اخبار فرش ماشینیاسلاید شوجذاب‌ترین‌هاگزارش نمایشگاه ها

یازدهمین نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران؛ موفقیتی فراتر از انتظارات

گزارش اختصاصی مجله نساجی کهن از نمایشگاه فرش ماشینی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران

یازدهمین نمایشگاه بین­‌المللی «کف پوش، موکت و فرش ماشینی و صنایع وابسته» که از تاریخ ۲۲ تا ۲۵ شهریورماه و با حضور ۱۲۵ شرکت کننده در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد، نشان داد که صنعت فرش ماشینی ایرانی، به رغم تمامی مشکلات و موانع، توانسته است به صورت تقریباً مطلق، بازارهای ایران را از آن خود کند و با صادرات گسترده این محصول به کشورهای همسایه، مشخص شود که تحریم‌ها به رغم ایجاد تمامی موانع، نمی‌توانند تولیدکنندگان ایرانی فرش را مایوس کنند.

یازدهمین نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران به گفته اکثریت شرکت های حاضر بسیار خوب و پررونق برگزار شد و حتی از سال گذشته نیز دارای بهره وری بالاتری برای شرکت ها بود.

مجله نساجی کهن مانند ۱۰ دوره گذشته تنها حامی مطبوعاتی این نمایشگاه بود و ویژه نامه و خبرنامه اختصاصی این رویداد را چاپ کرد.

خبرنامه نمایشگاه فرش ماشینی تهران

دروغ ۱۳ نمایشگاه فرش ماشینی: انتقال نمایشگاه به کاشان

هرچند نمایشگاه امسال در تاریخ سیزدهم ماه برگزار نشد اما دروغ ۱۳ در آن وجود داشت و همه جا زمزمه هایی دهان به دهان می چرخید که این نمایشگاه باید سال بعد به کاشان منتقل شود. این موضوع که به نظر بیشتر شبیه به یک شایعه میرسید ما را بر ان داشت تا از حاضرین در نمایشگاه این سوال را بپرسیم که آیا واقعا چنین امری ممکن است؟ و در جواب پاسخ های جالبی دریافت کردیم که درصد بالایی از کارشناسان و مدیران شرکت ها به صراحت با این امر مخالف بودند. در واقع ماهیت اینکه نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران در قلب تولید فرش ماشینی ایران یعنی کاشان باشد امری انکار ناپذیر است و امری است که می تواند اتفاق بیفتد اما وقتی صحبت از شواهد و قراین و امکانات و زیرساخت ها می شود هر کارشناسی که به دور از تعصب و واقع گرا باشد آن را رد می کند.

آیا نمایشگاه امسال تحریم بود؟

سالن های تحت پوشش: ۲۷-۲۵A-6-7-8,9

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پلان نمایشگاه:
جهت دانلود و مشاهده پلان و جانمایی نمایشگاه فرش کلیک کنید.

نقشه نمایشگاه فرش ماشینی

تاریخ شروع: جمعه ۹۸/۰۶/۲۲ (۰۹/۱۳/۲۰۱۹)
تاریخ پایان: دوشنبه ۹۸/۰۶/۲۵ (۰۹/۱۶/۲۰۱۹)
زمان بازدید: ۱۰الی ۱۸
عنوان نمایشگاه: یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی انواع کفپوش، موکت و فرش ماشینی ۹۸
وب سایت: eurasianavid.com
تلفن: ۰۲۱-۸۸۹۹۷۲۳۱-۸۸۹۹۴۳۶۹
فکس: ۰۲۱-۸۸۹۹۲۱۸۳
شرکت برگزار کننده :‌ شرکت توسعه اوراسیا نوید
محل برگزاری : تهران، بزرگراه چمران – نمایشگاه بین‌المللی تهران

۱۲ امین نمایشگاه بین المللی کف پوش ها، موکت، فرش ماشینی و صنایع وابسته در تاریخ زیر در سال ۱۳۹۹ برگزار می شود:

