مد و پوشاک

برگزاری جشنواره پوشاک اقوام ایرانی با حضور ۱۸ استان

 

تهران-ایرنا- نخستین جشنواره فرهنگی – هنری و آموزشی پوشاک اقوام ایرانی با حضور ۱۸استان کشور در تهران برگزار می شود.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، این جشنواره ۶ دی ماه سال جاری همزمان با هفته وحدت در مجموعه فرهنگی و هنری آسمان به مدت یک هفته برگزار خواهد شد.

در کنار این جشنواره نمایشگاهی از پوشاک و لباس های سنتی از ۱۸ استان نیز برپا می شود.

این جشنواره و نمایشگاه با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگستان هنر و سازمان فنی حرفه ای کشور برگزار می شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نمایشگاه از ۶ تا ۱۶ دیماه برپا خواهد شد.

نشست رسانه ای این رویداد با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد و محمدعلی معلم دامغانی رییس فرهنگستان هنر هم اکنون در محل این فرهنگستان در حال برگزاری است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با اشاره به اهمیت جشنواره فرهنگی، هنری و آموزشی که با نگاهی تخصصی به پوشاک اقوام ایرانی برگزار می شود، گفت: این جشنواره فرصت مغتنمی برای معرفی پوشاک ایرانیان و لباس آنها در سراسر کشور به سایر اقوام است.

حمید قبادی افزود: یکی از سیاست های کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد همکاری با دستگاه های دولتی و خصوصی است، لذا در این مدت تلاش می شود با انجام برنامه های مختلف از این گونه رویدادهای فرهنگی و هنری حمایت و آنها را عملیاتی شود.

وی گفت: لباس نقش بسیار موثر و سرنوشت ساز و پل ارتباطی بین فرهنگ هاست.

به گفته قبادی، مقوله لباس کمک می کند سنت ها و فرهنگ های دیگر بروز و ظهور پیدا کنند.

دبیر کارگروه مد و لباس با اشاره به برگزاری این جشنواره و نمایشگاه اظهار کرد: در این رویداد تعدادی از استان ها (۱۸ استان) مشارکت دارند که بناست در دوره های بعدی همه استان ها مشارکت کنند، به طوری که نقش لباس را در سنت ها و جغرافیای کشور ترسیم کنیم.

قبادی تصریح کرد: موضوع لباس اقوام ایرانی در کارگروه مد و لباس ارشاد به عنوان یک فعالیت و سیاست در دستور کار قرار گرفته و بر این اساس ده ها برنامه نیز پیش بینی و در دستور کار گذاشته شده است.

وی اظهار داشت: تاکید ما در این جشنواره این است که به سمتی حرکت کنیم که لباس اقوام ایرانی قالب کاربردی در کشور پیدا کرده و همشهریان هر استان با افتخار این لباس را بپوشند.

به گفته قبادی، پیش از انقلاب برخی لباس ها و پوشاک اقوام ایرانی مورد تهاجم قرار گرفت و لذا برابر پژوهش و تحقیقات، یکی از ارکان مقاومت در پیش از انقلاب لباس اقوام ایرانی بوده است، به طوری که موضوع تغییر لباس همواره در دستور حاکمیت قبل از انقلاب قرار داشته و البته مورد خدشه و حمله قرار گرفته است. آنچه مسلم بوده مقاومت بر حفظ آن است.

دبیر کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد تصریح کرد: امروز لباس اقوام ایرانی در برخی استان ها حالت کاربردی و کاری پیدا کرده و در برخی ادارات و نهادها به صورت عمومی پوشیده می شود، لذا نباید این لباس محدود به جشنواره و نمایشگاه ها باشد.

قبادی تاکید کرد: کارگروه مد و لباس بنا دارد با حمایت و اجرای این گونه جشنواره ها شاهد برداشته شدن گام های بلند باشد.

وی در ادامه از رونمایی ژورنال الکترونیکی در پایان این جشنواره خبر داد و گفت: امیدواریم این ژورنال در حد مطلوب تکثیر و در اختیار همگان قرار گیرد.

