اخبار فرش ماشینی

چین با نصف سرمایه گذاری ایران، ۲۲۶ برابر اشتغال زایی کرده است

 

رییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با بیان این که کشور چین در یک فاصله زمانی با هزینهی ۳۶۰ میلیارد دلار توانست ۲۲۶ میلیون شغل در مناطق روستایی ایجاد کند، گفت: این در حالی است که کشور ما بیش از دو برابر این مبلغ را هزینه کرد اما تنها توانست کمتر از یک میلیون اشتغال ایجاد کند.

محمد مروج حسینی طی سخنانی در مراسم نهمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران که در محل دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد با بیان این که صنعت نساجی و پوشاک بخش عمدهای از تولیدات صنعتی، اشتغال و صادرات کشورهای در حال توسعه را تشکیل داده و اهمیت ویژهای در استراتژیهای توسعهای این کشورها دارد، اظهار کرد: صنایع نساجی و پوشاک با بیش از ۶۵۰ میلیارد دلار صادرات ۶ درصد از تجارت کالاهای صنعتی در دنیا را شامل میشود.

به گفته وی نزدیک به ۳۰ درصد از تولیدات جهان در این بخش توسط کشور چین صورت میگیرد و در این میان چین، هند، پاکستان، ترکیه، بنگلادش و اندونزی و اخیرا ویتنام، کامبوج و سریلانکا از صادرکنندگان عمده محصولات نساجی و پوشاک در جهان میباشند.
وی اضافه کرد: بیش از ۷۰ درصد از صادرات پوشاک و بیش از نیمی از صادرات محصولات نساجی در جهان توسط کشورهای در حال توسعه صورت میگیرد.

حسینی با تاکید بر این که مسائلی وجود دارد که در صورت توجه جدیتر به آنها کشورمان نیز میتواند نقشی اساسی تر در تولید و صادرات نساجی داشته باشد به سابقه دیرینه این صنعت در کشور اشاره کرد و گفت: ارزش افزودهی بالا در بسیاری از تولیدات نهایی این صنعت، اشتغالزایی بالا و پایینتر بودن هزینههای سرمایهگذاری نسبت به سایر صنایع، ارزآوری بالا در محصولات این صنعت، وجود بازارهای بزرگ داخلی و منطقهای، امکان رشد و توسعه صنعت در حوزههای فناوریهای نوین از دیگر دلایلی است که اگر ما به صنعت نساجی توجه بیشتری کنیم میتوانند نقش اساسی در تولید و صادرات برای کشور داشته باشند.
    
رییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران ادامه داد: مرغوبیت زمین و شرایط جوی کشور برای تولید پنبه به عنوان مهمترین ماده اولیه صنعت نساجی، وجود منابع غنی نفت و گاز به منظور تولید مواد اولیه الیاف و نخهای مصنوعی مورد نیاز صنعت و نیروی انسانی آموزش دیده و آماده برای مشارکت در تولید از دیگر نقاط قوت ما در تولید و صادرات نساجی بیشتر از آنچه که امروز وجود دارد، است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

حسینی یادآور شد: پویایی و توانایی در جزء جزء فعالیتهای صنعت نساجی دیده میشود که حاصل علاقمندی همه دستاندرکاران این رشته است که ریشه در قدمت و سابقه هزار ساله و بیشتر این صنعت در این خاک مقدس دارد.
به گفته وی ما میتوانیم با ۳۰ میلیون تومان سرمایه در صنعت نساجی یک شغل ایجاد کنیم. این در حالیست که در صنعت خودرو که عزیز کرده صنایع ماست این عدد ۳۰ برابر میشود.

وی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به تولید در کشور تصریح کرد: با وجود آن که همه شعار تولید میدهند، هنوز قدم چندانی در این زمینه برداشته نشده است که امیدواریم دولت یازدهم در این راستا گام مناسبی را بردارد. البته تخریبها آنچنان وسیع است که دو، سه سال طول میکشد تا به ۱۰ سال پیش برگردیم.
وی خاطرنشان کرد: باید چند سالی تامل کنیم تا اوضاع کشور ترمیم پیدا کند.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در پایان سخنان خود تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که نان جایی به دست میآید که کار پیدا شود. کار جایی پیدا میشود که چرخ اقتصاد گردش داشته باشد. چرخ اقتصاد وقتی به گردش میافتد که ثبات سیاسی برقرار باشد، ثبات سیاسی زمانی حاصل میشود که جامعه آرام باشد و جامعه هنگامی آرامش مییابد که مردم نان داشته باشند، کار داشته باشند و امنیت داشته باشند و کسی نیز در بند نباشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×