اخبار نساجی

ایران، هشتمین تولیدکننده نخ ابریشم در جهان

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: ایران با تولید ۱۴۵ تن نخ ابریشم، رتبه هشتم جهان را در اختیار دارد.

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اعلام این مطلب بیان داشت: در سال جاری با توزیع نزدیک به ۲۸ هزار جعبه تخم نوغان هیبرید در کشور و پرورش آن توسط نوغانداران حدود ۹۰۰ تن پیله تر ابریشم تولید و برآورد می‌شود از این حجم پیله، ۱۴۵ تن نخ ابریشم به دست آید.
مهندس علی اصغر داداش پور با اشاره به قیمت تضمینی ۱۶هزار و ۶۱۰ تومان برای هر کیلوگرم پیله ابریشم در سال ۹۵ اظهار داشت: به علت وجود کشش بازار، تمام پیله‌های تولیدی توسط بخش خصوصی، بالاتر از قیمت تضمینی خریداری شده است. داداش پور افزود: هر کیلوگرم پیله ابریشم به طور متوسط بالاتراز ۲۱ هزار تومان به صورت توافقی و نقدی فروش رفته و هیچگونه بار مالی ناشی از خرید برای دولت ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: به دلیل فعال نبودن چهار کارخانه بزرگ صنایع ابریشم کشور، تمام پیله‌های تولیدی درسال جاری به کارگاه‌های سنتی ابریشم کشی، توسط خریداران توافقی پیله ابریشم، منتقل شده‌اند. رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور اضافه کرد: پیله‌های وارداتی به کشور نیز در همین کارگاه‌های سنتی و خانگی به نخ ابریشم تبدیل می‌شوند.

وی هدف از تاسیس مرکز توسعه نوغانداری کشور درسال ۹۳ در زیر مجموعه معاونت امور تولیدات دامی را احیای این حرفه دانست و گفت: امسال در ۲۶ استان کشور تخم نوغان هیبرید توزیع شد و نتایج پرورش کرم ابریشم در ۱۰ استان جدید نیز بیانگر موفقیت آمیز بودن تولید پیله تر ابریشمی در عمده مناطق کشور به علت وجود مزیت های نسبی نوغانداری به عنوان حرفه‌ای برای توسعه روستایی است. داداش پور استان‌های گیلان، خراسان رضوی، گلستان، خراسان شمالی، مازندران، آذربایجان شرقی و اصفهان را از مناطق عمده پرورش کرم ابریشم ایران برشمرد و اعلام کرد: این استان‌ها ۹۹ درصد نوغانداری را به خود اختصاص داده‌اند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×