اخبار نساجی

موانعی که نمی‌گذارد چرخ صنعت بچرخد

 

موانعی که نمی‌گذارد چرخ صنعت بچرخد

صنعتگران قمی ادعا می‌کنند که با تحریم‌های خارجی مشکلی ندارند اما نمی‌دانند با برخی سوء تدبیرها که به خود تحریمی و تحریم‌های داخلی می انجامد چه کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، چرخ محرک هر کشوری بستگی به صنعت آن کشور دارد و می‌توان گفت اگر صنعت در هر کشوری فعال نباشد آن کشور پویایی و تحرک خود را از دست خواهد داد. پذیرش این نکته، مسئولان را بر آن داشت تا همواره شعار حمایت از صنعت، صنعتگر و تولید کننده را سر دهند اما تا چه اندازه این شعار محقق شده جای کمی تامل و درنگ دارد.

انبوه مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران که سد بزرگی در مسیر شکوفایی صنعت ایجاد کرده و نبود اراده قوی و برنامه‌ریزی برای حل آنها، این شائبه را در بین صنعتگران قم ایجاد کرده که شاید ارزش و جایگاه صنعت در رشد و توسعه کشور برای مسئولان و دست اندرکاران به فهم واقعی بدل نشده است.

اظهاراتی که چند روز گذشته در حاشیه بازدید دو تن از نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی از صنایع استان بیان شد، در واقع بخشی از دغدغه‌های این قشر حساس جامعه بود که نمایندگان را به شگفتی وا داشت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در بازدید حجت‌الاسلام محمدرضا آشتیانی و احمد امیرآبادی، درد و دل‌هایی بیان شد که حکایت از عدم حمایت از کار و سرمایه ایرانی داشت.

رقیب دولتی داریم

مصطفی عبدی مدیر داخلی کارخانه محب پلیمر در این بازدید گفت: سال ۸۶ عملیات اجرایی این کارخانه را آغاز کردیم که بزرگ‌ترین واحد تولید پلیمر بخش خصوصی در کشور محسوب می‌شود. بیش از ۲۰ میلیارد تومان سرمایه برای این کارخانه گذاشتم اما چون رقیب دولتی دارم به ما مواد اولیه نمی‌دهند و زمانی نیز که می‌خواهند مواد تحویل دهند ما را بندر امام خمینی می فرستند تا گران‌تر تهیه کنیم.

چون ما رقیب شرکت دولتی هستیم متحمل سخت گیری می‌شویم، اما اگر از حمایت‌های کافی برخوردار باشیم تولید سالانه ما از ۲۰ هزار تن به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.

تسهیلات بانکی نمی‌دهند

مرتضی محمدخانی مدیر کارگاه فنرزنی شهرک شکوهیه نیز در این بازید اظهار کرد: بازار کار برای ما وجود دارد اما چون نقدینگی ما کم است نمی‌توانیم تعداد کارگر و تولید خود را افزایش دهیم.

وی افزود: متاسفانه بانک‌ها هم هیچ تسهیلات مناسبی ارائه نمی‌دهند تا بتوانیم نقدینگی خود را افزایش دهیم و در نتیجه تولید بیشتری داشته باشیم.

مشکل نقدینگی داریم

یکی از شرکت‌های فعال در شهرک صنعتی شکوهیه، شرکت سعادت توان بسپار است که لوله فاضلاب تولید می‌کند. محصولات این کارخانه علاوه بر توزیع داخلی، جنبه صادراتی دارد. این کارخانه ۷۰ کارگر دارد و به صورت چهار شیفته فعالیت می‌کند.

مدیر این کارخانه گفت: ما تاکنون ۳ میلیارد تومان وام گرفتیم اما بازپرداخت آنها ۲۱ تا ۲۴ درصد بوده که برای تولید کننده بسیار مشکل آفرین است.

مصطفوی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما عدم نقدینگی است که تولید ما را کاهش داده است.

فقط یک سوله را فعال کردیم

کارخانه تولید پلی فرم یکی از کارخانه‌های مهم و بزرگ شهرک صنعتی شکوهیه است که دارای چهار سوله برای تولید محصول است اما با وجود اینکه این محصول بازار بسیار خوبی دارد ولی حمایتی از آن نمی‌شود و به دلیل نبود برق کافی در این کارخانه، تنها یک سوله از چهار سوله آن راه اندازی شده است.

محصول این کارخانه به ۱۶ کشور دنیا صادر می‌شود و این کارخانه باید ۴۰۰ هزار تن در سال تولید داشته باشد اما به دلیل مشکلات و عدم حمایت تنها ۱۰ هزار تن تولید دارد.

