اخبار فرش ماشینی

کمبود مواد اولیه نساجی ایران را در آستانه تعطیلی قرار داده/ واردات پنبه مسئول مشخصی ندارد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 احد کرمانی در فردوس اظهار کرد: بیش از ۱۴ سال از فعالیت کارخانه نساجی شهرستان فردوس می‌گذرد و در حال حاضر این کارخانه توانسته است برای بیش از ۳۱۲ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد کند.

وی گفت: صنعت نساجی برای ادامه حیات خود و پویایی در تولید نیاز به حمایت جدی دولت دارد و در صورت عدم حمایت چه بسا بسیاری از واحدهای نساجی کشور به تعطیلی کشیده شود.

مدیرعامل کارخانه نساجی فردوس و عضو انجمن صنایع نساجی ایران از صدور نخستین محموله صادراتی نخ از کارخانه نساجی فردوس به مقصد عراق خبر داد و افزود: بیش از چند تن نخ بصورت آزمایشی به کشور عراق صادر می‌شود تا در صورت رضایت کشور همسایه از کیفیت نخ تولیدی کارخانه نساجی فردوس، قراردادی برای صدور بیشتر محصولات به کشور عراق منعقد شود.

کرمانی، موجودی پنبه تولید داخل در واحدهای ریسندگی کشور را نزدیک به صفر خواند و تصریح کرد: یک‌ ماه و نیم به فصل برداشت پنبه باقی مانده است و به‌ دلیل فقدان یک سازمان مشخص و مسئول در ارتباط با واردات پنبه، این نابسامانی سبب می‌شود که همه ساله و به‌ ویژه اواخر فصل برداشت پنبه، دچار کمبود شدید پنبه در واحدهای ریسندگی باشیم.

وی یادآور شد: سایر کشورها نظیر سوئیس، چین، هند و بنگلادش از ابتدای فصل برداشت پنبه، بهترین و مرغوب‌ترین پنبه‌ را با پیش پرداخت مشخص و با قیمت مناسب به‌ صورت عمده خریداری می‌کنند و به تدریج محموله‌های خریداری شده را به کشورهای خود حمل می‌کنند اما کارخانجات نساجی ایران به‌ دلیل وجود قوانین دست و پاگیر متعدد مانند الزام به واردات پنبه از چند کشور خاص و ممنوعیت خرید آزادانه از کشورهای مطرح و پنبه‌ خیز، با کمبود شدید مواد اولیه و قیمت سرسام ‌آور آن روبرو هستند.

زنگ تعطیلی واحدهای ریسندگی و بافندگی نواخته می‌شود

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

عضو انجمن صنایع نساجی ایران گفت: گرانی پنبه در ایران تا حدودی به‌ دلیل افزایش قیمت جهانی پنبه است اما مهم‌ترین دلیل آن را باید در کمبود جدی پنبه دانست.

کرمانی مجموع پنبه تولیدی ایران را کمتر از ۶۵ هزار تن اعلام کرد و افزود: مصرف واحدهای نساجی سه‌ برابر این رقم یعنی ‌حدود ۱۸۰ هزار تن است و در این شرایط کارخانه‌های ریسندگی تشنه مواد اولیه برای ادامه تولید و حفظ حیات خود هستند.

وی با اشاره به وجود کرم سرخ و آفت‌های مختلف در پنبه‌‌های وارداتی، تصریح کرد: در حال‌ حاضر واردات پنبه از مصر و بورکینافاسو که بعنوان بهترین و مرغوب‌ترین پنبه دنیا شناخته می‌شوند به ایران ممنوع است در حالی که تمام کشورها خریدار پنبه این کشورها هستند و برایشان هیچ مشکلی از نظر آفت گیاهی پیش نمی‌آید اما در ایران به‌ دلایل مختلف از واردات آن سرباز زده می‌شود و فقط محدود به واردات از سه کشور ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان هستیم.

مدیرعامل کارخانه نساجی فردوس و عضو انجمن صنایع نساجی ایران یادآور شد: بیش از ۸۰ درصد پنبه وارداتی ایران از ازبکستان است که این کشور به سمت صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر مانند نخ، پارچه و حتی پوشاک حرکت می‌کند و خام‌ فروشی را به حداقل می‌رساند در این شرایط برخی کشورها، پنبه ازبکستان را با حجم بالا پیش خرید می‌‌کنند و در این میان، صنعتگران ایران فقط نظاره ‌گر هستند و این بحران ادامه پیدا خواهد کرد.

کرمانی، اختصاص یارانه به کشاورزان برای تقویت مزارع کشت پنبه و ایجاد انگیزه در آنان را پیشنهاد کرد و گفت: در سال‌های دور، ایران یکی از صادرکنندگان مطرح پنبه به شمار می‌آمد اما در حال‌ حاضر بخش اندکی از نیاز واحدهای نساجی را تأمین می‌کند و از طرف دیگر با مشکلاتی مانند وجود الیاف غریبه در پنبه‌‌های تولید داخل روبرو هستیم که سبب افت کیفیت محصولات نهایی می‌شود.

وی افزود: باید ساماندهی تأمین مواد اولیه نساجی مانند پنبه، ویسکوز و پلی‌استر باید مورد بازنگری قرار گیرد اما انسجام و همت قابل توجهی در دولتمردان و متولیان صنعت و کشاورزی برای این موضوع وجود ندارد.

مدیرعامل کارخانه نساجی فردوس و عضو انجمن صنایع نساجی ایران تصریح کرد: به‌ دلیل کمبود پنبه و توقف واحدهای ریسندگی، واحدهای بافندگی نیز از ادامه فعالیت باز خواهد ماند و این زنجیره ادامه پیدا کرده و در نتیجه بیکاری عظیمی بر مملکت مستولی می‌شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×