اخبار نساجی

آشنایی با سوپر لوکس بی رقیب

 

پانامرا در حقیقت یک لیفت‌بک بزرگ است. این خودرو در کلاس F که متعلق به خودروهای مجلل است قرار دارد. خودرویی که با آمدن خود کار را برای خودروهایی همچون لکسوس LS460، بنز Sکلاس، ب‌ام‌و سری هفت، کادیلاک CTS و دیگر خودروهای موجود در این کلاس دشوار ساخت.

این روزها بازار خودرو هم داغ است هم غیرعادی، به غیرعادی‌بودنش کاری نداریم اما در مورد داغ‌بودنش حرف‌های زیادی برای گفتن داریم. حرف‌هایی که خواندن آنها خالی از لطف نیست. شاید تا چندی قبل رقابت خودروها فقط و فقط منتهی می‌شد به بنز و ب‌ام‌و بعد از مدتی در این چند سال اخیر رقابت بین کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها هم شدت گرفته است. این در حالی است که حتی نمایندگان مشترک یک کشور نیز این رقابت‌ها را داغ‌تر می‌کند.

در بازار ایران از کشور آلمان علاوه بر بنز و ب‌ام‌و نماینده دیگری نیز وجود دارد. تازه‌واردی که حرف‌های زیادی هم در ایران هم در تمام کشورهای دنیا دارد. برندی که بیشتر خودروهای آن سوپراسپرت هستند اما چند سالی است که در کلاس‌های دیگر هم خودرو می‌سازد تا موی دماغ برخی از خودروسازان شود پورشه معروف که در چهره آن چیزی جز اصالت نمی‌توان یافت. چهره‌ای که رنگ بوی قدیمی اما جذاب دارد.

پورشه را اغلب با مدل‌های معروفی همچون ۹۱۱، کررا، کایمن و … می‌شناسیم اما در این چند سال اخیر به ساخت SUV هم روی آورده و در سال ۲۰۰۹ در اقدامی غیرمنتظره برخلاف همیشه که خودروهای دودر کوپه می‌ساخت. خودرویی چهاردر را روانه بازار کرد.

پانامرا در حقیقت یک لیفت‌بک بزرگ است. این خودرو در کلاس F که متعلق به خودروهای مجلل است قرار دارد. خودرویی که با آمدن خود کار را برای خودروهایی همچون لکسوس LS460، بنز Sکلاس، ب‌ام‌و سری هفت، کادیلاک CTS و دیگر خودروهای موجود در این کلاس دشوار ساخت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پانامرا آمده تا این بار قدرت پورشه را در این کلاس به رخ همگان بکشد و انصافاً هم در این زمینه موفق بود. اما در ایران مدت‌ها بود که بنز Sکلاس در کلاس خودروهای مجلل یکه‌تازی کرد. با آمدن ب‌ام‌و سری هفت تا حد زیادی از این تاخت و تاز کم کرد اما باز هم بنز طرفداران زیادی داشت. به همین دلیل با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسید.

دیگر وقت آن بود تا یک خودروی لوکس که هم زیبا و جذاب است و هم پرقدرت و بی رقیب این آلمانی مغرور را سر جای خود بنشاند. اینکه تا چقدر در این زمینه موفق بوده و یا خواهد بود را باید در آینده دید.

پورشه پانامرا سال ۲۰۰۹ راهی بازار شد. این خودرو با موتورهای مختلفی راهی بازار شده و گیربکس‌های در نظر گرفته شده برای این خودرو شامل شش سرعته دستی، هفت سرعته اتوماتیک PDK که دوکلاچه بوده و ساخت شرکت ZF آلمان است و دیگری هشت سرعته تیپ‌ترونیک می‌باشد.

