اخبار فرش ماشینی

معرفی استاد مرتضی فرهادیه

استاد مرتضی فرهادیه در سال ۱۳۲۴ در شهر هنر پرور اصفهان در خانواده ای مذهبی متولد شد. مادر ایشان به بافت و تولید قالی های نفیس ابریشمی اشتغال داشت و همچنین با عث شد که استاد از کودکی با این هنر آشنا شود و در سن ۱۲ سالگی در کلاس طراحی قالی هنرستان هنرهای زیبای اصفهان که تازه تاسیس شده بود ثبت نام و زیر نظر استادان بزرگی چون عیسی بهادری و استاد جزی زاده کار طراحی را شروع کردند و موفق به اخذ دیپلم از هنرستان هنر های زیبا در رشته طراحی قالی شدند.

از جمله مدارکی که استاد کسب کرده اند:

.  دریافت درجه ممتاز رشته طراحی فرش از وزارت صنایع ایران

.  دریافت بورس هنر و پیشه به عنوان هنرمند برگزیده سال ۱۳۵۶ از استان اصفهان در رشته طراحی و گچبری

.  دریافت نشان افتخار از وزیر فرهنگ و هنر کویت

.  نصب لوح افتخار در موزه بزرگ زاگرب به خاطر ترجمه قالی تاریخی این موزه

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

استاد فرهادیه از سال ۱۳۷۳ به تدریس در دانشگاه مشغول شدند: در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد ۹ سال، دانشگاه هنر اصفهان ۵ سال، دانشگاه سیستان و بلوچستان ۴ سال و در دانشگاه شهید با هنر کرمان ۳ سال از شاگردان استاد می توان از قشقائی، سالاری، ایرانپور، کابلی، محبوب، نجفی، رضائی نام برد. از جمله فعالیتهای خارجی ایشان: در سال ۱۳۵۶ برای طراحی و قلم گیری در تزئینات هتل معروف والدروف آستوریا در نیویورک و در سال ۱۳۶۵ از طرف موسسه هنری فین آرت سنتز در هستون آمریکا، جهت مرمت تابلوهای موزه معروف به آمریکا دعوت شدند. استاد فرهادیه در سال۱۳۵۱ ازدواج کرده و دارای ۳ فرزند می باشند. ایشان هم اکنون به کار تدریس طراحی فرش در چهار دانشگاه ذکر شده مشغول می باشند.

منبع : شماره ۲۲ مجله کهن

تلفن اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×