اخبار نساجی

بازار شب عید همیشه نظارت می شود

 

بازار شب عید همیشه نظارت می شود

بازار شب‌عید همیشه تب و تاب خودش را دارد و مجمع امور صنفی نیز همواره نقش اساسی در کنترل و کیفیت بازار دارد.

جلال‌الدین محمدشکریه، نایب رئیس اول شورای اصناف کشور و رئیس‌مجمع امورصنفی شهرستان رشت در این خصوص به همشهری گفت: خیال مردم عزیز در راستای موجود بودن کالا راحت باشد زیرا کالا به وفور موجود است و هر زمان احساس شود یک کالا نوسان قیمت دارد، سازمان صنعت، معدن و تجارت جهت تعادل بازار کالای موردنیاز را به بازار عرضه خواهدکرد و اطمینان می‌دهیم در ارتباط با سبدخانوار و عرضه موادغذایی مشکل نداریم. وی تصریح کرد: اوضاع بازار حول ۳محور مدیریت می‌شود؛‌ تشدید بازرسی‌ها، فروش فوق‌العاده و برگزاری نمایشگاه که در کنترل بازار تاثیرگذار هستند. وی همچنین افزود: نمایشگاه‌های گیلان نیز از پانزدهم اسفندماه آغاز می‌شود و تا ۲۵اسفند ادامه خواهد داشت و در سطح گیلان برگزاری ۱۵نمایشگاه در دستور کار قراردارد.

شکریه یادآور شد: گیلان سال گذشته نمایشگاه برتر شناخته شد و متقاضیان زیادی برای عرضه کالا در نمایشگاه بین‌المللی شهر رشت داوطلب هستند و هم اکنون تعداد ۴۵۰متقاضی در لیست ذخیره قراردارند و برای دریافت غرفه در نمایشگاه گزینش انجام می‌شود. وی گفت: برگزارکنندگان نمایشگاه در ادوار گذشته، الان متقاضی غرفه در نمایشگاه گیلان هستند و فهرست ما هم تکمیل شده است. وی خاطرنشان کرد: امسال نمایشگاه بین‌المللی شهر رشت با تعداد۳۲۰ غرفه برگزار خواهدشد. وی در ادامه گفت: باتوجه به مدیریت واحد در برگزاری نمایشگاه و اداره آن، نماینده صنعت، معدن و تجارت، نماینده مجمع امورصنفی و گروه‌های کارشناسی در قیمت از هر اتحادیه ۲نفر در نمایشگاه مستقر هستند و بازرسان ما هم حضور دارند و ۲۰بازرس در نمایشگاه بین‌المللی به صورت محسوس و غیرمحسوس بر فعالیت غرفه‌داران نظارت دارند.

وی تصریح کرد: توصیه ما این است که کالای چینی بی‌مصرف از نمایشگاه حذف شود و اگر کالایی در نمایشگاه ارائه شود که کددار نباشد و قیمت‌گذاری نشده باشد و اصرار بر فروش آن کالا باشد بلافاصله آن غرفه تعطیل خواهد شد و متقاضی ذخیره در همان نوع کالا جایگزین خواهدشد. وی در ادامه گفت: با برگزاری ۴۰۰نمایشگاه در سطح کشور با معیار میزان جمعیت، وسعت نمایشگاهی،‌ استقبال مردم، رفاه و رضایتمندی مردم و کالای عرضه شده و قیمت و کیفیت کالاها و آیتم‌های خاص که در ارزیابی وجود دارد وزارت صنعت، معدن و تجارت و تیم ارزیابی به نمایشگاه گیلان مقام‌ برتر را اهدا کرد. جلال‌الدین شکریه رئیس‌مجمع امورصنفی شهرستان رشت عنوان کرد: بنا به دستورالعمل برگزاری نمایشگاه تولید‌کنندگان کالا و توزیع‌کننده های صنفی و آنهایی که پروانه کسب دارند اجازه دارند در نمایشگاه، کالا عرضه کنند و ناگفته نماند بیش از ۹۰درصد غرفه‌داران از استان گیلان هستند. وی افزود: باتوجه به برگزاری نمایشگاه‌ها در ادوار گذشته نفرات برتر شناخته شده هستند و به خیلی‌ها که داوطلب ثبت‌نام برای حضور در نمایشگاه بودند به خاطر عرضه کالای بی‌کیفیت، به آنها فرصت دوباره داده نشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی در ادامه گفت: در جهت برگزاری نمایشگاه پله‌به پله گام برداشتیم و در حال رسیدن به یک ارتقا هستیم و به افرادی که کالای مرغوب ارائه می‌کنند فرصت فعالیت در نمایشگاه داده می‌شود.