قبادی در ادامه به صنعتی سازی پارچه های لباس اقوام ایرانی اشاره کرد و افزود: کار جدیدی را با همکاری معاونت صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری آغاز کرده ایم که دو نوع پارچه شال بافی که خاستگاه آن در اصفهان است؛ با رعایت الیاف طبیعی تبدیل به تولید صنعتی شده و پارچه دارایی بافی که خاستگاه آن در گلستان است؛ قابلیت صنعتی شدن را پیدا کرده اند؛ البته برخی پارچه ها مانند زرباف و گلابتون امکان صنعتی شدن را ندارند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد افزود: در حال حاضر ۱۵ نوع پارچه در حال بررسی برای صنعتی شدن است که امیدواریم ۵ مدل را تولید صنعتی کرده و روانه بازار کنیم.

قبادی با اشاره به این که این پارچه ها در طراحی محدود هستند؛ ادامه داد: پارچه لباس اقوام ایرانی از تنوع رنگ بالایی برخوردارند اما از نظر تنوع طرح محدودند به همین دلیل قدرت استفاده و بهره برداری تولیدکننده ها محدود است.

وی درباره معرفی لباس اقوام ایرانی به دیگر کشورها گفت: در حوزه بین الملل آغاز کرده ایم و برای اولین مرتبه اولین جشنواره لباس ایرانی در ترکیه با ۲۵ طراح ایرانی برگزار خواهد شد که در نمایشگاه های آتی لباس اقوام را نیز تلفیق خواهیم کرد.

قبادی درباره اینکه آیا با طراحان برای طراحی کاربردی از لباس اقوام ایرانی و به دنبال آن تولید انبوه این لباس ها قراردادی بسته شده است؟ گفت: لباس اقوام ایرانی به پژوهش نیاز دارد و هم اکنون در حال کارکردن روی کارهای پژوهشی لباس اقوام ایرانی هستیم که در آینده خروجی جلسات را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

رییس فرهنگستان هنر نیز به ارتباط واژه پیوند و پوشاک اشاره و با ارائه توضیحاتی گفت: پیوند در هر زمانی مبارک است و در روزگاری که ما در آن زندگی می کنیم؛ یک ضرورت محسوب می شود که برای ادامه حیات بشری ضروری و تنها با ازدواج تداوم پیدا می کند و اگر دنیا با این قاعده پیش برود؛ آینده بشر روشن نخواهد بود.

علی معلم دامغانی با اشاره به اینکه مرد و زن برای همدیگر نقش پوشاک را ایفا می کنند، اظهار داشت: مردها لباس زن ها و برعکس نیز اینگونه است؛ لذا قرار گرفتن این دو واژه کنار یکدیگر برای انتخاب نام جشنواره به این دلیل بوده است.

در ادامه نیز سرپرست موسسه فرهنگی هنری صبا با تشریح روند برگزاری این جشنواره افزود: این جشنواره با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگستان هنر و موسسه فرهنگی و هنری صبا در مجموعه فرهنگی هنری آسمان برگزار می شود.

اکرم پوراکی با اشاره به اینکه این رویداد فرهنگی و هنری در سه قسمت اجرا می شود؛ گفت: بخش اول جشنواره با آیین ازدواج قوم کهگیلویه و بویراحمد همراه با موسیقی زنده آغاز خواهد شد که از آشنایی و صحبت مادرها شروع می شود تا مراسم تعیین مهریه و حنابندان و بردن عروس به خانه داماد ادامه پیدا می کند.

وی افزود: بخش دوم نیز به برپایی نمایشگاه پوشاک اقوام ایرانی اختصاص دارد که در آن لباس اقوام از ۱۸ استان گلستان، مازندران، گیلان، البرز، لرستان، لباس قشقایی ها، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بهبهان و جم و بوشهر معرفی و نمایش داده می شوند.

دبیر جشنواره پیوند و پوشاک اقوام ایرانی؛ بخش سوم این جشنواره را برگزاری کارگاه های آموزشی برشمرد و گفت: در این کارگاه ها آیین ازدواج اقوام ایرانی با اصطلاحات، گویش و لباس های آن قوم برای شرکت کننده ها آموزش داده می شود.

سرپرست موسسه فرهنگی هنری صبا اضافه کرد که این کارگاه ها در روزهای ۷ و ۸ دی ماه سال جاری در مجموعه فنی و حرفه ای کرج برگزار می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×