زمان برگزاری: ۲۴ الی ۲۷ آبان سال ۱۳۹۹
مکان برگزاری: محل دائمی نمایشگاه های بین المللی فرش ماشینی تهران
سالن های تحت پوشش: ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱

لیست شرکت کنندگان در نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران

از مهمترین شرکت های حاضر در نمایشگاه امسال می توان به شرکت های : قالی سلیمان  – فرش قیطران – فرش زمرد کاشان – فرش مینیاتور – فرش بهشتی – سرای ابریشم – فرش پردیسان – فرش خاطره کاشان – فرش زمرد مشهد – فرش شاهرخ – فرش ابریشم شمال – فرش الماس کویر کرمان – قصر ایرانیان – فرش اوپال -فرش پرنیان – فرش آرشام – نیما بافت – رویال گولد – فرش بوستان ترمه – تمدن فرش – مهر و ماه – سرو سازه ماندگار – فرش مهستان – فرش شادلین – نگین مشهد تابان – سروش پایتخت – فرش اکسیر – ستاره طلایی ملت – ظریف مصور – نوین تکنیک – چهل تکه – کرک یزد – فرش داریوش -موکت پارس – دیاکو – موکت بابل – مه ترنج – فرش عقیق – فرش بهارستان – فرش سپاس نور بیدگل – فرش مهر آریا – موکت نگین مشهد – فرش مجلل – فرش اطمینان – فرشینه – آسان فرش تجار – نساجی تندیس کاشان – فرش عرش – زرین سیلک – فرش یکتا قالی سلیمان – فرش آویسا  و آکسا الیاف ترکیه اشاره کرد.

هزینه ثبت نام در نمایشگاه برای غرفه گذاران چقدر بود؟

هزینه هر متر مربع فضای سرپوشیده در سالن‌های ۶ – ۷ – ۸ – ۹ برابر ۱۲۷۰۰۰۰ ریال ( صد و بیست و دو هزار تومان ) می‌باشد.
هزینه هر متر مربع فضای سرپوشیده در سالن‌های ۱۰ – ۱۱ – ۲۷ برابر ۱۲۲۷۰۰۰۰ریال ( صد و هفده هزار تومان ) می‌باشد.
هزینه هر متر مربع فضای سرپوشیده در سالن‌های ۱۲ – ۱۳ – ۲۵ برابر ۱۱۲۰۰۰۰ ریال ( صد و هفت هزار تومان ) می‌باشد.
هزینه هر متر مربع فضای باز برابر ۵۷۰۰۰۰ ریال ( پنجاه و هفت هزار تومان ) می‌باشد.

کپی‌کاری، مشهودترین مسئله در نمایشگاه فرش ماشینی

دیگر اهالی فرش ماشینی می‌دانند نیمه دوم شهریور ماه هر سال باید در رویدادی حاضر شوند که در منطقه و بلکه به جرأت بتوان گفت در دنیا شناخته شده است. امروز می‌توانم با اعتماد به نفس خاصی بگوییم؛ نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران میزبان تجار و بازرگانانی از هر گوشه دنیا است. این درحالی است که۸ کشور ما هم شرایط اقتصادی خوبی را ندارد و هم تحریم‌های سختی را می‌گذراند. در این شرایط حضور تجار و فعالان اقتصادی از کشورهای مختلف نشان از اهمیت فرش ماشینی ایرانی در بازار جهانی دارد.

شاید جالب باشد بدانید در این نمایشگاه از کشور ترکیه خریداران فرش زیادی حضور داشتند. این مسئله مشاهدات عینی خبرنگاران مجله نساجی کهن از حضور ترک‌ها در غرفه های مختلف بود. نکته جالب درمورد حضور ترک‌ها در ایران این است که آنها خودشان در دنیا برترین شرکت‌های تولیدکننده و صدرکننده فرش ماشینی را دارند اما همچنان فرش ایرانی را از نظر نقشه و طرح برتر از محصولات دیگر شرکت‌های دنیا می‌دانند. اصالت فرش ایرانی را بی‌بدیل و بی‌رقیب می‌دانند برای همین حضور پررنگی در نمایشگاه فرش ماشینی داشتند.

