اخبار نساجی

پرداخت وامهای مشکوک در نظام بانکی

 

پرداخت وامهای مشکوک در نظام بانکی

بیش از یکصد سال است که درآمد نفت برای توسعه کشور هزینه می شود، اما هنوز ۳ تا ۴ میلیون نفر بیکار هستند.

به گزارش خبرنگار ما، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در همایش تولید ملی و جایگاه بخش خصوصی که در مشهد برگزار شد با بیان این مطلب افزود: تشکیل سرمایه لازمه رشد تولید است.دکتر بایزید مردوخی، به تناقض عظیم و آشکار میان تجربه بیش از ۶۰ سال برنامه ریزی و سیاست ورزی از یک سو و وجود همزمان پدیده بیکاری و رشد ناچیز اقتصادی از سوی دیگر اشاره کرد و گفت: از جمله مظاهر و شواهد این تناقض وجود ۱۰ استان محروم و کمتر توسعه یافته و وجود ۷ تا ۱۰ میلیون نفر حاشیه نشین در سکونتگاه های نابسامان است.

وام مشکوک در نظام بانکی

وی با انتقاد از عملکرد بانکها در پرداخت وامهای مشکوک و بی حساب و کتاب گفت: در حالی شاهد اعطای وام به طرحهای بدون توجیه اقتصادی از سوی بانکها هستیم که از رشد تولید در بخشهای صنعت، معدن و کشاورزی خبر چندانی به گوش نمی رسد.مردوخی، نگاه حاکم در نظام مدیریت توسعه ای کشور را، نفت محور، دولت محور، بخشی نگر و فاقد جامعیت و آینده نگری دانست و گفت: بدون تغییر در این دیدگاه، موفقیتی از نظر رشد تولید و توسعه به وجود نمی آید.وی با بیان این مطلب که، ریسک سرمایه گذاری در کشور با وجود تلاشهای صورت گرفته برای افزایش امنیت سرمایه گذاری همچنان بالا است، افزود: مشکلات سرمایه گذاری در ایران بیش از آنکه ناشی از کمبود پول و اعتبار یا نرخگذاری های سود بانکی باشد، ناشی از ظرفیت جذب بشدت پایین پول و سرمایه است، این در حالی است که بروکراسی و نظامات و قوانین و مقررات دست و پاگیر موجود هم این امر را با مشکلات فراوانی همراه کرده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

۱۲۰ هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی با اشاره به مشکلات کمبود منابع مالی و سرمایه گذاری گفت: در حال حاضر تولید ناخالص داخلی واقعی کشور فقط به یاری نفت به حرکت خود ادامه می دهد.
بحرینیان با بیان اینکه، سرمایه گذاری ها در کشور بر مبنای یک راهبرد منسجم صورت نگرفته است به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان طرحهای نیمه تمام در کشور اشاره کرد و گفت: ۲۰ هزار میلیارد تومان از این طرحها مربوط به بخش راه و ساختمان است و این در حالی است که ۲۰ هزار طرح نیمه تمام بالای ۲۰ درصد در بخش صنعت سرمایه گذاری شده است.

پیری زودرس

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان هم با اشاره به اینکه اقتصاد کشور دچار پیری زودرس شده است، گفت: هر گونه جراحی بزرگ، این اقتصاد را دچار خونریزی شدید یا دچار فروپاشی خواهد کرد.
محسن رنانی، نپیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی در طی ۲۰ سال گذشته را به سبب اقتصاد پیر و فرسوده کشور عنوان کرد و گفت: ۲۰ سال است تلاش می کنیم به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم، ولی این موضوع هنوز محقق نشده است.در همین حال، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ومعادن ایران نیز گفت: حمایت از تولید نباید یک عقبگرد به گذشته باشد.شافعی با اشاره به ظرفیتهای ویژه و بسیار خوب بخش خصوصی برای پیشبرد وضعیت اقتصادی کشور گفت: بخش خصوصی ضامن رشد اقتصادی کشور است و باید حمایتهای بیشتری ازاین بخش صورت گیرد.

بهره وری در حد شرمساری!

در ادامه، رئیس هیأت رئیسه انجمن مدیران صنایع گفت: امروز سهم واردات انواع کالا به ایران بیش از ۲۷۰ درصد سهم صادرات کالای غیرنفتی و میعانات گازی است.رضا حمیدی سود فعالیتهای صنعتی را بسیار کمتر از اکثر فعالیتهای تجاری دانست و بیان کرد: امروز ضریب بهره وری در بیشتر صنایع کشورمان در حد شرمساری است و هر روز شاهد مهاجرت از سوی سرمایه گذاری های صنعتی به سوی سرمایه گذاریهای تجاری هستیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×