اخبار فرش ماشینیاسلاید شو

الیاف طبیعی- ویژگی های و مزایای استفاده از آن

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 الیاف طبیعی

در مطلب پیش رو به ذکر ویژگی های الیاف طبیعی و مزایای استفاده از این الیاف در پوشاک و چگونگی نگهداری از این تولیدات پرداخته شده است . الیاف به سه دسته اصلی تقسیم می شوند : الیاف طبیعی (Natural) ، الیاف مصنوعی (Synthetic) ، الیاف ساخت دست بشر (Man made) . الیاف طبیعی همانگونه که از نام آنها نمایان است از مواد اولیه طبیعی مانند پشم و پنبه و کتان تولید شده اند. این الیاف موثر در حفظ محیط زیست می باشند . الیاف طبیعی منابعی قابل بازیافت و از حیث ساختاری قابل تخریب هستند ، به این مفهوم که در محیط زیست به سادگی تجزیه می شوند. در صورتی که تجزیه الیافی که از مواد نفتی و پتروشیمی ( پلی استر ) تهیه شده اند ممکن است هزاران سال به طول بیانجامد .

الیاف طبیعی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • الیاف گیاهی مانند کتان، سیسال، پنبه
  • الیاف حیوانی مانند پشم و ابریشم

 

پوشاک تهیه شده از الیاف طبیعی ضمن حفاظت محیط زیست ، احساس راحتی و آرامش را برای مصرف کننده به همراه دارند .البسه تهیه شده از مواد طبیعی مانند پشم و پنبه علاوه بر حفظ بهداشت فردی از حیث وزن بسیار سبک می باشند . چروک پذیری البسه ساخته شده از مواد طبیعی یکی از مواردی است که مصرف کنندگان عموما از آن گله مند می باشند، لیکن با توجه به ویژگیهای این مواد در برابر دمای بدن و حرارت محیط اطراف و همچنین تاثیر آنها در حفظ بهداشت فردی استفاده از این پوشاک را که بهای بیشتری نسبت به کالای ترکیبی دارد ترجیح می دهند.

هر پارچه طبیعی ویژگی ها و کیفیت و مزایای منحصر به خود را داراست و جهت حفظ کیفیت اولیه البسه تولید شده از این الیاف، آگاهی از روشهای نگهداری بسیار حائز اهمیت می باشدالیاف طبیعی مانند دیگر عناصر طبیعت دارای حیات هستند و در شرایط مختلف از خود رفتارهای متفاوتی نشان می دهند . این الیاف هنگام سرما منقبض می گردند تا بدینوسیله مانع عبور جریان هوا از میان مولکولهای خود شوند و با این عمل ایجاد گرما می نمایند. همین الیاف به هنگام گرما منبسط می شوند و این رفتار باعث عبور جریان هوا از میان مولکولهای الیاف شده و موجب خاصیت خنکی در الیاف طبیعی می گردد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این الیاف به دلیل داشتن حیات مانند دیگر اجزای طبیعت نیاز به ستراحت دارند و باید در پوشیدن آنها وقفه ایجاد گردد تا به حالت طبیعی اولیه بازگردند . در نهایت ، لباس تهیه شده از مواد طبیعی ا مانند یک گل زیباست که چنانچه به درستی از آن نگهداری شود، هر بار از دیدن آن لذت خواهید برد ولی اگر بدان توجه نشود پژمرده خواهد شد.

ویژگیهای الیاف طبیعی و روشهای صحیح نگهداری

 

الیاف پشم یکی از قدیمی ترین و مهم ترین الیاف نساجی است. پشم پیش از آنکه مرطوب شود قابلیت جذب ۳۰% رطوبت معادل وزن خود را داراست . پارچه های پشمی بسیار متنوع هستند . انواع بسیار سبک تا فاستونی های گرم و ضخیم از گونه های آن می باشند . الیاف پشم بادوام هستند ، این الیاف می توانند ۲۰۰۰۰ بار روی خود خم شوند بدون آنکه تار و پود آنها بشکند.

جهت افزایش عمر بهره برداری ، لباس پشمی را پس از هر بار استفاده با یک فرچه نازک و سخت تمیز نمایید . جهت استراحت این الیاف تنها دو روز به صورت متوالی از آنها استفاده نمایید و برای رفع چروک این لباسها را در محیط مرطوب مانند حمام قرار دهید . این لباسها را حداکثر پس از ۳ الی ۴ نوبت استفاده خشکشویی نمایید.

الیاف پنبه (لازم به ذکر است که الیاف پنبه در کشور ما ایران به اشتباه با نام الیاف نخی رایج است) الیاف پنبه رطوبت طبیعی بدن را جذب می نماید و سپس تبخیر می کند . پنبه پیش از آن که مرطوب شود قابلیت جذب رطوبت معادل ۱.۵ برابر وزن خود را داراست. پنبه رطوبت کافی را در شرایطی که رطوبت هوا کم است جذب و بدین وسیله انعطاف خود راحفظ می نماید. این پارچه در برابر حرارت محیط، بدن را حفاظت می نماید و در تماس با پوست ملایم است .پارچه پنبه ضد آلرژی است و برای افرادی که حساسیت های پوستی دارند بسیار مناسب می باشد، به همین دلیل از پنبه در صنعت پزشکی استفاده می شود .

پوشاک تهیه شده از الیاف پنبه به مراقبت ویژه ای نیازمند می باشند. جهت شستشوی الیاف پنبه می بایست از مایع شوینده حاوی نرم کننده استفاده شود و پودر لباسشویی به هیچ وجه مورد استفاده قرار نگیرد. این لباسها قابل شستشو در ماشین لباسشویی می باشند لذا بهتر است این نوع لباس به صورت پشت و رو داخل ماشین لباسشویی قرار گیرد تا در اثر سایش به بدنه تغییر رنگ ایجاد نشود .دمای آب نباید بیش از ۳۵ درچه تنظیم شود .

در صورت یک بار شستشوی اشتباه و عدم استفاده از مواد شوینده مجاز ، الیاف طبیعی پارچه و مواد طبیعی تکمیل کننده آن از بین می رود و به هیچ وجه قابل بازگشت به کیفیت اولیه نخواهد بود. تابش مستقیم نور آفتاب به رنگ البسه پنبه ای آسیب رسانده موجب از بین رفتن زیبایی لباس می شود.(مخصوصا در رنگهای تیره مانند سرمه ای و طوسی).جهت استراحت الیاف پنبه مطلوب است این لباسها تنها ۲ نوبت مورد استفاده قرار گیرند.

الیاف ابریشم یکی از قدیمی ترین الیافی است که در طول تاریخ توسط انسان شناخته شده است . ابریشم از درخشندگی بی نظیری برخوردار است و همواره مترادف با تجملات و زندگی لوکس بوده است . ابریشم به طور طبیعی جذب کننده است که باعث می شود در زمستان گرم ، و در تابستان خنک بماند. الیاف ابریشمی حتی از فولاد محکم تر هستند اما انعطاف پذیر ی و دراپ نرم این پارچه آن را به یکی از پرطرفدارترین پارچه ها برای پوشاک تبدیل نموده است .

 

تحریریه مجله نساجی کهن

ارسال مقالات و ترجه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

جهت دریافت آخرین خبرها و به روز ترین نمایشگاه های نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×