بعد از ترک‌ها حضور تجار بازرگانان عرب، روس و چین از نکات جالب توجه دیگر نمایشگاه بود. شیخ‌های عرب که از قدیم الایام مشتری فرش ایرانی هستند به وضوح در اکثر غرفه ها قابل مشاهده بودند. چینی‌ها و روس‌ها نیز که در چند سال اخیر جز معدود هم‌پیمانان اقتصادی ما در دنیا به شمار می‌روند در نمایشگاه حضوری فعال داشتند و فرش ایرانی آنقدر بااهمیت است که توجهی به تحریم‌ها ندهند.

شاید حضور برخی تجار از کشورهای حوزه امریکای لاتین در نمایشگاه برای همه ما جالب و اندکی غیرقابل باور باشد. اما مشاهدات عینی خبرنگاران مجله کهن به وضوح این ادعا را ثابت می‌کند. یکی از شرکت‌های ترک که اتفاقا الیاف مورد استفاده برخی از شرکت‌های ایرانی را نیز تهیه میکند به خبرنگار مجله کهن گفت که ما هرچقد تلاش کنیم در طرح و نقش بااصلات نمی‌توانیم با ایران رقابت کنیم.

غرفه شرکت فرش شاهرخ - نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران
غرفه شرکت فرش شاهرخ – نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران

اما نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران امسال درحالی یازدهمین دوره خود را گذراند که حرف و حدیث‌های فراوانی درمورد محل برگزاری آن بود. حتی در طول نمایشگاه نیز برخی از مدیران شرکت‌ها در طی مصاحبه‌های تصویری که با مجله کهن داشتند عنوان کردند؛ سال دیگر بایستی نمایشگاه فرش ماشینی در کاشان برگزار شود.

نظرات مختلفی پیرامون برگزاری نمایشگاه در شهر کاشان وجود دارد. برخی کاشان را آماده برگزاری رویداد فرش میدانند و در مقابل برخی نیز نبود زیرساخت‌های لازم را دلیل عدم برگزاری در کاشان عنوان می‌کنند. اما چه باید کرد؟ آیا باید هر سال سه چهار ماه قبل از برگزاری با مطرح کردن چنین حاشیه هایی به برگزاری نمایشگاه ضربه زد؟

همه ما مستحضر هستیم که مطرح شدن چنین مباحثی بدون نظر کارشناسی و دقیق و بدون هیچ پشتوانه تخصصی اولین و محلک ترین ضربه را به صنعت فرش ماشینی کشور وارد می‌کند ما قبول داریم که فضای نمایشگاه چمران کمبودهایی دارد اما باید پذیرفت درحال حاضر تنها مجموعه‌ای که حداقل استانداردهای لازم برای برگزاری یک رویداد بین المللی درخور شأن فرش ماشینی را داشته باشد همین محل دائمی نمایشگاه های تهران هست.

ما نیز پذیرفته‌ایم که امکانات در برخی از سالن‌ها بهتر از دیگر سالن‌هاست اما وقتی مسئله کمبود امکانات از طرف شرکت ایکس حاضر در سالن ۷ مطرح می‌گردد اما شرکت کناری حاضر در همان سالن هفت به این مسئله اشاره‌ای ندارد این دیگر ضعف شرکت ایکس در جذب مشتری است که می‌خواهد ان قصور و ضعف را گردن دیگری اندازد.

