اخبار فرش ماشینی

واکاوی راه های احیای صنعت نساجی البرز

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

صنایع نساجی در البرز که بیش از نیم قرن سابقه دارد، نقش بسیار موثر و مفیدی در اقتصاد مردم این استان به خصوص در دهههای ۴۰ و ۵۰ داشت.

برنامه ریزی نکردن برای نوسازی و انتقال دانش و فناوری روز دنیا، واحدهای این گروه را در دهه ۷۰ و ۸۰ رو به افول نهاد و تعداد زیادی از آنها از جمله کارخانجات مقدم، جهانچیت و بزرگترین آنها مجموعه فخر ایران که بیش از ۱۰ هزار شاغل به طور مستقیم و غیرمستقیم دارد را به تعطیلی کشاند.

رئیس هیئت موسس و عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نساجی استان البرز می گوید: در رقابت با صنایع نساجی اصفهان، کاشان و مازندران صنایع نساجی این استان جایگاه مطلوبی در گذشته نه چندان دور داشت .

آقای بهبهانی می افزاید: مجموعه فخر ایران که در حال حاضر در دوران رکود بسر میبرد، با حمایت بخش دولتی، میتواند ضمن احیا، دوباره صنعت نساجی را در این استان شکوفا کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی اضافه می کند: به علت وجود زیرساختهای لازم مرتبط با تولید و تجارت منسوجات و پوشاک که در یک مجموعه استقرار دارند، نخستین شهرک تخصصی صنایع نساجی کشور در این استان ایجاد می شود.

آقای بهبهانی در ادامه ضمن اشاره به مشکلات صنعت نساجی استان و کشور ادامه می دهد: نساجی بعد از صنعت نفت به علت هزینه کم در ایجاد اشتغال و همچنین ظرفیت های ویژه دراین بخش به عنوان صنعت دوم کشور محسوب میشود.

وی تاکید می کند: نزدیکی ایران به اروپا و امکان افزایش کیفیت محصولات تولیدی در حوزه پوشاک در رقابت با محصولات چین و ترکیه، وجود جاده های ترانزیتی مناسب و نیروی کار فراوان از اولویتهای کشور در تولید منسوجات و پوشاک است.

آقای بهبهانی ابراز امیدواری می کند: با حمایت بیش از پیش مسئولان به خصوص در کاهش مراحل اداری و تسریع در صدور محورهای مرتبط با تولید و تجارت، لحاظ کردن معافیتهای مالیاتی و انجام اقدامات تشویقی در حوزه صادرات از عوامل مهم و کارساز در رونق فعالیت در این بخش است.

رئیس هیئت موسس و عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نساجی استان البرز اضافه می کند: در صورت تحقق این موارد انجمن صنایع همگن نساجی استان البرز میتواند نسبت به جذب و هدایت سرمایه های بخش خصوصی (داخلی و خارجی) برای توسعه استان نقش ویژه ای ایفا کند.

کارشناس سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان البرز می گوید: در استان البرز ۱۰۷ کارخانه نساجی فعالیت می کند که ۷۷ کارخانه در کرج،۲۴ کارخانه در ساوجبلاغ ، پنج کارخانه در نظرآباد و یک کارخانه در طالقان مشغول به کار هستند.

آقای معارف وند می افزاید: در مجموع این کارخانه ها ۲ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد کرده اند و انواع پارچه مانند کت و شلواری، پرده ای ، کشبافت و برزنت تولید می کنند.

نایب رئیس انجمن صنایع همگن نساجی استان البرز ضمن اشاره به جایگاه تشکلهای بخش خصوصی می گوید: انجمن صنایع همگن نساجی البرز که پارسال به عنوان انجمن برتر در همایش روز ملی صنعت و معدن معرفی شد، بنا بر اساسنامه انجمن و با تشکیل شرکت تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان صنایع نساجی استان البرز در تلاش است با بحث ساماندهی واحدهای تولیدی این گروه شرایط لازم برای بهبود محیط کسب و کار صاحبان صنایع نساجی را در استان البرز فراهم آورد.

آقای مالمیر می افزاید: به این منظور طرح مطالعه، شناسایی و تجمیع واحدهای نساجی برای ایجاد اولین شهرک تخصصی صنایع نساجی در کشور را انجمن صنایع همگن نساجی البرز در دستور کار دارد.

وی ادامه می دهد: درحال حاضر با انتخاب مهندسان مشاور، طرح مطالعاتی آن رو به پایان است و در صورت حمایت بخش دولتی و به لحاظ وجود زیرساختهای لازم در حوزه تولید و تجارت منسوجات و پوشاک در این استان، میتوان ضمن استفاده از ظرفیتهای موجود که قابل بازسازی و احیاست، البرز را دوباره درحوزه تولید منسوجات و پوشاک به جایگاه های افتخار کشور بازگرداند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×