اخبار فرش ماشینی

چرا فرش ایرانی را همانند مرسدس بنز باید تبلیغ کرد؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

سیدرضی حاجی آقامیری، رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق تهران دسترسی به بازارهای خارجی پس از توافق هسته ای را بررسی کرد و گفت:« متاسفانه دسترسی به بازارهای خارجی همچنان دشوار است. این مشکل برمی گردد به اتفاق هایی که پس از امضای توافق رخ داد. عملکرد منتفدان داخلی کشور که به خاطر سنگ اندازی در مقابل دولت اتفاق افتاد، موجب شد برخی قوانین اجرا نشود. به همین دلیل دسترسی به بازارهای خارجی کمی با مشکل رو به روشد. به طور مثال بانک ها امتناع و دوری می کنند با بانک های ایرانی مشارکت داشته باشند. بنابراین درست است که برجام اجرا شده اما هنوز مشکلات نقل و انتقال پولی ما درست نشده است. پس نباید انتظار داشته باشیم که اتفاق جدیدی رخ دهد این امری است درباره کل صادرات است که فرش نیز مشمول آن است. »

وی افزود:« بازاری که به هر دلیل دچار آسیب بزرگی شود، مانند آسیبی که برای ایران رخ داد زمان می برد تا دوباره بتواند مانند قبل شود. بزرگترین آسیب برای یک بازار این است که در آن کشور حضور نداشته باشد. اگر نتوانید متاع خود را در آن کشور ببرید و بفروشید، یعنی امکان می دهید به رقبا که در این بازار حضور داشته باشند. این اتفاق برای ایران در زمینه فرش در بازار آمریکا رخ داده است. »

رضی میری عنوان کرد :«۵ سال است که ما برای بار دوم نتوانستیم در آمریکا حضور داشته باشیم . دفعه اول حدود دو دهه قبل از سال ۲۰۰۰ دچار تحریم فرش در آمریکا بودیم. این اتفاق جدیدی نبود. سال ۲۰۰۰ زمان آقای کلینتون و تلاش هایی که بخش خصوصی انجام داد این تحریم ها برداشته شد. ما ۱۰ سال فرصت داشتیم بازار رها شده که منجر به فراموشی ما شده بود را بدست آوریم. قبل از آن فقط به طور قاچاق در آن کشور حضور داشتیم و فرصتی برای ما ایجاد شد تا رسما در آنجا فعال باشیم. همان سال ۲۰۰۰ بسیاری از امکانات و ظرفیت های بازار را در آمریکا از دست داده بودیم.جای خود را به چین و پاکستان داده بودیم. »

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق تهران گفت:« برخی فکر می کنند که به هر حال فرش ایرانی فرق می کرده و کشورهای دیگر نمی توانستند جای ما را بگیرند ولی این طور نبود. فرش ایران نیز مانند خودروهای لوکس زمان های گذشته بوده است. به طور مثال جوان های حال حاضر کشور خودرو لوکس ۳۰ سال گذ شته را نمی شناسند. فرش نیز این طور بوده است. نباید انتظار داشته باشیم که نسل جوان آمریکا بدانند که فرش ایرانی چی هست. زمانی که نسلی که در دوره تحریم فرش ایران در آمریکا به دنیا آمده رشد کرده و خانه دار شده، فرش ایرانی وجود نداشته است. حافظه جمعی جامعه در فقدان و غیبت پدیده آن را به خاطر نمی آورد. »

عضو هییت نمایندگان اتاق تهران گفت:« بنابراین این یک اشتباه بزرگ است که فکر کنیم بعد از تحریم ها با همه عملکرد چه از طرف ما و آن ها همچنان بتوانیم جایگاه خود را در بازار حفظ کنیم. حتی اگر ما از خاطره ها نرفته بودیم، چون تبلیغ های گسترده ای در این زمینه انجام نشده همچنان در ذهن ها باقی نخواهیم ماند.مرسدس بنز با تمامی عظمت خود همچنان تبلیغات گسترده ای را انجام می دهد.»

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×