آنچه که مسلم است عدم آمادگی شهر کاشان برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فرش است آن هم نه تنها به دلیل نبود امکانات بلکه مجری برگزارکننده‌ای که سابقه برگزاری چند دوره نمایشگاه استانی یا کشوری و یا بین‌المللی را داشته باشد درحال حاضر وجود ندارد و کسی طرح توجیهی این نمایشگاه در کاشان را تأیید نمی‌کند چرا که سرمایه گذاری برای فضایی به متراژ حداقل ۲۰ هزار متر مربع انهم جهت بهره برداری از ان در طول سال فقط برای برگزاری نمایشگاه صرفه اقتصادی چندانی برای هیچ سرمایه گذار بخش خصوصی و دولتی ندارد. آیا بازدیدکنندگان در کاشان حاضر هستند برای بازدید از این نمایشگاه هزینه‌ای نزدیک به ۵۰ هزار تومان پرداخت کنند؟

اما بسیاری از بازدیدکنندگان بر این عقیده بودند که نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران از نظر طرح و نقش چیز جدیدی برای ارائه نداشت و همه شرکت‌ها از طرح‌های کپی استفاده کرده بودند. مجله کهن قصد دارد این مسئله را به صورت ویژه در شماره بعدی (شماره آبان) پیگیری نماید و به سراغ طراحان فرش برود تا دلیل این میزان کپی کاری در حوزه فرش را جویا شود. از همین طریق نیز از تمامی طراحان می‌خواهیم تا درصورت تمایل با آنها به گفت‌وگو بنشینیم.

رونمایی سرای ابریشم از پرچم فرش السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین
رونمایی سرای ابریشم از پرچم فرش السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین

حتی مدیر فروش یکی از شرکت‌های معتبر به خبرنگار مجله کهن گفت: با یک چرخیدن ساده در نمایشگاه و درمیان غرفه ها متوجه میزان بالای کپی کاری شرکت‌ها خواهید شد و این خود بزرگترین آفت فرش ماشینی به شمار می‌رود. به جرأت می‌توانم به شما بگویم که یک فرش با همان طرح و نقش و فقط با تغییرات بسیار اندک حداقل در غرفه وجود دارد.

ایشان دلیل این مسئله را متوجه طراحان دانست و عنوان کردند: یک طراح حاضر نیست یک طرح را برای مثال با قیمت ۵۰ میلیون به یک شرکت بفروشد و ترجیح می‌دهد همان طرح را با قیمت ۱۰ میلیون به ده شرکت بفروشد تا درآمد بیشتری نصیبش گردد.

متن کامل گزارش مجله نساجی کهن از این رویداد را در شماره آبان به صورت مفصل و به صورت بررسی دقیق مطالعه خواهید کرد.

نمایشگاهی پررونق­‌تر از سال پیش

یازدهمین نمایشگاه بین المللی «کف پوش، موکت و فرش ماشینی و صنایع وابسته» در محل دائمی نمایشگاه‌ها تهران و از تاریخ ۲۲ شهریور تا ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ برگزار شد. این نمایشگاه بر طبق اطلاعات موجود در پایگاه مجازی «شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران» ۱۲۵ مشارکت کننده داشت که بنا بر اظهارات مسوولان اتحادیه «فرش ماشینی و موکت تهران» شامل تولید کنندگان داخلی بوده‌اند و کمتر شرکت کنندگان خارجی در آن حضور یافته‌اند.

این نمایشگاه تنها به تولیدکنندگان نهایی فرش و موکت اختصاص نداشت؛ بلکه تولید کنندگان مواد اولیه، نخ، کارخانجات تولید دستگاه‌های فرش‌بافی، تولید کنندگان آلبوم فرش و سازه‌های نمایشگاهی، کانون‌های تبلیغاتی، سازندگان نرم‌افزارهای مرتبط با فرش و تولید آن و موسسات مشاوره صادرات فرش نیز در آن مشارکت داشتند.

از دید حاضران در نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران ، وضعیت نمایشگاه از سال قبل بسیار بهتر بود و حضوران خریداران خارجی به رغم تمامی مشکلات ناشی از تحریم، بیشتر از سال گذشته در این نمایشگاه احساس می‌شد. در عین حال توزیع کنندگان فرش نیز با حضور در نمایشگاه، ضمن رایزنی با تولید کنندگان، در حال ثبت سفارش و انجام معاملات در سالن‌های نمایشگاهی بودند.

