اخبار فرش ماشینی

کاهش تولید فرش دستبافت در نهاوند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نهاوند از بافت و تولید بیش از ۵۰۰۰ مترمربع فرش دستبافت در سال ۹۵ خبر داد و گفت: تولید فرش دستبافت در نهاوند به سبب رکود بازار و افت صادرات کاهش یافت.

مجتبی رضایی اظهار داشت: در شهرستان نهاوند پنج هزار و ۳۷۴ بافنده فرش وجود دارد که از این تعداد ۱۷۴ نفر مرد و ۵ هزار و ۲۰۰ نفر زن هستند.

وی تصریح کرد: در شهرستان نهاوند ۱۷ کارگاه فعال قالیبافی به صورت متمرکز و پیشتیبان به بافندگان آموزش قالیبافی می‌دهند و به آنها خدماتی از جمله تهیه مواد اولیه و خرید فرش از بافندگان را ارائه می دهند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رضایی تاکید کرد: شهرستان نهاوند در زمینه تولید فرش رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است و نقشه (کله گلی) عشوند و نقشه گل حیدر(سالاری) به عنوان برندهای فرش شهرستان نهاوند ثبت جهانی شده‌اند.

وی با بیان اینکه نبود بازاریابی برای فروش فرش تولید شده در شهرستان نهاوند یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان فرش محسوب می‌شود، افزود: گران بودن مواد اولیه و نبود تسهیلات بانکی از جمله مشکلاتی است که تولیدکنندگان فرش دستبافت شهرستان نهاوند با آن مواجه هستند.

رضایی بیان کرد: با توجه به بالا بودن قیمت مواد اولیه در شهرستان نهاوند، بافندگان فرش را با هزینه بالا تولید می‌کنند و با قیمت پایین به فروش می‌رسانند که از این رو بافندگان فرش شهرستان رغبتی برای تولید فرش ندارند .

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نهاوند عنوان کرد: در شهرستان نهاوند تولید فرش نسبت به سالهای گذشته کاهش پیدا کرده است که این امر ناشی از رکود بازار و کاهش صادرات بوده است.

رضایی بیان کرد: در حال حاضر دو هزار و ۳۰۰ نفر از بافندگان فرش در شهرستان نهاوند تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند که در دو سال اخیر به دلیل تکمیل ظرفیت  و بسته بودن سایت، بیمه بافندگان فرش متوقف شده است.

وی اظهار داشت: فرشهای تولید شده در شهرستان نهاوند برای فروش توسط اتحادیه فرشبافان شهرستان به اتحادیه مرکزی در تهران و به اتحادیه استان فرستاده  و بخشی به کشورهای آلمان، ایتالیا و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

رضایی تاکید کرد: اتحادیه مرکزی در تهران هر ساله طی دو مرحله و اتحادیه استان طی یک مرحله از طریق اتحادیه فرشبافان شهرستان نهاوند اقدام به خرید فرشهای شهرستان نهاوند می‌کنند.

وی کمبود کارخانه ریسندگی را یکی از مشکلات عمده در حوزه تولید فرش شهرستان عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه کارخانه ریسندگی در کشور کم است در گذشته پشم را به شهر اراک می‌فرستادیم که در سالهای اخیر به کارخانه ریسندگی اصفهان ارسال می‌شود ولی متأسفانه کارخانه اصفهان هم اعلام کرده است که ظرفیت ریسندگی پشم شهرستان نهاوند را ندارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×