مد و پوشاک

آغاز مزایده طرح‌های داخلی مد و لباس با حضور برندهای کشور

 

ورود طراحان به فضای تعاملی با تولیدکنندگان پوشاک کشور، آغاز مزایده طرح‌های داخلی مد و لباس با حضور برندهای مطرح و … از مباحث مطرح‌شده در نخستین نشست تخصصی طراحان و تولیدکنندگان پوشاک کشور بود.

نخستین نشست تخصصی طراحان و تولیدکنندگان با رویکرد راهکارها و موانع تجاری‌سازی طراحی مد در ایران با همکاری واحد فرهنگی مرکز آموزش‌های تخصصی جهاد دانشگاهی هنر پنجشنبه ۶ خرداد در محل سالن همایش‌های دانشگاه مذکور برگزار شد.

در این نشست، محمد فتحی مدیرعامل سایت پوشانیک، عباسعلی محقق مدیر امور رسانه، معاون فرهنگی واحد هنر جهاد دانشگاهی، امیررضا یزدی نماینده برند آل سی من، بهروز احمدی نماینده برند وندا، برخی از اعضای برند نقش نگاران پندار و تابنده فر نماینده برند تولید پوشاک ورزشی شادی و جمعی از طراحان پارچه، مد و لباس کشور حضور داشتند.

در مدت‌زمان برگزاری این نشست، مباحث چالشی میان طراحان لباس و صاحبان مشاغل مرتبط با تولید پوشاک پیرامون بازاریابی مؤثر تولیدات داخلی، کیفیت سازی و جایگزینی آن‌ها بجای واردات بی‌رویه پوشاک خارجی مطرح شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

فتحی در مقدمه این نشست به مواردی همچون نگرانی طراحان از کپی غیرقانونی آثار و لزوم حفظ مالکیت معنوی آن‌ها، ورود فضای تعاملی میان طراحان و تولیدکنندگان به فضای تعاملی مد و لباس داخلی، لزوم افزایش سطح دانش دانشجویان رشته‌های مرتبط با حوزه مد و لباس و آشنایی طراحان با مباحث چالشی، علمی و صنعتی چرخه تولید اشاره کرد.

مدیرعامل سایت پوشانیک با اعلام این مطلب که رسانه پوشانیک به عنوان نخستین رسانه برای نمایش آثار طراحان در صفحات مشخص با شناسنامه خاص، از برگزاری مزایده طرح‌های برتر این طراحان طی دو هفته آینده خبر داد.

در ادامه امیررضا یزدی مدیر طراحی و کنترل کیفیت شرکت آل سی من به ایراد سخنرانی پرداخت و بیان تاریخچه ساخت این برند و فعالیت فعلی آن در کارخانه واقع در پرند، کاهش فاصله مغزهای متفکر عرصه مد یعنی طراحان با تولیدکنندگان، توضیحاتی درباره ارقام خط تولید این برند طی روز، ایجاد دپارتمان و اتاق فکر طراحی در محل کارخانه‌های برندهای داخلی، کمبود طراحان داخلی در حوزه پوشاک مردانه و استفاده ناچار از طراحان ترک، استقبال از طرح‌های جذاب داخلی و مطابق با سیاست‌های اقتصادی این برند و آغاز همکاری در اسرع وقت، لزوم جلوگیری از تهاجم فرهنگی بازار جهانی مد، مشکلات موجود در حوزه طراحی و تولید پارچه باکیفیت داخلی، رفع مشکلات نبود سرعت کافی در ورود طرح‌های برگزیده به چرخه تولید و لزوم اعتماد دوسویه میان طراح و تولیدکننده از مهم‌ترین مباحث مطرح این فعال عرصه مد و لباس بود.

بهروز احمدی نماینده برند وندا هم با طرح این مطلب که ۲۰ سال از ثبت این برند می‌گذرد و قریب به ۱۰ سال است که وندا در ایران وارد چرخه تولید شده صحبت‌هایش را آغاز کرد و در ادامه با طرح پرسش‌هایی از این دست که چرا کشور فقیری همچون بنگلادش بیش از ۷۰ درصد پوشاک جهان را تأمین می‌کند سخنرانی خود را ادامه داد.

او در ادامه از تجربیات حضور در کشورهای مختلف، لزوم افزایش کیفیت در تمام زمینه‌های مرتبط با چرخه مد و لباس از تربیت دانشجو تا تولید، رفع نگاه تنگ‌نظرانه به مد ایرانی، افزایش توجه طراحان به قابلیت‌های تولید آثار و بازدهی اقتصادی، لزوم تسلط طراحان و تولیدکنندگان داخلی بر بازار داخلی مواردی را مطرح کرد و گفت: بزرگ‌ترین نقدکننده کار طراح و تولیدکننده کیف پول مردم است و نباید از این نقد وحشت داشت؛ باید مخاطب را شناخت و دانست که صنعت پوشاک در قیاس با صنعت خودروسازی هم چالش‌های بیشتری دارد.

در ادامه معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد هنر در سخنانی کوتاه از برگزاری پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش در آینده نزدیک خبر داد و هدف اصلی آن را ایجاد پیوند میان تولیدکنندگان و طراحان و دانشجویان جوان برشمرد.

در ادامه فراهانی، بخشی و صموتی به نمایندگی از گروه نقش نگاران پندار در حوزه طراحی پارچه، مد و لباس مباحثی را مطرح کردند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نگاه سنتی و صنعتی در امر طرحی پارچه و نگاه شخصی و صحنه‌ای در عرصه طراحی لباس، لزوم توجه طراحان به بازار تقاضا، لزوم رفع موانع و مشکلات موجود در حوزه مارکتینگ و بازاریابی به عنوان عنصر پیونددهنده میان سایر بخش‌های چرخه تولید لباس ایرانی و اسلامی، لزوم توجه طراحان به نمایشگاه‌های خارجی و شناخت بازار جهانی مد و لباس، سنجش نیاز جامعه و چالش‌های اقتصادی، نفوذ انکارناپذیر طبقه بورژوا در عرصه مد کشور، لزوم هماهنگی صنعت تولید پارچه با فضای آکادمیک، الهام از آثار معماری و تاریخی و بروز رسانی آثار برای کاربردی‌تر کردن آن‌ها اشاره کردند.

تابنده فر به نمایندگی از برند پوشاک ورزشی شادی آخرین سخنران این نشست بود و صحبت‌های خود را با اشاره به جنجال پیش آمده در طراحی اخیر لباس تیم ملی فوتبال کشور آغاز کرد و از وضعیت فقدان طرح‌های مناسب داخلی گله‌مندی کرد.

او با ابراز تأسف گفت بازار پوشاک ورزشی ما را پوشاک چینی پر کرده و اگر یک روز در منیریه قدم زنید می‌بینید که بیشتر از خیابان‌های شانگهای پوشاک چینی موجود است.

تابنده فر بخش طرحی پوشاک ورزشی را کاملاً تخصصی برشمرد و ورود بسیاری از طرح‌های طراحان را مناسب ورود به چرخه تولید ندانست و یکی از راهکارهای رفع این مشکل را برگزاری مسابقه طراحی پوشاک ورزشی در آینده نزدیک دانست.

در این نشست برخی از طراحان هم به ایراد سخنرانی پرداختند و نقطه نظرات خود در راستای رفع موانع پیوند میان فعالیت آن‌ها با تولیدکنندگان را خواستار شدند.

 

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×