مقالات نساجی

بهار سبز و روی سیاه صنعت نساجی

سرمقاله شماره ۶۲ مجله نساجی کهن

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در آستانه بهار زیبا و سبز هستیم اما روی صنعت نساجی در جهان سیاه است که سر بلند کند و به روی زیبا و صبور بهار نگاهی از سر شوق بیندازد. آخر صنعت نساجی در سال ۲۰۲۱ هنوز هم از جمله آلاینده ترین صنایع در دنیاست و بیشترین آسیب های زیست محیطی را به منابع آبی و طبیعت میزند.
در دهه گذشته به ویژه چند سال گذشته اغلب کشورهای توسعه یافته و برندهای تراز اول جهان با سرعت خیره کننده ای در حال نوآوری و پاکیزه ساختن طبیعت و محیط زیست از آلودگی های صنعت نساجی هستند و هر روز خبرهای بسیار امیدوارکننده ای از اقصی نقاط جهان در این باره میشنویم.
اگر تا ۱۰ سال پیش تولیدات سبز و پایدار و دوستدار محیط زیست یک انتخاب بود امروزه و در سال ۲۰۲۱ یک ضرورت مطلق است و باید به آن عمل کنیم.
.
در حال حاضر شرکت های معتبر دنیا و کشورهای توسعه یافته در بخش نساجی اقدامات زیادی را در این راستا انجام میدهند که از جمله آنها می توان به تولید نخ های فرش از تورهای ماهیگیری و زباله های دریایی ، تولید نخ های صد درصد تخریب پذیر در طبیعت ، مقابله با گرایش ناپسند فست فشن، توسعه باورنکردنی فناوری چاپ دیجیتال و جایگزینی آن با روش های رایج رنگرزی در صنعت نساجی به منظور کاهش آلودگی آب تا ۸۰ درصد، تولید پنبه های ارگانیک، توسعه استاندارهای نساجی مرتبط با محیط زیست و حتی تامین برق کارخانه از طریق سلولهای خورشیدی فتو ولتاییک نصب شده روی سقف کارخانه و تامین برق کارخانه به روشی نو اشاره کرد.
.
هرچند که هنوز این واژه  ها در بخش های بزرگی از دنیا از جمله خاور میانه و ایران واژه ها آشنایی نیست و تولیدکنندگان به آن اهمیتی نمی دهند اما به زودی این موج به صنعت نساجی ما نیز خواهد رسید. صنعت نساجی ایران در این بخش متاسفانه بسیار  ضعیف است. برای اثبات این مساله همین بس که تعداد گواهی نامه های تولید پایدار و سبز در کشور همسایه ترکیه و ایران را مقایسه کنیم .
.
تعداد واحدهای دارای استاندارد ۱۰۰ اکوتکس در ترکیه :  ۱۶۰۰ واحد  تعداد واحدهای دارای استاندارد ۱۰۰ اکوتکس در ایران:  ۲۰ واحد!
.
در بهار طبیعت تصمیم بگیریم در سال نو گامهای جدیدی برای تولید سبز و آسیب کمتر به طبیعت در صنعت نساجی و فرش ماشینی برداریم چرا که این طبیعت و کره زمین تنها متعلق به ما و نسل ما نیست و فرزندان و دلبندان ما به زودی وارث طبیعتی خواهند بود که ما برایشان معیا کرده ایم. این دیگر یک شعار نیست و آثار بی توجهی های  تمام مردم دنیا به طبیعت و محیط زیست به خوبی خود را نشان میدهد.
.
به امید زمینی سبز تر، هوایی تازه تر و آبی گوارا تر برای همه مردم دنیا!
.

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×