پانامرا یک خودروی پرفروش برای شرکت پورشه بوده و ۲۵۰۰۰ دستگاه از این خودرو از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۰ به فروش رفته است. پانامرا در دو مدل دیفرانسیل عقب و چهارچرخ متحرک قابل سفارش بوده هر دو مدل برخلاف دیگر ساخته‌های پورشه موتور جلو هستند. پانامرا با موتور توربو توانست رکورد بهترین سدان خانوادگی را در پیست نوربرینگ جابه‌جا کند این در حالی است که تا چندی پیش این رکورد در دست کادیلاک CTS-V بود.

اما بنز Sکلاس با پیشرانه‌ای پربار پیش‌روی این تازه‌وارد آلمانی قرار دارد. خودرویی که از سال ۱۹۵۴ با نام پونتون راهی بازار شد و تاکنون هفت نسل را پشت‌سر گذاشته است. شاید به جرأت بتوان گفت که تمامی مدل‌های آن راهی بازار ایران شده و در کشور ما موجود است. نسل هفتم Sکلاس در سال ۲۰۰۵ در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد و در سال ۲۰۰۶ راهی بازار گشت.

Sکلاس یا همان W221 با موتورهای هیبریدی، دیزلی و بنزینی به بازارهای جهانی عرضه می‌شود که نمونه ۵/۵ لیتری هشت سیلندر آن رقیب پانامرا در ایران خواهد بود.

بنز Sکلاس از گیربکس هفت سرعته اتوماتیک بهره می‌برد و این خودرو نیز همانند پانامرا در دو مدل دیفرانسیل عقب و چهارچرخ متحرک ساخته می‌شود. Sکلاس موتوری پر حجم‌تر از ۵/۵ لیتر ندارد اما مدل‌های S65 را نیز ممکن است دیده باشید که موتور آن هم ۵/۵ لیتری است. این در حالی است که موتور ۵/۵ لیتری AMG نیز قابل سفارش است که حدود ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت بیشتری از موتور استاندارد ۵/۵ لیتری دارد. لازم به ذکر است که موتور ۵/۵ لیتری با ۱۲ سیلندر نیز در دسترس است که قدرت آن حدود ۵۱۰ اسب‌بخار است.

رقابت آلمانی

به سراغ خودروی شناخته شده‌تر یعنی بنز Sکلاس می‌رویم. خودرویی که موتور ۵/۵ لیتری هشت سیلندر آن ۳۸۸ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و ۵۳۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد که در دورهای ۳۸۰۰ تا ۴۸۰۰ ارائه می‌دهد. این موتور می‌تواند این غول ۱۹۸۵ کیلوگرمی را در مدت زمان ۵/۴ ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر برساند.

لازم به ذکر است که وزن نمونه‌های کوچک‌تر حدود ۵۰ کیلوگرم سبک‌تر است اما از سرعت که نمی‌توان حرفی به میان آورد تا این آلمانی را کمی محک زد، چرا که حداکثر سرعت خودروهای آلمانی به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده‌اند. مصرف سوخت Sکلاس نیز همان طور که انتظار می‌رود بالا است و در سیکل ترکیبی طبق گفته کیت عرضه‌کننده حدود ۸/۱۱ است. اما با توجه به بنزینی بی‌کیفیت موجود در کشور قطعاً این اعداد بالاتر رفته و مصرف سوخت بیشتری خواهد داشت.

نکته‌ای که در اینجا وجود دارد اینکه بنز Sکلاس در شهر حدود ۱۱/۵ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند و در جاده نیز حدود ۸/۶ لیتر مصرف دارد که البته باز هم این اعداد اعلام شرکت عرضه‌کننده در ایران است. حجم مخزن سوخت Sکلاس حدود ۱۰۰ لیتر است که با توجه به مصرف سوخت بالا منطقی به نظر می‌رسد.

اما با کمی محاسبه خواهیم دید که برای پر کردن این سدان غول‌پیکر با توجه به نداشتن کارت سوخت باید حدود ۷۰ هزار تومان برای بنزین معمولی و ۸۰ هزار تومان برای بنزین سوپر هزینه لازم است. هزینه‌ای که در استفاده روزمره شاید میهمان یک هفته هم نباشد.

