اخبار نساجی

تحریم های نفتی چگونه به فرصتی برای پیشرف بدل خواهد شد؟

 

تحریم های نفتی چگونه به فرصتی برای پیشرف بدل خواهد شد؟

۱۱تیر روز آغاز اجرایی شدن تحریم ها ی نفتی علیه ایران بود و به این ترتیب از روز گذشته رسما تحریم ها علیه ایران آغاز شود. این در حالی است که تحریم‌های نفتی و بانک مرکزی آمریکا علیه ایران از پنجشنبه گذشته آغاز شده و در داخل …

شفاف:۱۱ تیر روز آغاز اجرایی شدن تحریم ها ی نفتی علیه ایران بود  و به این ترتیب از روز گذشته رسما تحریم ها علیه ایران آغاز شود. این در حالی است که تحریم‌های نفتی و بانک مرکزی آمریکا علیه ایران از پنجشنبه گذشته آغاز شده و در داخل کشور نهاد‌های مختلف در اظهارنظرها و مواضع خود خبر از تصمیماتی برای مقابله با این وضعیت یا سوءاستفاده احتمالی برخی از همسایگان و طرح ادعاهای واهی درباره ایران می‌دهند.

وزیر نفت اما در اخرین اظهارات خود در خصوص تحریم نفت ایران با بیان این‌که علاوه بر صدور نفت ایران امروز صادر‌کننده تجهیزات نیز است، گفت: امروز موفق شدیم تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده و زمینه‌ساز توسعه‌ صنعت نفت و سایر صنایع شده است.  

وزیر گفت: ایران کشور بزرگی است و دوستان زیادی در دنیا دارد و به هیچ عنوان نگران فروش نفت نیستیم.  

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رستم قاسمی اظهار کرد: تحریم‌ها تا کنون هیچ تاثیری در ایران نداشته و از این پس نخواهد داشت.  

قاسمی با تصریح بر این‌که اتحادیه اروپا سال‌هاست نفت ایران را تحریم کرده، خاطر نشان کرد: تحریم برای ایران خصوصا صنایع نفت فرصتی برای پیشرفت و دستیابی به علوم جدید بود. ما زمانی برای بسیاری از فرآورده‌ها و تجهیزات متکی به سایر کشور‌ها بودیم، اما امروز بسیاری از فرآورده‌های نفتی را صادر می‌کنیم و در تولید برخی تجهیزات نیز به خودکفایی رسیده‌ایم.  

وزیر نفت با بیان این‌که علاوه بر صدور نفت ایران امروز صادر‌کننده تجهیزات نیز است، گفت: امروز موفق شدیم تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده و زمینه‌ساز توسعه‌ صنعت نفت و سایر صنایع شده است.  

از سوی دیگر پیش از این معاون اول رییس‌جمهور درباره تحریم نفت ایران گفت: «باید به تحریم‌های نفتی سلام کنیم».

جانشین معاونت عملیات نیروی زمینی سپاه از «توان مقابله سپاه با دشمن در فاصله چند‌هزار کیلومتری» و «توان شلیک بسیج تا قلب کشور متجاوز» سخن گفته است. این در حالی است که روز جمعه فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز اعلام کرد: «موشک ضدرادار با برد ۳۰۰کیلومتر روی شناورهای ایرانی تنگه هرمز نصب می‌شود.»

همچنین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همچنین در خصوص تنگه هرمز و امنیت منطقه همزمان با آغاز تحریم ها اعلام کرد:  «ما نسبت به تنگه هرمز حساسیت ویژه‌ای داریم و تمام اتفاقاتی که در این تنگه می‌افتد را زیر نظر داشته و مراقبت می‌کنیم.»

به این ترتیب ، گمانه زنی ها در خصوص تحریم نفتی ایران و آثار آن ادامه دارد.

محمود بهمنی نیز وارد گود تحریم ها شده و  با اعلام اینکه بانک مرکزی از سوی برخی کشورهای غربی تحریم است، اما ما بیکار ننشسته ایم، گفت: برای مقابله با تحریم‌ها برنامه هایی را در دست اجرا داریم و با سیاست‌های مغرضانه مقابله می کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به وجود ذخائر کشور، تاثیرگذاری تحریمها را بر اقتصاد کشور “سخت” توصیف کرد و اظهار داشت: درآمد نفت در بدترین شرایط نیازهای کل واردات ۷۰ میلیارد دلاری کشور را تامین می کند، البته باید از ورود کالاهای غیرضروری نیز کاست.

به گفته بهمنی، فروش نفت ایران را بالای ۱۰۰ میلیون دلار دانست و تصریح کرد: علاوه بر آن، ۴۰ میلیارد دلار نیز صادرات غیرنفتی در کشور داشتیم که در مجموع حدود ۱۵۰ میلیارد دلار ذخایر در مقابل تحریمها قرار دارد و این میزان حجم بسیار مناسبی است.

گفتنی است، چهارعضو اقتصادی کابینه چهارشنبه گذشته در جلسه‌ای برای تمام سناریوهای تحریمی جدید غرب علیه کشورمان برنامه تدوین کردند و آنها را در اختیار احمدی‌نژاد گذاشتند، معاون پارلمانی رییس‌جمهوری، از ارایه پیشنهاد خود به رییس مجلس برای تشکیل کمیسیونی مشترک بین دولت و مجلس جهت تدوین یک برنامه راهبردی مشترک بین این دو قوه خبر داد.

آنگونه که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گزارش داده «لطف‌الله فروزنده» با اشاره به اهمیت وحدت هرچه بیشتر دولت و مجلس در راستای حل مشکلات و پیشرفت کشورگفت: در راستای تعامل هرچه بیشتر دولت و مجلس در یک سالی که پیش رو داریم پیشنهاد دادم که کمیسیون مشترکی بین معاون پارلمانی رییس‌جمهوری و معاونت رییس‌مجلس تشکیل شود تا برنامه راهبردی مشترکی بین دولت و مجلس تبیین شود که این پیشنهاد مورداستقبال رییس‌مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

وی افزود: ما اکنون با جنگ تمام‌عیار اقتصادی مواجه هستیم و باید با همدلی و خلاقیت موثر بین قوا با این مسایل و مشکلات مقابله کنیم.

دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران که آخرین روز سال گذشته میلادی تصویب شد، از ۲۸ ژوئن، پنجشنبه گذشته به اجرا گذاشته شده و به کشورهایی که خرید نفت ایران را به صورت
«چشمگیر» کاهش دهند، ۱۸۰ روز معافیت داده خواهد شد که خرید نفت از ایران را ادامه دهند.

هرچند که سوابق تحریم نفتی ایران نشان داده که  این مساله بیشتر غربی ها را با مشکل مواجه خواهد کرد که مشتریان اصلی نفت ایران هستند چرا که ایران مدت هاست با تحریم ها دست و پنجه نرم می کند و تحریم برای کشور ما موضوع تازه ای نیست و تاریخ نشان داده بارها وبارها تحریم ها به فرصتی برای پیشرفت بدل شده اند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×