اخبار فرش ماشینی

بودجه های تبلیغات فرش کجاست؟

بهنام قاسمی

 

هر ساله می شنویم که مراکز مرتبط با صنعت فرش ایران و به ویژه فرش دستباف اعلام می کنندکه مبالغ هنگفتی را برای تبلیغات فرش ایرانی در بازارهای خارجی درخواست و یا دریافت کرده اند. همچنین این مبحث یعنی گرفتن بودجه برای تبلیغات فرش ایرانی همیشه از مهمترین مباحث مدیران جدید فرش ایران بوده است. اما سوال اینجاست که اگر این بودجه ها وجود دارد کجا خرج می شود و یا با چه استراتژی مصرف می شود.

آنچه باعث شد تصمیم به نوشتن این چند خط بگیرم تبلیغات و سازماندهی بسیار مناسب کشورهای چین، ترکیه و هندوستان در نمایشگاه دموتکس ۲۰۱۳ هانوفر است.

به نظر میرسد در کشورهای نامبرده عزمی فراگیر و ملی برای گسترش صادرات فرش وجود دارد در حالی که این عزم و اراده در این سطح در کشور ما و متولیان فرش دیده نمی شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 

وقتی در نمایشگاه دموتکس می خواهم از ورودی نمایشگاه عبور کنم و وارد سالن ها بشوم تبلیغات چشمگیری برای پاویون ملی چین نظرم را جلب می کند. کمی آنطرف تر  تبلیغات پاوین هندوستان و البته جلوتر از همه این ها بنرهای تبلیغاتی بزرگی از انجمن صادرکنندگان فرش استانبول وجود دارد.

وقتی دنبال تبلیغات شرکت های ایرانی و یا تبلیغات پاویون ملی ایران می گردم باورم نمی شود که چیزی وجود ندارد. از خودم می پرسم پس کجاست این همه نام و نشان فرش ایرانی؟! پس بودجه های تبلیغاتی که آقایان از آن دم می زنند کجاست؟ قرار است کی و کجا خرج شود وقتی در بزرگترین رویداد کفپوش جهان از آن خبری نیست؟؟

وقتی چند سال پیش هیایو و غوغایی برای تبلیغات فرش ایرانی در شبکه تلوزیونی یورو نیوز به راه افتاد خیلی ها به خودشان بالیدند که پول ها را درست خرج کرده اند اما حالا خیلی از کارشناسان اعتقاد دارند این فعالیت جز تلف کردن هزینه چیزی نبوده و نتیجه ای در بر نداشته است. حتی زمانی برای خرج کردن بودجه ها کار به استفاده از مشاوران و شرکت های تبلیغاتی بزرگ آلمانی! هم کشیده شد  اما خروجی؟ … هیچ

به هر حال کاش کسی هم پیدا می شد که به دنبال تبلیغات در شبکه های اروپایی و استفاده از مشاوران خارجی چند بنر خشک و خالی هم برای فرش ایرانی در نمایشگاه دموتکس ۲۰۱۳ نصب میکرد.

در زیر نمونه هایی از تبلیغات کشورهای هند ، ترکیه و چین در سطح نمایشگاه را ملاحظه می کنید.

دموتکس 2013 هانوفر Domotex 2013

حضور قوی انجمن صادرکنندگان فرش ماشینی استانبول و تبلیغات گسترده برای صنایع فرش ترکیه

دموتکس 2013 هانوفر Domotex 2013

معرفی پاویون ملی هندوستان با حضور ۲۰۰ شرکت کننده در بخش فرش دستباف

دموتکس 2013 هانوفر Domotex 2013

تبلیغات فرش هندوستان و شرکت های هندی در سراسر نمایشگاه به چشم می خورد

دموتکس 2013 هانوفر Domotex 2013

هدایت خریداران به سالن های فرش هندوستان با بنرهایی تبلیغاتی بزرگ

دموتکس 2013 هانوفر Domotex 2013

انجمن فرش چین خود را به عنوان پلی میان اروپا و تولید کنندگان فرش در چین معرفی می کند و به بازدید کنندگان خوش آمد می گوید

دموتکس 2013 هانوفر Domotex 2013

انجمن صادرکنندگان فرش ماشینی ترکیه علاوه بر سازماندهی بسیار حرفه ای شرکت های ترک حاضر در نمایشگاه خود نیز در غرفه ای زیبا و وسیع پذیرای علاقمندان بود و جالب تر اینکه در پاویون ترکیه فضایی در حدود ۸۰ متر مربع را به صورت کافی شاپی برای پذیرایی از بازدید کنندگان و غرفه گذاران ترک اختصاص داده بود

دموتکس 2013 هانوفر Domotex 2013

نمای پاویون کشور هندوستان

 

By: Behnam Ghasemi

kohanjournal.com     www.carpetour.com

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×