اخبار فرش ماشینی

تأثیر خاکستر زائدات خرما در حذف رنگ از فاضلاب نساجی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

تأثیر خاکستر زائدات خرما در حذف رنگ از فاضلاب نساجی

 

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد به بررسی مقایسه‌ای کارایی نانولوله کربن چند جداره با خاکستر حاصل از زائدات درخت خرما در حذف رنگ از فاضلاب نساجی پرداخت.

این طرح تحقیقاتی در قالب پایان‌نامه حسن کریمیان دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی بهداشت محیط و دکتر حسین علیدادی و دکتر ادریس بذرافشان به عنوان استادان راهنما، در مقیاس آزمایشگاهی و به صورت ناپیوسته با استفاده از نانولوله کربن چند جداره و خاکستر حاصل از زائدات درخت خرما جهت حذف رنگ از فاضلاب نساجی انجام شد.

در این طرح تحقیقاتی، خاکستر زائدات درخت خرما در شرایط آزمایشگاهی با استفاده از کوره الکتریکی در دمای ۶۰۰ درجه سانتیگراد و زمان دو ساعت تهیه شد و دانه بندی خاکستر با استفاده از الک استاندارد ASTM بر اساس پارامترهای مورد نظر و موثر بر فرآیند از جمله pH، غلظت اولیه رنگ فاضلاب نساجی و غلظت نانولوله کربن چند جداره، خاکستر حاصل از درخت خرما افزوده شده به فاضلاب نساجی و زمان‌های تماس انجام شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بر اساس نتایج بدست آمده میزان حذف رنگ از فاضلاب نساجی با افزایش زمان واکنش جرم جاذب افزایش می‌یابد و همچنین میزان حذف رنگ و حذف COD توسط نانولوله کربن چند جداره و خاکستر خرما در حد مطلوبی بوده، ولی کارایی نانولوله کربن چند جداره در pH اسیدی و کارایی خاکستر خرما در pH خنثی بیشتر است.

این پژوهش نشان داد: با توجه به فراوانی زائدات خرما، استفاده از خاکستر خرما در حذف آلاینده‌های زیست محیطی مقرون به صرفه‌تر است.

از نتایج این تحقیق تاکنون دو مقاله استخراج شده که مهر ماه امسال در همایش ملی بهداشت محیط در شهر تبریز ارائه شده‌اند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×