اخبار نساجی

چالش بازیافت پلی‌استر ۲۰۲۵

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

پلی استر (PET) پرکاربردترین لیف در صنعت پوشاک است که حدود ۵۲٪ از حجم کل الیاف تولید شده در سطح جهان را تشکیل می‌دهد.

صنعت پوشاک سهم حدود ۳۲ میلیون تن از ۵۷ میلیون تن پلی استر مورد استفاده در صنایع در هر سال را شامل می‌شود. در حال حاضر، تقریباً تنها ۱۴٪ این حجم پلی استر از ورودی‌های بازیافتی حاصل می‌شود.

پلی استر بازیافتی در مقایسه با پلی استر معمول، به طور قابل توجهی از اثر کربن کمتری برخوردار است. هر کیلوگرم پلی استر بازیافتی نشان دهنده بیش از ۷۰% کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در مقایسه با پلی استر معمول است.

امروزه، پلی استر بازیافتی از بطری‌های پلاستیکی آب، اکثریت حجم پلی استر بازیافتی را تشکیل می‌دهد. با این حال، بازیافت مواد شیمیایی و به طور خاص، بازیافت منسوجات و پارچه بخشی ضروری برای رسیدن به هدف افزایش استفاده از پلی استر بازیافتی می‌باشد.

Textile Exchange و Fashion Industry Charter for Climate Action، که توسط تغییرات اقلیمی سازمان ملل تشکیل شده است، یک ابتکار مشترک را به منظور حرکت بیشتر بازار به سمت جذب پلی استر بازیافتی (rPET) و کاهش گازهای گلخانه‌ای مرتبط با آن (GHGs) آغاز کرده‌اند. این دو مجموعه، شرکت‌های نساجی را تشویق کرده که بلند پروازانه‌ترین هدف ممکن را متعهد شوند.

با همراهی ۸۵ برند و تامین کننده، چالش پلی استر بازیافتی ۲۰۲۵ به عنوان یک کاتالیزور اساسی برای تغییر در صنعت پوشاک و نساجی عمل می‌کند. چالش rPET از صنعت پوشاک درخواست می‌کند تا درصد جهانی پلی استر بازیافتی را از ۱۴ درصد به ۴۵ درصد در ۱۷.۱ میلیون تن در سال ۲۰۲۵ افزایش دهد. این چالش، در ادامه جنبش موفقیت‌آمیز Textile Exchange در حوزه پلی استر بازیافتی در سال ۲۰۱۷،  معرفی شده است. برخی از برندهای شرکت کننده در این چالش عبارتند از:

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

Adidas, Athleta Aware™ (by The Movement), Banana Republic, Focus Têxtil, G-Star Raw, H&M Group, Helly Hansen, House of Baukjen, Inditex Group, ITOCHU Corporation Textile Material section, J. Crew, Lululemon Athletica, Madewell, Mantis World, Mara Hoffman, Moose Knuckles, Nudie Jeans, Outerknown, Pact, prAna, Reformation, Sympatex, Varner, VF Corporation, White + Warren.

برندهای شرکت کننده در این چالش موظفند سالانه میزان مصرف پلی استر خود را به شرکت Textile Exchange (CFMB) ، که پیشرفت همه برندهای شرکت کننده در جهت رسیدن به هدف جمعی را پیگیری می‌کند، گزارش دهند. تمام اطلاعات وارد شده در پرسشنامه این شرکت کاملاً ناشناس است و تنها به منظور نشان دادن پیشرفت تمام شرکت کنندگان در گزارش سالانه جمع‌آوری می‌شود.

به این ترتیب، اطلاعات شرکت‌ها هرگز بدون درخواست یا رضایت صریح آنها جدا و منتشر نخواهد شد. این شرکت‌ها موظفند سالانه یک بار تا پایان مهلت CFMB گزارش خود را ارائه دهند، البته آنها این امکان را دارند که در چالش به صورت کامل یا صرفاً در ارائه گزارش حجم پلی استر شرکت کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×