اما خرید این خودرو هم کار هر کسی نبوده و افرادی که اقدام به خرید Sکلاس می‌کنند به راحتی از پس هزینه‌های آن برخواهند آمد. همان‌طور که مصرف سوخت این خودرو بالاست هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن هم زیاد بوده به خصوص اینکه تمامی قطعات آن گران قیمت هستند و سرویس‌دهی این خودرو نیز هزینه‌های زیادی در بردارد. این خودرو از طراحی خوب و سنگینی بهره می‌برد که درخور یک خودروی کلاس F است.

کیفیت کابین آن بسیار بالاست و امکانات زیادی را هم ارائه می‌دهد. این خودروی لوکس تمامی نیازهای سرنشینان را برآورده خواهد کرد به خصوص اینکه خودروهای فوق‌العاده راحت آن همه چیز را برای یک مسافرت طولانی مهیا خواهد کرد.

در سوی دیگر پانامرایی وجود دارد که هنگام عبور از کنار شما لرزه بر اندام شما خواهد انداخت. به خصوص اینکه صدای اگزوز این خودرو بسیار جذاب و پرطنین است. پورشه پانامرا با موتوری ۴/۸ لیتری هشت سیلندر راهی بازار ایران شده است که این موتور ۴۰۰ اسب‌بخار قدرت را در ۶۵۰۰ دور ارائه می‌دهد.

گشتاور این غول آلمانی ۵۰۰ نیوتن‌متر در ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دور است. پانامرا می‌تواند در مدت زمان پنج ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر برسد که با پرداخت هزینه بیشتر و سفارش دکمه شتابگیری این زمان به ۸/۴ ثانیه خواهد رسید. این شتابگیری برای خودرویی با وزن ۱۸۶۰ کیلوگرمی یک رکورد عالی به حساب می‌آید، اما مصرف سوخت پانامرا نیز بالاست هر چند که در کاتالوگ این خودرو در سیکل شهری حدود ۱۶/۴ لیتر، در سیکل جاده‌ای ۸/۱۰ و در سیکل ترکیبی حدود ۱۱/۱ ثبت شده است اما در واقع این مصرف سوخت تنها روی کاغذ است و در عمل کاملاً متفاوت بوده به خصوص اینکه ECU این خودرو با شرایط آب و هوایی ایران همخوانی ندارد و به همین دلیل مصرف سوخت آن بسیار بالاتر از اعداد یاد شده است.

حجم باک این خودرو نیز مشابه بنز S است. اما حداکثر سرعت آن محدود نشده و حدود ۲۸۲ کیلومتر در ساعت است. پانامرا در نمای بیرونی یک خودروی اصیل اما مدرن است که این موضوع در داخل کابین به بالاترین حد خود می‌رسد به نحوی که هنگام ورود به کابین برای اولین بار دچار سردرگمی خواهید شد چرا که در کنار خودروهای راحت و کابینی با کیفیت و لوکس تعداد زیادی دکمه را مشاهده خواهید کرد که یادگیری کارکردن با آنها نیاز به زمان دارد.

هر دو خودرو جزو لوکس‌ترین‌ها به حساب می‌آیند اما اگر به دنبال خودرویی خاص هستید، انتخاب قطعاً پانامرا است چرا که برای همه تازگی دارد. اما پانامرا طراحی اسپرت‌تری دارد که آن را کمی با بنز متفاوت می‌سازد. بنز اما از وقار خاصی برخوردار بوده و خریداران آن نیز افرادی مشخصی هستند.

