اخبار نساجی

همکاری ایران و آلمان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

همکاری ایران و آلمان :: اوضاع مالی و صنعتی ایران از نگاه روزنامه الاحرار، از جراید مهم سوریه در ۸۰ سال پیش مطلبی است که از نگاه مدیران روزنامه اطلاعات ۲۷ فروردین ماه ۱۳۱۱ مهم تشخیص داده شده و آن را در دو ستون صفحه اول چاپ کرده اند.

در این مقاله اوضاع مالی ایران، بانک های ایرانی، حیات صنعتی با تاکید بر راه آهن در این کشور مورد توجه قرار گرفته است. درباره حیات اقتصادی ایران در روزنامه الاحرار شماره ۲۵ مارس آمده است: «حیات صنعتی ایران به تازگی رو به ترقی نهاده است. درایران ایجاد یک کارخانه بزرگ نساجی و پارچه بافی تکمیل گردیده و شروع به کار کرده است. همانطوری که کارخانه های دیگری برای ابریشم بافی و موسسات تهیه پارچه های ابریشمی در اصفهان، رشت، تبریز و در خراسان کارخانه دیبابافی وجود دارد و استقبال در تاسیس کارخانه های مزبور در سایر انحای ایران به طور شایانی به عمل آمده است.»
تجاری که در سندیکای تجارتی حضور داشتند بنا بر خبر روزنامه اطلاعات ۲۷ فروردین ۱۳۱۱ در جلسه ای با حضور وزیر دربار شرکت کرده و در آن درباره اصلاح امور صادراتی با او گفت وگو کردند. در پایان این جلسه قرار شد که تجار به همراه تعداد دیگری از هم صنفان خود در منزل حاج امین الضرب حاضر شوند و مذاکرات را پیگیری کنند.
تشکیل اتاق تهران در همین روز، دیگر خبر اقتصادی روزنامه است. با توجه به اینکه مطابق مقررات قانون اصلاحیه اتاق های تجارت مدت انتخاب یک ثلث از اعضای اتاق تجارت تهران منقضی شده بود و از طرف اداره کل تجارت پیشنهادی تقدیم هیات دولت و به تصویب رسیده بود که همان یک ثلث به عضویت باقی باشند، مذاکرات این روز اتاق تهران راجع به تجدید انتخاب هیات رییسه اتاق تجارت بود و پس از قدری مذاکرات هیات رییسه سابق ابقا شدند.
تاسیس کارخانه جوراب بافی و کش بافی با همکاری آلمان خبر جالب در ۸۰ سال پیش است که بر اساس ۸۰ درصد کارهای کارخانه کش بافی در ایران انجام می شود، اما ۲۰ درصد آن باید از آلمان وارد شود.
یکی از مهم ترین خبرهای فرهنگی در ۲۷ فروردین ۱۳۱۱ به جلسه انجمن ادبی ایران مربوط می شود که در آن نشستی پیرامون اندیشه های دکتر تاگور، شاعر و فیلسوف هندی برگزار می شود. کنسرت استوار، تئاتر یوسف و زلیخا در کرمانشاه و درام تاریخی ایراندخت در تهران که در شعبه نمایشگاه زردشتیان برگزار می شود؛ از دیگر خبرهای فرهنگی این روز هستند.
در بخش اخبار خارجی انحلال تشکیلات نظامی حزب ملیون سوسیالیست که ارگان نظامی حزب نازی است، مورد توجه است. در جراید آن روزگار آلمان بحث و جدل های فراوانی درباره این تصمیم درگرفته است. حزبی که سال های بعد گوی سبقت را از احزاب ربود و جهان را درگیر جنگی فراگیر کرد. بیلان واردات صادرات و واردات آلمان در ماه مارس دیگر خبر مرتبط با این کشور است. بر اساس این خبر صادرات آلمان در میانه دو جنگ جهانی و با وجود پرداخت غرامات فراوان ۱۵۲ میلیون مارک بر وارداتش افزونی داشته است. جنگ در منچوری، کشف آثار قدیمی در مصر و آتشفشان در بحر خزر دیگر اخباری هستند که در حوزه اخبار خارجی به نظر مدیران روزنامه اطلاعات مهم تلقی شده و به هر کدام در یک خبر کوتاه پرداخته شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد، شماره ۲۶۱۷ به تاریخ ۲۷/۱/۹۱، صفحه ۳۱ (تاریخ اقتصاد)

 

‫——————————-‬

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر :‌ ترافیک رفت و آمد روی فرش به چه معناست؟

‫——————————-‬
تحریریه مجله نساجی کهن

ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×