اخبار نساجی

ایران‌کد تحت عنوان کد شناسنامه احیا خواهد شد

 

معاون بازرگانی وزیر صنعت با اشاره به این که ایران کد به دلیل آنکه با سیستم گمرکی و وارداتی کشور هماهنگ نبود نتوانست در کنترل کالاهای قاچاق چندان موفق باشد گفت: ایران‌کد تحت عنوان کد شناسنامه احیا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مجتبی خسروتاج معاون بازرگانی وزیر صنعت، معدن تجارت امروز در حاشیه نخستین اجلاسیه دوره ششم اتاق اصناف ایران با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی براینکه آخرین وضعیت احیای ایران کد به چه نحو خواهد بود و آیا وزارت صنعت برنامه‌ای جدید برای جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به کشور دارد یا خیر، اظهار داشت: همانطور که در گذشته چندین بار تکرار شده است و سازمان توسعه تجارت در قالب اطلاعیه‌هایی موارد را مطرح کرده است، باید بگویم کد شبنم هیچ خاصیتی نداشت و خود آن زمینه قاچاق را در کشور ایجاد کرده بود.

وی با بیان این مطلب که حتی در یک برنامه تلویزیونی قاچاقچیان چگونه برچسب‌های شبنم را بر روی کالاهای خود نصب می‌کنند، افزود: کد شبنم از ابتدای عید تعطیل بود و جز اینکه موضوع قاچاق را در سطح کشور افزایش می داد اقدام دیگری را انجام نمی‌داد.

معاون بازرگانی وزیر صنعت، معدن تجارت در مورد ایران کد نیز گفت: ایران کد به دلیل آنکه با سیستم گمرکی و وارداتی کشور هماهنگ نبود نتوانست در کنترل کالاهای قاچاق چندان موفق باشد. به همین منظور در قانون مبارزه با قاچاق کالا موضوعات دیگری برای جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به کشور مطرح شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

خسروتاج با اعلام این مطلب که در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیش بینی شده یک کد رهگیری تهیه و در قالب آن بتوان مانع ورود کالاهای قاچاق به کشور شد تصریح کرد: هم اکنون این موضوع در دست بررسی است.

وی در مورد جزئیات روش جدید وزارت صنعت در نصب کد رهگیری برای جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به کشور، گفت: قرار است این کد رهگیری تحت عنوان کد شناسنامه اجرایی شود آیین نامه آن توسط وزارت صنعت تهیه و به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارائه شده است که امیدواریم با رفع موانع در قانون مبارزه با قاچاق این آیین نامه اجرایی شود.

معاون بازرگانی وزیر صنعت، معدن تجارت در مورد مشکلات اصناف در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز اظهار داشت: قانون مالیات بر ارزش افزوده طی یک سال اخیر مرتب با اشکالات زیادی همراه بود و حتی ما اشکالات این موضوع را به وزارت اقتصاد و امور دارایی نیز ارسال کرده‌ایم در حال حاضر دولت در حال تهیه یک لایحه جدید برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده است. البته در تدوین این لایحه نمایندگان اصناف نیز حضور داشته و نظرات خود را اعلام می‌کنند.

خسروتاج اضافه کرد: در رسانه‌ها نیز تمام مشکلات بنگاه‌های خصوصی در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده استعلام شده است و طی نام‌ای آنها را نیز به وزارت امور اقتصاد و دارایی ارسال کرده ایم درن هایت دولت لایحه را به تمام دستگاه‌ها ارسال کرده و با تغییرات نهایی آن را برای تصویب به مجلس ارسال می‌کند.

وی در ادامه صحبت‌های خود در خصوص کیفیت نان به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: راه اساسی ارتقای کیفیت نان رقابت است به نحوی که اگر فضای رقابتی در بازار ایجاد شود کیفیت نان اصلاح خواهد شد.

معاون بازرگانی وزیر صنعت، معدن تجارت اضافه کرد: بخشی از موضوعات کیفیت نان به هزینه‌‌های نانوایی‌ها برمی‌گردد که با اصلاح قیمت‌ها این مشکلات نیز تا حدودی حل شده است.

خسروتاج با تأکید برآنکه بحث کیفیت نان را به صورت اساسی دنبال کنیم باید به سمت آزادپزی حرکت کنیم، اظهار داشت: در نظام آزادپزی هر واحد نانوایی می‌تواند به هر شکلی ترکیب آرد خود را تهیه کند البته طبق مصوبه جدید ۲۰ درصد در فاز اول باید به سمت آزادپزی حرکت کند.

وی تأکید کرد: نانوانیان خودشان تشخیص می‌دهند از کجا آرد بخرند و با چه ترکیبی نان را با نظر مشتری خود ترکیب کنند اما در عین حال موظفند در چارچوب قیمت گذاری ها حرکت کنند.

معاون بازرگانی وزیر صنعت، معدن تجارت اضافه کرد: هم اکنون در استان تهران ۱۰۰ واحد نانوایی درخواست خود را برای آزادپزی ارائه کرده‌اند، افزود: در ستاد تنظیم بازار تصمیمات لازم را در این خصوص انجام خواهیم داد.

خسروتاج در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار تسنیم مبنی براینکه تعدادی ازو احدهای نانوایی به افزایش قیمت نان اعتراض داشته و آن را با در نظر گرفتن مجوز ۳۰ درصدی قیمت‌ها ناعادلانه می دانند نیز گفت: قیمت هر قرص نان ۳۰ درصد افزایش یافته درحالی که هم اکنون قیمت هر کیلو آرد ۳۸ درصد افزایش داشته است. این نشان از آن دارد که افزایش قیمت نان بیشتر از قیمت آرد بودده است و اعتراض نانوایان منطقی به نظر نمی رسد.

وی اضافه کرد: افزایش قیمت آرد به دلیل افزایش قیمت تضمینی گندم بوده است و دولت در این رابطه در چارچوب مقررات عمل می‌کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×