اخبار نساجی

افزایش۲۰ درصدی قیمتهای بورس کالا در هرماه/نامه‌نگاری دوساله با وزیر صنعت

 

افزایش۲۰ درصدی قیمتهای بورس کالا در هرماه/نامه‌نگاری دوساله با وزیر صنعت

دبیر انجمن نساجی با بیان اینکه قیمت قانونی محصولات پتروشیمی در بورس کالا ماهانه ۲۰ درصد افزایش می‌یابد، گفت: طی دو سال اخیر مکاتبات زیادی با وزیر صنعت در مورد بورس کالا داشته‌ایم اما این مشکلات برطرف نشده است.

مهندس علیرضا حائری اظهار داشت: تا قبل از آذر سال ۸۹ مشکلی برای واحدهای نساجی و همچنین شرکت‌های پتروشیمی در خرید و عرضه مواد اولیه وجود نداشت و خریدها به صورت دو طرفه و اعتباری ۲، ۳، ۴ یا ۵ ماهه صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: پس از ابلاغ بخشنامه‌ای از سوی معاون رئیس جمهور، واحدهای پتروشیمی مجبور به عرضه کالای خود از طریق بورس کالا شدند که این مسئله نارضایتی آنها را به همراه داشت، زیرا نرخ محصول از قبل مشخص شده بود در حالی که قیمت باید در بورس کشف می‌شد.

دبیر انجمن نساجی توضیح داد: با توجه به اینکه قرار بود اثرات ناشی از هدفمندی یارانه‌ها تا حدودی جبران شود، قیمت مواد پتروشیمی در بورس با نرخ پایینی مشخص شده و قرار بود پایین‌ترین نرخ یعنی قیمت فوب خلیج فارس در مرداد ۸۹ برای عرضه محصولات پتروشیمی مدنظر باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی ادامه داد: در چنین وضعیتی واحدهای نساجی باید طی ۷۲ ساعت کل مبلغ محصولات را پرداخت کنند که با توجه به اینکه کارخانه‌های نساجی نقدینگی زیادی نداشتند امکان خرید از بورس برای آنها فراهم نبود، به همین دلیل واسطه‌ها و دلالان در این زمینه فعال شدند.

حائری تصریح کرد: این واسطه‌ها بین واحدهای نساجی و شرکت‌های پتروشیمی شکل گرفتند که مواد پتروشیمی را با قیمت بالاتر به تولیدکنندگان نساجی عرضه می‌کردند.

وی توضیح داد:‌ از فرودین ۹۱ قیمت هر کیلو گرانول پلی پروپیلن از ۱۸۰۰ تومان به ۷ هزار تومان رسیده است که این ماده در صنایع موکت و فرش ماشینی مصرف می‌شود.

دبیر انجمن نساجی افزود: طبق روش قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا، فروشنده می‌تواند در هر بار عرضه ۵ درصد به قیمت عرضه قبلی در بورس اضافه کند، به این ترتیب هر ماه ۲۰ درصد افزایش قیمت صورت می‌گیرد و این میزان در طول ۶ ماه به ۱۲۰ درصد می‌رسد.

وی تأکید کرد:‌ این افزایش قیمت به صورت قانونی و رسمی از طریق بورس کالا صورت گرفته است و به این ترتیب قیمت مواد اولیه ماهانه ۲۰ درصد با مجوز سازمان حمایت افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی مجوز افزایش قیمت تولیدات نساجی صادر نمی‌شود، گفت: افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در بازار آزاد تا ۳۰۰ درصد نیز اتفاق افتاده است.

حائری تصریح کرد: در مورد عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا و مشکلات ناشی از آن، طی دو سال اخیر مکاتبات زیادی با وزیر صنعت داشته‌ایم اما تا به حال این مشکلات برطرف نشده است.

وی ادامه داد: تعدادی از کارخانه‌ها که دارای خط تولید الیاف از گرانول بوده‌اند نیز با وجود اینکه قبلاً تولید برایشان توجیه اقتصادی نداشت، طی سال‌های اخیر به تولید این محصول روی آورده‌اند و همین مسئله باعث بالا رفتن تقاضا برای محصولات پتروشیمی شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید گرانول پلی پروپیلن در کشور یک میلیون تن است، گفت: کل نیاز صنایع نساجی و گونی‌بافی سالانه ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تن است و در نتیجه ۳۰۰ هزار تن ظرفیت نصب شده اضافه در کشور وجود دارد.

وی افزود: طبق اعلام شرکت‌های پتروشیمی، سالانه حدود ۵۵۰ هزار تن از این محصول در کشور تولید می‌شود که در صورت تأمین خوراک کارخانه‌ها امکان تولید یک میلیون تن گرانول وجود دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×