اخبار فرش ماشینی

کاهش تولید جهانی پنبه در سال ۱۴/۲۰۱۳ ادامه می یابد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

کاهش تولید جهانی پنبه در سال 14/2013 ادامه می یابد

 

خلاصه ای از چشم انداز پنبه

به نقل از دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی ایران، کاشت پنبه برای سال زراعی ۱۴/۲۰۱۳ در چند ماه آینده شروع خواهد شد. وقتی که قیمت پنبه در سال ۱۳/۲۰۱۲ کاهش پیدا کرد، کشت محصولاتی مانند ذرت، سویا و گندم به طور قابل توجهی افزایش یافتند. در نتیجه انتظار می رود که سطح زیر کشت پنبه در این سال کاهش یابد. دبیرخانه جهانی پنبه کاهش قراردادهای کشت پنبه تا ۹% به مساحت ۳۱.۵ میلیون هکتار و کاهش مقدار تولید ۱۱% تا ۲۳.۲ میلیون تن را تائید کرده است. این دومین فصل متوالی است که تولید پنبه کاهش می یابد و کمترین خروجی در ۴ سال گذشته را داراست.

انتظار می رود تولید پنبه در سال ۱۴/۲۰۱۳ در آمریکا(۲۵%-) و ترکیه (۳۰%-) به شدت کاهش پیدا کند، به طوری که رقابت بر روی کشت غلات و سویا بسیار بالا برود. همچنین کاهش تولید پنبه در کشورهایی مانند چین(۱۱%-) ، پاکستان (۹%-)، آسیای مرکزی(۱۳%-)، و آفریقا(۱۰%-) پیش بینی می شود. این در حالی خواهد بود که تولید پنبه در هند نسبت به میانگین دوسال گذشته، فقط اندکی کاهش می یابد. در استرالیا اگر دوباره خشکسالی اتفاق بیفتد تولید به مقدار ۱۴% کاهش خواهد داشت. در این زمان انتظار می رود تولیدات در کشورهای نیمکره جنوبی اندکی کاهش یابد به دلیل آنکه که این کشورها ۶ ماه دیرتر نسبت به کشورهای نیمکره شمالی شروع به کاشت پنبه می کنند و ممکن است قیمت پنبه در آن زمان بالاتر برود. تصمیم در رابطه با کاشت در ۱۴/۲۰۱۳ احتمالاً بسته به بازده محصول کشاورزان در سال ۱۳/۲۰۱۲ و قیمت آن در چند ماه آینده تغییر خواهد کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

افزایش مصرف کارخانجات ریسندگی

انتظار می رود مصرف کارخانه‌های ریسندگی پنبه در جهان در سال ۱۴/۲۰۱۳ مطابق با رشد اقتصاد جهانی به آرامی افزایش یابد که دبیرخانه این افزایش در مصرف کارخانه‌های ریسندگی پنبه‌ای در جهان را در سال ۱۴/۲۰۱۳ معادل ۳% یا ۲۴.۲ میلیون تن پیش بینی می کند. مصرف پنبه در کارخانه‌های ریسندگی چین که بزرگترین مصرف کننده در جهان است با ۲% کاهش در حدود ۸.۴ میلیون تن پیش بینی می‌شود.

در عوض مصرف کارخانه‌های ریسندگی پنبه در هند و پاکستان به علت عرضه فراوان پنبه در منطقه و زیر قیمت بودن آن وهزینه تولید نخ پایین تر، می‌تواند به طور قابل توجهی رشد داشته باشد.

تجارت جهانی پنبه می تواند در سال ۱۴/۲۰۱۳ همچنان در ۷.۸ میلیون تن ثابت باقی بماند به طوریکه انتظار می‌رود درصد بیشتری از کاهش واردات توسط چین به وسیله افزایش تقاضا در دیگر کشورهای جهان جبران شود. دبیرخانه فرض می کند که چین نسبت به نیازش پنبه کمتری را در سال ۱۴/۲۰۱۳ وارد خواهد کرد تا فاصه بین تولید کننده و مصرف کننده را کم کند و نیازهایش را از طریق ذخیره ملی جبران خواهد کرد. انتظار می رود تقاضای واردات از طرف ترکیه، بنگلادش و پاکستان به طور قابل توجهی افزایش یابد.

انتظار می رود موجودی جهانی پنبه بعد از سه سال متوالی افزایش، در سال ۱۴/۲۰۱۳ به مقدار جزئی کاهش یابد. دبیرخانه کاهش ۶ درصدی ذخیره جهانی از ۱۶.۶ میلیون تن در جولای ۲۰۱۳ به مقدار ۱۵.۶ میلیون تن در جولای ۲۰۱۴ را پیش بینی می کند.بیشترین کاهش در موجودی پنبه در خارج از چین اتفاق خواهد افتاد. اما در چین موجودی پنبه با کاهش اندکی تا ۶.۹ میلیون تن پیش بینی می شود. نرخ موجودی به مصرف جهانی از ۷۱% به ۶۴% (بالاتر از مقدار متوسط)کاهش خواهد یافت. منبع اصلی پنبه ذخیره شده در جهان و طرحهای مربوط به آن در چین وجود دارد. دولت چین یک ذخیره ملی بالغ بر ۷ میلیون تن در ۱۴ ماه گذشته را فراهم کرده است که به دلیل خرید پنبه‌های داخلی در دو سال گذشته و پنبه های خریداری شده از سایر کشورها تأمین شده است و شرکت سهامی ذخیره پنبه چین (CNCRC ) همچنان به خرید پنبه تولید داخل تا مارس ۲۰۱۳ بدون توجه به هزینه های دیگر ادامه خواهد داد به هر حال بازارهای جهانی پنبه نمی دانند که CNCRC بعد از این مرحله پنبه ذخیره شده داخلی را چگونه مدیریت خواهد کرد. در مجموع مشخص نیست که چه وقت و چه مقدار سهمیه با تعرفه۱% مازاد بر سهمیه۸۹۴,۰۰۰ تن سالیانه برای واردات پنبه در سال ۲۰۱۳ تعیین خواهد شد.

 

کاهش تولید جهانی پنبه در سال 14/2013 ادامه می یابد

کاهش تولید جهانی پنبه در سال 14/2013 ادامه می یابد

کاهش تولید جهانی پنبه در سال 14/2013 ادامه می یابد

کاهش تولید جهانی پنبه در سال 14/2013 ادامه می یابد

کاهش تولید جهانی پنبه در سال 14/2013 ادامه می یابد

کاهش تولید جهانی پنبه در سال 14/2013 ادامه می یابد

 

منبع: گزارش کمیته بین المللی مشورتی پنبه (ICAC)
ترجمه: مهندس حمیده تشکری شاد

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×