اخبار فرش ماشینی

واردات بی‌رویه، از مشکلات اصلی صنعت نساجی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: نظام بانکی همکاری نامطلوبی با حوزه تولید داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، فیروز ابراهیمی امروز ۸ تیر ماه در نشست خبری افزود: برخلاف همکاری نامطلوب بانک‌ها با حوزه تولید، برگشت تسهیلات دریافتی به بانک‌ها مطلوب و به طور مناسب صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: نرخ جهانی معوقات بانکی بین سه تا پنج درصد است، درحالی که استان نرخ ۵.۲ درصدی دارد که این معدل در کشور ۱۸ درصد است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به خوش‌پرداختی حوزه تولید و معوقه ۱۰۰۰ میلیاردی این حوزه به نظام بانکی، تصریح کرد: متاسفانه سال گذشته با وجود بحران نقدینگی در واحدهای تولیدی حدود ۶ هزار میلیارد تومان مازاد منابع مالی بانک‌های استان بوده است.

وی ادامه داد: در حالی که نسبت منابع به مصارف در استان حدود ۶۰ درصد و معوقات بانکی استان مطابق با معدل جهانی است، عملکرد بانک‌ها در این زمینه قابل دفاع نیست.

ابراهیمی در خصوص صدور مجوزهای رویه نیز، اظهار کرد: در دولت یازدهم روند صدور مجوز شدت بیشتری گرفته است و این رویه سهل‌تر از گذشته و بدون کارشناسی، نیاز و مزیت‌سنجی در حال انجام است.

وی در مورد بحث انتقال واحدها از محور غرب به شرق، گفت: درحال حاضر ۴۰ درصد از ظرفیت سرمایه‌گذاری و اشتغال استان در محور غرب است که برای انتقال این واحدها باید زیرساخت‌های محور شرق فراهم شود.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به این‌که انتقال واحدهای تولیدی از محور غرب در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست، گفت: واحد جدیدی نمی‌تواند در محور غرب تاسیس شود، اما واحدهای موجود می‌توانند به فعالیت خود ادامه داده و آن را توسعه دهند.

ابراهیمی در خصوص آمار فعالیت واحدهای صنعتی، تاکید کرد: صنایعی مانند صنایع غذایی،‌ کانی‌های فلزی، قطعه‌سازی و خودرو با بیش از ۸۰ درصد ظرفیت تولیدی خود فعالیت می‌کنند، اما به طور متوسط صنایع تولیدی استان با بیش از ۵۰ درصد ظرفیت تولید خود کار می‌کنند.

وی در مورد برنامه‌های روز صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: تجلیل از ۳۰ واحد نمونه صنعتی، پیشکسوتان نمونه، واحدهای فنی مهندسی و تحقیق و توسعه نمونه و هم‌چنین تجلیل از برترین‌های اصحاب رسانه از جمله اقداماتی است که همزمان با روز ملی صنعت، معدن و تجارت در استان انجام خواهد شد.

ابراهیمی ادامه داد: نمایشگاه صنایع کوچک و متوسط نیز با هدف عرضه توانمندی‌های این صنایع از ۳۰ تیر تا ۲ مرداد ماه در نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود.

ابراهیمی وضعیت واحدهای صنعتی استان را به طور کلی خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: در خراسان رضوی حدود ۶۰۰۰ واحد صنعتی وجود دارد که از نظر تعداد و اشتغال رتبه سوم و از نظر سرمایه‌گذاری رتبه ششم در کشور را دارند.

وی ادامه داد: امسال حدود ۴۴۸ پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومانی صادر که باعث اشتغال حدود ۸ هزار نفر شده است.

ابراهیمی با اشاره به ۱۳۴۱ طرح توسعه در حوزه صنعت، معدن و تجارت، گفت: در ۲۰ رشته عمده صنعتی مانند صنایع غذایی و خودرو افزایش تولید داشته‌ایم، اما صنایعی مانند نساجی، سیمان و الکترو موتور‌ها این افزایش تولید را شاهد نبوده‌اند.

وی یکی از مشکلات اصلی در زمینه نساجی را واردات بی‌رویه اعلام کرد و افزود: عدم حمایت واقعی از سوی نهادهای دولتی و نظام بانکی نیز یکی دیگر از مشکلات این صنعت است، به طوری که نرخ تامین مالی برای واحدهای صنعتی در داخل استان ۱۵ برابر رقبای منطقه است.

وی با اشاره به وجود ۴۶ نوع معدن در استان گفت: حدود ۷۰۰ پروانه بهره‌برداری با منابع مالی ۱۱ هزار میلیاردی در استان صادر شده است که زمینه اشتغال ۱۰ هزار نفر را به وجود آورده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×