هر دو خودرو از امکانات زیادی بهره می‌برند. بنز Sکلاس دارای امکاناتی همچون ایربگ راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده‌ای، شیشه جلو و عقب، صندلی جلو و عقب، ترمز جلو عقب دیسکی خنک‌شونده با ESP، ABC، ABS، ASR و BAS، قفل مرکزی ریموت‌دار،‌ایموبلایزر، سنسور تصادف، سیستم ؟ و باز و بسته نمودن درها و روشن شدن خودرو بدون کلید، فرمان هیدرولیک با سنسور سرعت، تنظیم برقی اتوماتیک و دکمه‌های چندکاره روی فرمان، کنترل دوگانه‌ سیستم تهویه مطبوع با فیلتر، رادیو CD، سیستم تلفن همراه، دکمه های جلو جهت تنظیم کلیه ادوات روی نمایشگر، دوربین عقب، مانیتور هشت اینچی TV Tuner، DVD،‌ تنظیم برقی خودروهای جلو با قابلیت تنظیم گودی کمر، صندلی‌های چرم طبیعی مخصوص مدل S500، تنظیم برقی آینه‌ها با گرمکن، شیشه بالابر جلو و عقب برقی، پرده برقی عقب و کنار، چراغ‌های زنون با روشن و خاموش شدن اتوماتیک، چراغ‌های عقب LED، مه‌شکن جلو و عقب،‌ سنسور پارک، سنسور باران، سیستم مکش درها، رادار سقف جیر، درب صندوق عقب برقی، یخچال، قفل نهایی، جعبه‌ خنک‌ نگهدارنده جلو، کمک‌فنرهای آیروماتیکی با قابلیت تنظیم ارتفاع‌،‌ کروزکنترل هوشمند، تنظیم کردن فشار باد تایرها و خروجی برق عقب است.

لازم به ذکر است که امکاناتی همچون تهویه مطبوع جداگانه دوگانه عقب،‌ DVD چنجر شش‌تایی نمایشگر وماوس برای صندلی‌های عقب، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو و عقب، سیستم یکپارچه حافظه‌دار صندلی‌ها، فرمان و آینه‌ها، حافظه صندلی‌های عقب و ماساژور صندلی‌های جلو و عقب، آینه تاشوی برقی و حافظه، سانروف و پاناروما، چراغ‌های زنون با چرخش در پیچ‌ها و شست‌وشوی چراغ‌های جلو به صورت سفارشی در دسترس خواهد بود و داشتن آنها هزینه‌های زیادی را دربر خواهد داشت. این در حالی است که اگر یک خودروی کره‌ای و یا ژاپنی در این کلاس خریداری کنید قطعاً این امکانات را به صورت استاندارد در اختیار شما قرار خواهد داد.

پورشه پانامرا نیز دارای امکاناتی همچون ایربگ راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای، ترمز جلو و عقب، دیسکی خنک شونده، با (Porsche Stability Management) PSM، ABD، MSR، ASR، ABS، قفل مرکزی، ایموبلایزر،‌دزدگیر، فرمان هیدورلیک مجهز به سنسور سرعت، تنظیم دوگانه سیستم تهویه مطبوع، CD، DVD، MP، WMA، AAC، رادیو Dolby، ۱۰ بلندگو، USB، Ipod، TV، نمایشگر، سیستم ناوبری، سیستم تلفن همراه، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، پشت‌سری‌های فعال هنگام تصادف، گرمکن خودروها، تنظیم برقی آینه‌ها، گرمکن آینه‌ها، شیشه بالابر برقی، سانروف، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌هاع مه‌شکن جلو و عقب، سنسور باران، سنسور پارک، سیستم درب کاپوت فعال به تصادف عابر پیاده دوربین عقب، سیستم کنترل بار تایر، کروزکنترل و کمک‌فنرهای بادی با قابلیت تنظیم ارتفاع است.

قیمت‌ها

قیمت این خودروها در بازار متفاوت است که همه این تفاوت‌ها مستقیماً به آپشن‌های نصب شده بر روی خودرو بستگی دارد. در حال حاضر بنز S500 در حدود ۳۵۰ میلیون تومان با امکانات فول قیمت داشته و پورشه پانامرا نیز در حدود ۳۶۵ میلیون تومان با بالاترین آپشن به فروش می‌رسد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×