اخبار نساجی

گرانی‌ها قربانی گرفت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

گرانی‌ها قربانی گرفت

تداوم گرانی ها حداقل در وزارتخانه صنعت، معدن وتجارت سرانجام دوقربانی گرفت. به طوری که رؤسای سازمان حمایت از مصرف کنندگان ومعاونت توسعه بازرگانی داخلی از سوی وزیر صنعت ومعدن برکنارشدند.

موضوع تغییر این دومقام مسؤول بی شک بی ارتباط با گرانی های چند ماه گذشته نبوده است. طی این چندماه گرانی وگران فروشی ها به حدی به مردم فشار آورده که بازخورد انتقادهای مردم متوجه وزارت صنعت، معدن وتجارت بوده است .در عین حال غضنفری نیز طی مصاحبه های پی درپی از کاهش قیمتها از اواخر اردیبهشت واوایل خردادماه خبر داده بود، اما این وعده ها تنها در برخی از اقلام به صورت محدود محقق شد ودر بسیاری از کالاها همچنان ناکام ماند.
با این وضعیت وزیر صنعت در اقدامی بی سابقه و آن هم در چین حکم تغییر دو مقام مسؤول زیر مجموعه وزارتخانه متبوع خود را امضا کرده است .

بنا بر این گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت در بحبوحه گرانی برخی کالاها مانند گوشت، مرغ و شیر، معاون توسعه بازرگانی داخلی خود را که برخی رسانه‌ها از او به عنوان مدیر ناموفق در کنترل قیمتها یاد می‌کردند، کنار گذاشت. محمدعلی ضیغمی که مدتی طولانی مدیریت این بخش را بر عهده داشت، در واقع مسؤول اصلی تنظیم بازار و کنترل قیمتها بود.
با وجود این او تلاش می‌کرد با تأمین زیرساختها در بخش تولید مواد غذایی، قیمتها را به صورت ریشه‌ای کنترل کند.
در دوره مدیریت وی نوسانهای شدیدی در قیمت گوشت و مرغ پدید آمد که به باور او ناشی از کمبود نهاده های دامی بود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در این بخش مسؤولیت‌ها را بیشتر متوجه وزارت جهاد کشاورزی می‌دانست و نداشتن برآورد صحیح از میزان تقاضا در بازار و نیز ناتوانی در تولید نهاده‌های دامی را عامل اصلی گران شدن گوشت معرفی می‌کرد.
با وجود این در دوره مدیریت ضیغمی تلاش شد با واردات نهاده‌های دامی شیب قیمت گوشت و مرغ نزولی شود؛ اگرچه این اتفاق تقریبا در واقعیت رخ نداد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وعده های محقق نشده
ضیغمی روز دوشنبه از کاهش قیمت این کالاها خبر داده بود. این درحالی است که بازار نشانه های دیگری بروز می‌دهد و تقریبا جز در مراکز محدودی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برای عرضه گوشت و مرغ ارزان در نظر گرفته شده، قیمتها در بازار روال سابق را دارد.

به باور ضیغمی، تولیدکنندگان با دولت همکاری نکرده‌اند و با وجود تخصیص نهاده‌های ارزان به بهانه‌های دیگری قیمتها را همچنان بالا نگه داشته‌اند. از مدتها پیش و در اوج گرانی گوشت و مرغ زمزمه رفتن ضیغمی از معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت به گوش می‌رسید، اما با عملیاتی نشدن این اقدام کم کم زمزمه کنار رفتن شخص وزیر مطرح شد.

در این باره ایسنا نوشته است وزیر صنعت، معدن و تجارت هم اکنون در چین بسر می‌برد، اما حکم تغییر ضیغمی را امضا کرده است. این درحالی است که ضیغمی با برخی رسانه‌ها گفت‌وگو و برنامه‌های خود برای کاهش دوباره قیمتها در بازار را اعلام کرده بود.
مهدی غضنفری همچنین در احکامی دیگر سید جواد تقوی را به سمت معاون وزیر و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین حسن رادمرد را به عنوان سرپرست معاونت توسعه بازرگانی داخلی منصوب کرد.
محمدحسن نکویی مهر رئیس سازمان حمایت نیز دیگر قربانی این گرانی ها بود که با حکم وزیر برکنار شد.

سازمان حمایت نیز با وجود تلاشهای زیادی که برای مبارزه باگرانفروشی کرده است، اما نهایتاً نتوانست این افت بزرگ بازار را ریشه کن کند ودر برخی موارد مجوز گرانی برای برخی محصولات صادر می کرد برای مثال معضل تعیین قیمت شیر و لبنیات ولاینحل ماندن این موضوع نیز یکی از مواردی است که وقت زیادی از این سازمان گرفت، اما به نتیجه ای نرسید. در همین حال با حکم وزیر صنعت، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز تغییر کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×