اخبار فرش ماشینی

تابلو فرش سردرود ثبت ملی شد

 

تابلو فرش سردرود ثبت ملی شد

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست ملی گفت: تابلو فرش هنری شهر سردرود ثبت ملی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تراب محمدی با اعلام این خبر اظهار داشت: حوزه بافت آذربایجان‌شرقی از دیرباز سرشار از نوآوری و ابداعات فراوانی در بافت قالی اصیل بوده است.

وی افزود: بافت فرش در رج شمارهای بالا و در طرح‌های هنری با گستردگی طیف رنگ از دیرباز در سطح آذربایجان‌شرقی مطرح بوده اما در چند دهه اخیر شهر سردرود (سردری) با جامعیت یافتن در تولید تابلوفرش به عنوان مرکز تولید این آثار در غرب کشور تبدیل شده است.

وی افزود: بافت تابلوفرش در سردرود که از نیروی کار مناسب برخوردار بود به صورت دارهای منفرد در منازل بافنده‌ها اشاعه پیدا کرد و به تدریج با گذشت چند دهه تولید این هنر در آذربایجان در شهر سردرود جامعیت یافت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اختصاص ۴۷۰ میلیارد ریال تسهیلات برای اعطای وام به هنرمندان صنایع‌دستی

تراب محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با تاکید بر توجه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی در بیمه کردن هنرمندان صنایع دستی، بیمه را از جمله عوامل مهم در تامین آرامش خاطر شاغلان و فعالان این رشته‌ها عنوان کرد.

وی با اشاره به اقدامات تشویقی گوناگون برای توسعه رشته‌های صنایع دستی و ایجاد علاقه‌مندی در عموم برای فراگیری آنها، بیمه هنرمندان، اعزام هنرمندان به نمایشگاه‌های متعدد داخلی و خارجی، کمک به برپایی نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی و اعطای گواهینامه‌ها و معرفی برای دریافت تسهیلات بانکی را از جمله این اقدامات حمایتی دانست.

محمدی همچنین اجرای طرح‌های آموزش رایگان و برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی رشته‌های صنایع دستی به منظور حفظ و احیای آنها را از جمله اقدامات حمایتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی طی چند سال اخیر نام برد.

تورهای سفر به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی در نوروز تشکیل می شود

احمد علیرضا بیگی، استاندار آذربایجان شرقی در جلسه ستاد تسهیلات سفر استان افزود: در دوره پس از زلزله نیاز این مناطق کمک های مردمی و مرهم گذاری بر دردهای اهالی بود و اکنون باید مردم کشورمان به این مناطق وارد شوند تا با تماشای اقدامات انجام یافته اسباب دلگرمیشان فراهم شود.

وی ادامه داد: با برگزاری این تورها می توانیم مردم را از نزدیک با اقدامات انجام گرفته در این مناطق مطمئن ساخته و تردیدهایی که در اذهان برخی نسبت به کیفیت خدمات و آمارها به وجود آمده برطرف کنیم.

بیگی افزود: معاونت عمرانی استانداری آذربایجان شرقی به همراه فرمانداران، شهرداران و دهیاران مناطق زلزله زده استان با احصای وظایف و برگزاری جلسات نسبت به برگزاری چنین تورهایی آمادگی لازم را به دست خواهند آورد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×