتند.

* چشم امید تولیدکنندگان به وام ازدواج

وی افزود: هم‌اکنون صنعتگران امیدوارند که بتوانند بخشی از محصولات خود را از طریق وام ازدواج در بازار عرضه کنند.

مروج در ادامه با اشاره به کاهش ۴۵۰ هزار نفری از تعداد کارگران بخش صنعت طی ۱۰ سال گذشته و جذب ۷۵۰ هزار نفر کارگر در رشته‌های غیرقابل ردیابی مانند راننده آژانس یا مسافرکش موتورسیکلت، گفت: این اتفاق نشان می‌دهد که صنعت‌زدایی در کشور صورت گرفته است.

وی پیش‌بینی کرد طی سال جاری تعداد کارگران اخراج شده در صنعت نساجی ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش داشته باشد.

* نساجی بروجرد در آستانه تعطیلی

وی با اشاره به تعطیلی کارخانه‌های بزرگ نساجی کشور مانند نساجی مازندران، مخمل ابریشم کاشان و ایران‌برک طی سال‌های گذشته، گفت: در حال حاضر نیز نساجی بروجرد با بحران روبه‌رو شده و در حال پیوستن به خیل کارخانه‌های تعطیل است، به طوری که در ابتدای امسال حدود ۵۰۰ نفر از نیروی انسانی این کارخانه تعدیل شدند و این در حالی است که بیش از هزار نفر کارگر در نساجی بروجرد مشغول به کار بودند.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×