اخبار فرش ماشینی

پایتخت تابلو فرش ایران و جهان اینجاست!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رقص انگشتان، دست بر کمند تار و پود دار که با چرخش نخ‌ها و جلوه‌گری رنگ‌ها همراه می‌شود سمفونی عشق را می‌نوازد و به این ترتیب شورانگیزترین و زیباترین هنر ایرانی پا به عرصه وجود می‌نهد؛ فرش.

فرش بی‌بدیل‌ترین هنر ایرانی و شاهکار انسانی است که مقام انسانی او را از فرش تا به عرش پیوندزده و رنگ‌ها و نقوش زیبای فرش، ایرانی فرهنگ‌دوست را شهره آفاق کرده است. فرش‌هایی که گاه در قابی چهار وجهی جای می‌گیرند و می‌شوند تابلو فرش. این تابلو فرش‌ها با سرانگشتان نیاز هنرمندانی به هم گره می‌خورند که طرح در طرح و رج به رج آن با عشق و با خون هنرمند آمیخته شده است.

وقتی نام تابلو فرش به میان می‌آید بی‌درنگ نگاه‌ها به سمت مرکز تولید این تابلو فرش‌ها یعنی شهرستان سردرود در آذربایجان‌شرقی می‌افتد؛ شهری که مردمانش در ظرافت و زیبایی و طرح‌زدن فرش‌های آن شهره آفاقند، شهری که در سایه ایجاد کارگاه‌های تولید تابلو فرش اعلام می‌کند که نرخ بیکاری در این شهر نزدیک صفر است و این افتخار کمی نیست.

حتی به گفته برخی کارشناسان، اغراق نیست اگر بگوییم سردرود پایتخت تابلو فرش دنیاست. با هر سلیقه‌ای که در ذهنت جای می‌گیرد به سردرود بیایی و سفارش تابلو فرش بدهی بی‌شک خواسته‌ات بی‌جواب نمی‌ماند، خواسته‌ات می‌تواند یک پاییز برگ‌ریز باشد با همه دلربایی آن، یک نماد زیبا، یک طرح نقاشی، یک چهره زیبای دوست‌داشتنی و به یاد ماندنی و خلاصه آن که هنرمندان این شهر، هنرمندانه خواسته دلت را اجابت می‌کنند با ظرافتی که سرانگشتان نیازشان دارند و جلوه‌گری رنگ‌ها که به کمکشان می‌آید.

هنرمندان سردرود یک روز و دو روز نیست که به این هنر عشق می‌ورزند بلکه آنها بیش از ۸۰ سال است تابلو فرشبافی با گوشت و پوست و استخوانشان عجین شده و حالا به یک برند جهانی تبدیل شده‌اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

جواد حاجی‌زاده، شهردار سردرود در این باره می‌گوید: سردرود مرکز و پایتخت تابلو فرش جهان محسوب می‌شود و با توجه به مشاغل جانبی که در کنار تابلو فرشبافی به فعالیت مشغولند ۸۰ درصد مردم شهر ۳۵ هزار نفری سردرود از این راه به گذران زندگی مشغول بوده و این موضوع باعث شده نرخ بیکاری در این شهرستان به صفر برسد.

وجود ۸۰۰ کارگاه تابلو فرش

وجود ۸۰۰ کارگاه تابلو فرشبافی و هزاران دار قالی ظرفیت بزرگی برای این شهرستان است که به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تابلو فرش سردرود وجود این کارگاه‌ها باعث شده ۸۰ درصد تابلو فرش کشور در سردرود تولید و موجب اشتغال ۱۵ هزار نفر از جمعیت این شهرستان شود.

کاظم صحتی با اظهار تاسف از بروز رکود اقتصادی در کشور می‌گوید: سال ۹۲ روزانه ۵۰۰قطعه تابلو فرش در شهرستان سردرود با آن همه طرح، رنگ، نقشه و بافت‌های متنوع و زیبا تولید می‌شد، اما امروز نمی‌توان تاثیر تحریم‌ها را روی کشور و رکود اقتصادی ناشی از آن نادیده گرفت. به طوری که در حال حاضر روزانه ۲۵۰ قطعه تابلو فرش در این شهرستان تولید می‌شود. وی با تاکید بر این که هنر فرش سردرود، سفیر فرهنگی کشور به تمام نقاط دنیاست، می‌گوید: ما به دنبال شناسنامه‌دار کردن این هنر و صنعت اصیل ایرانی هستیم.

مرکز تجارت جهانی تابلوفرش

جواد حاجی‌زاده، شهردار سردرود با اشاره به ماهیت و حمایت از نام، برند، ارزش و اعتبار جهانی تابلو فرش سردرود می‌گوید: با جذب مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مرکز تجارت جهانی تابلو فرش در دست احداث و ساخت است. وی می‌افزاید: شهرداری سردرود به عنوان پایتخت تابلوفرش باید به نسبت نام و اعتبار جهانی تابلوفرش در این خصوص فعالیت کند و شهرداری سردرود با جذب مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی، مرکز تجارت جهانی تابلوفرش را در حال ساخت دارد.

وی اظهار می‌کند: بزرگ‌ترین مزیت اجرای این پروژه ایجاد تمرکز در تجارت تابلوفرش است به طوری که مخاطبان با هرگونه سلیقه می‌توانند به خواسته‌های خود در این مکان جامه‌عمل بپوشانند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×