رقبای خارجی؛ خروج از ایران و رقابت بر سر بازار جهانی

به رغم آنکه فرش، محصولی حاصل فرهنگ و هنر ایرانیان است؛ اما تولیدکنندگان خارجی با تکیه بر دستگاه‌های پیشرفته خود و نمونه‌برداری از طرح‌ها و نقشه‌های مشهور فرش ایرانی، اکنون به رقیبی برای فرش ماشینی ایرانی تبدیل شده‌اند و نمایشگاه فرش و کفپوش «هانوفر (DOMOTEX)» که هر ساله در کشور آلمان برگزار می‌شود؛ مهمترین نمایشگاه فرش ماشینی در جهان است.

با آنکه کشورهایی همچون ترکیه، بلژیک و اسپانیا رقبای اصلی تولیدکنندگان ایرانی بازار فرش ماشینی هستند؛ اما آغاز تحریم‌ها و به دنبال آن ممنوعیت ورود برخی اقلام از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران که فرش ماشینی نیز جزو این اقلام است؛ باعث شده است تا رقبای خارجی از بازار فرش ماشینی ایران حذف شوند و این عرصه بطور کامل در اختیار تولید کنندگان ایرانی قرار گیرد.

آمارهای اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران نشان می‌دهد که ممنوعیت واردات فرش باعث شده است تا تولید کنندگان داخلی فعال‌تر شوند و اکنون حدود ۴۰ درصد تولید فرش ماشینی در ایران، مازاد بر مصرف محسوب می‌شود و بدین ترتیب امکان صادر کردن این حجم از محصول برای تولید کنندگان ایجاد شده است.

اکنون حدود ۴۰ درصد تولید فرش ماشینی در ایران، مازاد بر مصرف محسوب می‌شود

در عین حال تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، باعث شده است تا موانعی جدی بر سر راه تولیدکنندگان ایرانی برای مشارکت در بازار جهانی ایجاد شود و آنان برای حضور در بازارهای جهانی و به ویژه بازارهای اروپایی، با دشواری روبرو شوند. با این حال همچنان مشتریان عمده فرش ماشینی ایرانی در کشورهای همسایه حضور دارند و مبادله با مشتریانی از این کشورها همچنان ممکن است و صورت می‌پذیرد.

عرضه آخرین طرح‌ها، رسالت نمایشگاه فرش

«محمدرضا محسن شیرازی» دبیر اتحادیه «فرش ماشینی و موکت تهران» در مصاحبه با پژوهشگر ایرنا و در ارتباط با وضعیت یازدهمین نمایشگاه فرش ماشینی تهران گفت: «رسالت نمایشگاه عرضه کالا به مشتریان و نظرسنجی نسبت به نوع بافت‌ و کیفیت فرش‌های تولید کنندگان است و در این نمایشگاه از آخرین مدل فرش‌ها و طرح‌های آن‌ها رونمایی می‌شود»
کشورهای همسایه، همچنان مشتریان ثابت و پروپاقرص فرش ماشینی ایرانی هستند.

وی ضمن اشاره به شرایط مشارکت مشتریان خارجی نیز گفت: «مشتریان خارجی بازار فرش ماشینی ایران در یکی دو سال گذشته کمتر شده‌اند؛ اما امسال از کشورهای عراق، افغانستان، کویت و دیگر کشورهای منطقه، مشتریانی در این نمایشگاه حضور داشته‌اند و می‌توان گفت وضعیت مشارکت شرکت کنندگان خارجی در مقایسه با سال قبل، بهتر شده است.»

به نظر دبیر اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران: «مشکلات ارزی باعث شده است تا شرکت کنندگان خارجی در ایران کمتر حضور یابند. اگر مشکلات ارزی برطرف گردد، نمایشگاه فرش ماشینی تهران می‌تواند تبدیل به یکی از نمایشگاه‌های محوری این حوزه در جهان شود.»
وی ضمن اشاره به مشکلات ارزی موجود در این صنعت، افزود: «انتقال پول اکنون دشوار است و امکان ارتباط با تمامی کشورها ممکن نیست و بدین ترتیب دست و بال تولید کنندگان بسته شده است.»