وی افزود: مدیریت بازرسی و نظارت اصناف گیلان، با مجمع امور صنفی است و نمی‌پذیریم با تغییر هوای سرد یا گرم کمبود کالایی به وجود بیاید و اگر یک واحد صنفی قیمت‌ها را رعایت نکند، ما آن واحد صنفی را از خودمان نمی‌دانیم.

شکریه اعلام کرد: درخصوص فروش بخاری‌های برقی بیش از قیمت مصوب در زمان قطع گاز، در شهر رشت به شدت برخورد خواهد شد و تشکیل پرونده نیز شده است و پرونده‌های بالای ۲میلیون‌تومان جریمه واحد صنفی آنها پلمب خواهد شد و باتوجه به شکایات رسیده مکلف هستیم در اسرع وقت حاضر شویم و گزارش تهیه کنیم.

جلال شکریه در کلام پایانی گفت: باتوجه به فرا رسیدن ایام‌نوروز و پایان سال، طرح‌های تشدید نظارت در قالب کشیک‌ها انجام می‌پذیرد تا پایان فروردین ماه سال۹۱ که در شروع یک پروسه اقتصادی جدید هستیم واحدهای بازرسی و نظارت ما دایر هستند و قیمت‌گیری‌ها روزانه و به ساعت است و بازرسان به صورت محسوس و غیرمحسوس در بازار هستند و در میادین میوه‌وتره‌بار از ۴صبح حضور داریم و در بازارهایی که کالاهای هدف ما عرضه می‌شوند تمرکز داریم و در مدت ۱۰ماه سال‌جاری برابر آمار و اطلاعاتی که داریم. کاهش تخلفات دیده می‌شود و به همشهریان قول می‌دهم که انشاءالله عید خوبی خواهند داشت و تمام تلاش ما جلوگیری از افزایش قیمت‌ها ست و ایام خوشی را برای همه آرزو دارم و نوروز را پیشاپیش تبریک می‌گویم.

محمدرضا شهبازی مدیر بازرسی مجمع امورصنفی شهرستان رشت گفت: در قالب فصل هستم نظام صنفی اکیپ‌های ما هر روز کار بازرسی واحدهای صنفی را انجام می‌دهند.

وی افزود: در نوع دیگر بازرسی براساس اولویت‌ها بازرسان مجمع امورصنفی درمسیرهای مختلف ۴نقطه شهر اعزام می‌شوند و در طرح‌های نظارتی که کالاهای هدف مشخص هستند مثل مواد پروتئینی و گوشت و پوشاک، کیف و کفش در اولویت قرار دارند. وی افزود: براساس آیین‌نامه اجرایی مربوط به قانون حمایت از مصرف‌کنندگان ضابط تعزیرات حکومتی محسوب می‌شویم و اهرم‌های اجرایی نیز داریم.وی در ارتباط با بازار شب عید اظهار داشت: کتمان نمی‌کنیم که کالای بی‌کیفیت که بازار وجود ندارد.

کالای با کیفیت هم هست ما در خصوص جنس‌های بی‌کیفیت واحدی که آن کالا را عرضه می‌کند مسئول می‌شناسیم و اگر کالایی از نظم بازرسان ما قابل اعلام نظرند از اتحادیه می‌خواهیم با کارشناسی انجام شده اعلام کند کالای مورد نظر از کیفیت لازم برخوردار هست یا خیر؟

وی در ادامه گفت: آخرین آماری که می‌توانم اعلام کنم آماری است که توسط شورای اصناف کشور منتشر شده است و گویای جایگاه بازرسی گیلان خواهد بود. به طور مثال در استان گیلان هزار بازرسی در ده‌ماهه سال۹۰ انجام شده است که تقریبا یک چهارم آن در ارتباط با شهر رشت است. شهبازی افزود: بعد از استان تهران، خراسان رضوی، فارس و آذربایجان غربی در جایگاه پنجم قرار داریم.

در سال‌جاری ۸هزار و ۲۰۰پرونده تخلف تشکیل شده که ارزش ریالی آن بیش از ۵میلیاردریال است. وی یادآور شد: ۷هزار و ۳۰۰مورد را گزارش‌های مردمی به واحدهای بازرسی و نظارت اعلام کرده و ارائه شده است و در راستای کنترل بازار در شب عید با تمام بضاعت و امکانات همیشه در بازار هستیم و بازرسی نظارت از صنوف در این ایام تشدید می‌شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×