اخبار نساجی

بوی نفت در افغانستان پیچید!

 

بوی نفت در افغانستان پیچید!

حوزه نفتی آمودریا یکی از شش حوزه بزرگ نفتی در کشور است که بخش هایی از ولایت های فاریاب، سرپل و جوزجان را در بر می گیرد.

کار استخراج نفت حوزه آمو دریا در شمال افغانستان توسط یک شرکت چینایی قرار داد شده است، روز گذشته رسما آغاز شد.

به گزارش قدس انلاین به نقل از  خبرگزاری بخدی ، مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری که به منظور افتتاح پروژه استخراج نخستین معدن نفت خام کشور به ولایت سرپل رفته است، بر تامین امنیت این برنامه ملی تاکید کرد.

به گفته آقای فهیم، با استخراج معدن نفت ولایت سرپل، انتظار پنجاه ساله مردم افغانستان به پایان رسیده و انتظار می رود که مشکلات اقتصادی کشور، از بین بروند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری که به منظور افتتاح پروژه استخراج نخستین معدن نفت خام کشور به ولایت سرپل رفته است، بر تامین امنیت این برنامه ملی تاکید کرد.

پیشتر برخی مقام ها از ممانعت برخی از سران قومی و نظامی شمال کشور از استخراج این پروژه خبر داده بودند.

حوزه نفتی آمودریا یکی از شش حوزه بزرگ نفتی در کشور است که بخش هایی از ولایت های فاریاب، سرپل و جوزجان را در بر می گیرد.

حوزه نفتی آمودریا در سال ۱۹۳۰ از سوی متخصصان سویدنی کشف شده است.

از سویی، وحید الله شهرانی وزیر معادن و صنایع، بر اهمیت حیاتی این پروژه تاکید کردو گفت که قرارداد استخراج نفت آمو دریا، نخستین قرارداد در این زمینه در تاریخ کشور است.

به گفته شهرانی، در این پروژه شفافیت کامل وجود دارد و دو شرکت نظارتی امریکایی بر تمام مراحل انجام آن نظارت کرده اند.

به گفته او، این قرارداد، با در نظرداشت قوانین افغانستان و نیز معیارهای جهانی امضا شده است.

وزیر معادن و صنایع تاکید کرد که پروسه امضای این قرارداد از طریق داوطلبی امضا شده و شرکت های زیادی برای استخراج معادن نفتی آمو دریا در خواست داده بودند.

به گفته شهرانی، از این حوزه نفتی سالانه ۱۵۰ هزار بشکه نفت استخراج می شود که در دو سال آینده این مقدار به ۳۰۰ هزار بشکه در سال خواهد رسید.

او گفت که درآمد حکومت افغانستان از استخراج نفت حوزه آمودریا به تدریج به ۴۰۰ میلیون دالر در سال خواهد رسید و به شکل مجموعی، سود حکومت افغانستان در پروژه های حوزه نفت آمودریا در حدود ۷۰ درصد خواهد بود.

وزیر معادن می گوید که این قرارداد به مدت ۲۵ سال با شرکت چینایی سی ان پی سی امضا شده است که پس از پایان یافتن این مدت در صورت توافق دو طرف این قرارداد برای ۵ سال در سه دوره تمدید می شود.

کار استخراج نفت حوزه آمو دریا در شمال افغانستان توسط یک شرکت چینایی قرار داد شده است، رسما آغاز شد. کار استخراج نفت حوزه آمو دریا در شمال افغانستان توسط یک شرکت چینایی قرار داد شده است، رسما آغاز شد.

در این حال وزیر مالیه آغاز این پروژه را یکی از دستاوردهای بزرگ حکومت دانسته از عدم توجه جامعه جهانی در این اواخر نسبت به مسایل افغانستان اظهار نگرانی کرد.

براساس تخمین هایی که در سال ۱۹۵۷ میلادی توسط متخصصان اتحاد شوروی سابق انجام گرفت، ذخایر نفتی حوزه آمودریا در حدود ۸۷ میلیون بشکه تخمین زده شده است.

قرار است که شرکت چینایی در مورد حجم واقعی این میدان بزرگ نفتی، بررسی های تازه ای انجام دهد.

در همین حال، قرار است که شرکت پترولیم چین در ولایت سرپل یک پالایشگاه نفتی با ظرفیت یک میلیون تن نفت، راه اندازی کند.

در صورت ساخت این پالایشگاه نفت، تا چهار سال آینده نیازمندی های کشور نسبت به نفت و گاز از خارج بر طرف خواهد شد.

این قرار داد میان دولت افغانستان و شرکت ملی پترولیم چین در مطابقت با قوانین افغانستان و معیار های پذیرفته شده بین المللی است.

پیش از این و روز شنبه هفته جاری، سفرای امریکا و بریتانیا در دیداری با حامد کرزی تاکید کردند که قرارداد استخراج نفت حوزه نفتی آمو دریا، از بلندترین درجه شفافیت و سلامتی برخوردار است

آنان همچنان خاطر نشان کردند که این قرار داد میان دولت افغانستان و شرکت ملی پترولیم چین در مطابقت با قوانین افغانستان و معیار های پذیرفته شده بین المللی است.

توضیح: این خبر برای احترام به مخاطبین در افغانستان با ادبیات و نگارش رسمی کشور افغانستان منتشر شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×