صنعت نساجی

قوانین متعدد و دست و پاگیر، مانع اصلی بر سر راه صنعت فرش ماشینی

تولیدکنندگان عمده فرش در ایران، با مشکلاتی نظیر دشواری ورود مواد خام، افزایش تعرفه‌های صادراتی و قوانین مالیاتی روبرو هستند. «محمدرضا محسن شیرازی» ضمن اشاره به این مشکلات، تاکید کرد: « برخی قوانین دست و پا گیر مانع صادرات موفق شرکت‌های داخلی می شود. قیمت تعرفه‌های صادرات در یکسال گذشته افزایش یافته است و بدین ترتیب به تولید کننده فشار بیشتری وارد می‌شود. در عین حال تولیدکنندگان با مشکل در دریافت ارز نیز روبرو هستند».

وی افزود: «تعامل اتحادیه‌ها و دولت نیز باید افزایش پیدا کند. وزرات صمت به سمت و سوی اتحادیه‌ها نمی‌آید و بدین ترتیب خود را از بازوی اتحادیه‌ها محروم می‌کند.»

دبیر اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران: «تعامل اتحادیه‌ها و دولت نیز باید افزایش پیدا کند. وزرات صمت به سمت و سوی اتحادیه‌ها نمی‌آید و بدین ترتیب خود را از بازوی اتحادیه‌ها محروم می‌کند.»
مشکل عدم رعایت حقوق مولفین و مصنفین در این صنعت نیز به چشم می‌خورد. اغلب تولیدکنندگان فرش در این نمایشگاه، مانع از عکس برداری از محصولات خود می‌شدند و تاکید داشتند که برخی تولیدکنندگان با عکس برداری از فرش‌ها تولیدی، تلاش می‌کنند تا طرح را تقلید کرده و به سود برسند. این اقدام آنان زحمات تولید کنندگان خلاق را بر باد دهند

دبیر اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران، ضمن اشاره به این مشکل، گفت: «در سال‌های اخیر قوانینی برای ثبت طرح فرش‌ها ایجاد شده است که می‌تواند باعث شود تا امکان تقلب و کپی کار در این صنعت کاهش یابد.»

انتقاد به قانون «مالیات بر ارزش افزوده» در این نمایشگاه نیز به کرات شنیده شد. تولید کنندگان معتقدند که قوانین ارزش افزوده هزینه سرباری برای مصرف کنندگان دارد و باعث فشار بر روی آن‌ها می‌شود. آنان معتقدند این مالیات به صورت چند مرحله‌ای صورت می‌پذیرد. مواد اولیه که وارد می‌شود یکبار ارزش افزوده از آن تولیدکننده گرفته می‌شود، وقتی کارخانه نخ را تولید می‌کند، بار دیگر ارزش افزوده پرداخت می‌کند و در نهایت زمانی که تولید کننده نهایی، فرش را تولید می‌کند بار دیگر باید مالیات ارزش افزوده پرداخت نماید. این مسئله باعث می‌شود که قیمت تمام شده فرش بیشتر شده و در نهایت مصرف کننده امکان خرید فرش را نخواهد داشت.

با این حال به نظر می‌رسد که در صورت همراهی بیشتر مسوولان وزارت صمت و گمرک جمهوری اسلامی ایران با تولیدکنندگان و صادر کنندگان صنعت فرش ماشینی، می‌تواند باعث شود تا صادرات این محصول پرطرفدار و ارزشمند ایرانی افزایش پیدا کند و به رونق بیشتر تولید در کشور منجر گردد.

گزارش تصویری نمایشگاه فرش ماشینی

منابع :

فرشاد سلطانی – تحریریه مجله کهن
خبرگزاری ایرنا
سایت رویدادنما
عکس :‌ پارمیس مجاهددینی – مجله کهن

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید: پیشنهاد سردبیر: خود شیفتگی در صنعت فرش ماشینی ایران

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×