فکری برای مواد اولیه نشده

کارخانه نساجی لاله مهرگان،‌ ایستگاه بعدی نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی بود تا از درددل‌های دست اندرکاران این کارخانه مطلع شوند.

برای این کارخانه ۱۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و به گفته محمود کمیجانی مدیر این کارخانه، سالانه ۶۵۰ هزار تخته پتو در آن تولید می‌شود.

وی ادامه داد: ما برای ۱۷۰ نفر اشتغالزایی کرده‌ایم اما خبری از حمایت‌ها و تسهیلات بانکی نیست. کمیجانی مهم ترین مشکل این کارخانه را نوسانات نرخ ارز و عدم گشایش اعتبار می‌داند.

شرکت برق همکاری نمی‌کند

ترکمان مدیرعامل کارخانه فولاد سازان جم گفت: ما در این کارخانه دو کوره ۱۰ تنی برای ذوب آهن داریم اما فقط توانستیم یکی از این کوره‌ها را روشن کنیم.

وی دلیل این اقدام را عدم همکاری شرکت برق به منظور واگذاری برق مناسب عنوان کرد و گفت: به همین دلیل تنها از ۳۰ درصد ظرفیت کارخانه استفاده می‌کنیم و به محض اینکه برق کافی این کارخانه تامین شود برای ۷۰ نفر اشتغالزایی خواهیم کرد.

مدیرعامل کارخانه فولاد سازان جم اظهار کرد: ما ۱۳ مگاوات برق نیاز داریم که تنها ۵.۵ مگاوات برای کارخانه اختصاص داده‌اند و عملا کارخانه ما تعصیل است. با این وضعیت روزانه ۱۲۰ تن تولید داریم اما اگر برق مورد نیاز را تامین کنند فاز دوم کارخانه راه اندازی می شود.

بالابودن قیمت تمام شده محصولات

سعید حاج حسینی مدیر هیئت مدیره شهرک صنعتی شکوهیه نیز به مشکلات بخش صنعت اشاره کرد و معتقد است: قیمت تمام شده محصولات برای تولید کننده گران است و این امر موجب می شود تا برای اینکه تولید کننده بتوانند با بازارهای دنیا رقابت کند، محصولش از نظر کمی و کیفی کاهش می‌یابد.

وی عدم رغبت نیروی انسانی به انجام کار را یکی از مشکلات شهرک صنعتی شکوهیه و صنعتگران عنوان کرد و گفت: با هزار نفر قرارداد کار انعقاد کردیم اما هیچ کدام از این نیروها با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند.

تحریم‌های داخلی نمی‌گذارند چرخ صنعت بچرخد

حسن آقاجانی یکی دیگر از صنعتگران فعال استان است که معتقد است مشکل تحریم ندارد و همه تحریم‌ ها را پشت سر گذاشته و حتی تولیدات کارخانه‌های قم را شرکت‌های دنیا تهیه می‌کنند.

به گفته وی مشکل اصلی صنعتگران تحریم‌های داخلی است که موجب شده صنعت و معدن در کوره راه حرکت کند.

آقاجانی با بیان اینکه هیچ کاری به اندازه صنعت ارزش افزوده برای کشور ندارد گفت: متاسفانه هیچ توجه و حمایتی از سوی مسئولان نسبت به صنعت نمی‌شود و این موجب شده صنعتگر هر روز با استرس کار خود را آغاز کند.

بررسی مشکلات در مجمع نمایندگان

احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز پس از شنیدن مشکلات صنعتگران گفت: تمامی مشکلات را با حضور دکتر لاریجانی و حجت‌الاسلام آشتیانی در مجمع نمایندگان بررسی کرده و از وزرای مربوطه نیز دعوت می‌کنیم تا پاسخگوی این مشکلات باشند.

وی همچنین در خصوص خود تحریمی‌ها گفت: این مشکل وجود دارد و متاسفانه بانک‌ها به نوعی و دیگر دستگاه‌های دولتی به نوعی دیگر خود تحریمی می‌کنند که دود آن به چشم صنعتگر و مردم می‌رود و این برخلاف فرمایش مقام معظم رهبری در راستای حمایت از کار و سرمایه ایرانی است.

مشکلات صنعتگران به حدی است که گویا هیچ فردی تاکنون برای رفع آنها قدم برنداشته است. صنعتگران با انباشته شدن این مشکلات، چشم امید به مجمع نمایندگان استان دوخته‌اند که برای رفع این مشکلات قدمی بردارد.

مقام معظم رهبری بارها در دیدارهای مختلف خود با مسئولان به این نکته اشاره کرده‌اند که باید از صنعتگر حمایت شود و برای اینکه این موضوع را جامعیت دهند، شخصا از کارخانه‌های تولیدی کشور بازدید کردند که این تلنگری به مسئولان برای رفع مشکلات صنعتگران است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×