اخبار فرش ماشینی

مرکز ملی فرش عزم و همتی برای احیاء این رشته اصیل ندارد

 

فرش

 

احمد علی‌بابایی با اعلام اینکه خانه فرش موازی‌کاری در حوزه فرش را از بین می‌برد، گفت: موازی‌کاری در حوزه فرش سبب کُندی توسعه در فرش دستباف همدان می‌شود.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت و معدن همدان اظهار داشت: از چهار سال گذشته تلاش شده تا کِشتی به گل نشسته فرش دستباف همدان را با همکاری فعالان و متخصصان این حوزه را به مسیر خود هدایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه بدون شک فرش دستباف به عنوان یک کالای فرهنگی و هنری ارزشمند با وجهه جهانی مورد تائید همگان است، افزود: تولید فرش دستباف در بعد اشتغال‌زایی و کاهش نرخ بیکاری کشور تاثیرگذار بوده و باید به درستی از این ظرفیت استفاده کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

علی‌بابایی با بیان اینکه توجه به تولید فرش دستباف می‌تواند از ناهنجاری‌های اجتماعی ناشی از بیکاری بویژه در بخش بانوان پیشگیری کند، تصریح کرد: این کالا بدون نیاز و وابستگی خارجی قابلیت تولید در کشور را خواهد داشت، به طوری که مواد اولیه اعم از الیاف طبیعی، مواد رنگزای طبیعی، دار، ابزار و نیروی انسانی فعال در کشور فراوان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تولید فرش دستباف با حداقل سرمایه‌گذاری، اشتغال طولانی‌مدت ایجاد می‌کند، عنوان کرد: با وجود فشارهای بین‌المللی بر اقتصاد ایران و تاثیرات منفی ناشی از این فشار بر صادرات فرش دستباف و حضور رقبای جدید در سال‌های اخیر اعتقاد صاحب‌نظران بر این است که هیچ کشوری با عنایت به ظرفیت‌های ذکر شده توان رفابت صادراتی با فرش دستباف کشور ایران را نخواهد داشت.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان بیان کرد: در راستای توجه جدی به اقتصاد مقاومتی، فرش دستباف از جمله معدود اقلامی است که با اندک توجه و سرمایه‌گذاری می‌تواند تحقق شعار اقتصاد مقاومتی را رقم بزند.

وی بیان کرد: متاسفانه در ۱۳ سال گذشته و پس از واگذاری فرش دستباف به وزارت بازرگانی وقت و صنعت، معدن و تجارت فعلی و تشکیل مرکز ملی فرش ایران همواره شاهد افت فعالیت‌ها در این حوزه بوده‌ایم و به نظر می‌رسید در مجموعه جدید عزم و همتی برای احیاء این رشته اصیل، ارزآور و اشتغال زا وجود ندارد.

علی‌بابایی اظهار داشت: تشکیلات جدید برنامه‌ای قابل دفاع برای مجاری قانونگذاری و برای استمرار فعالیت با مدیریت جدید ارائه نداد، اگر هم اقدامی صورت گرفت نتیجه‌بخش نبوده و صرفا فرصت‌ها یکی پس از دیگری از دست می‌رفت و رقبا قد علم می‌کردند.

وی عنوان کرد: همین رخوت و سستی سبب شد تمامی تشکل‌های فرش با نسخه‌های قدیم مدیریت شوند و طبیعی بود که رشته کار نیز از دست متولی جدید خارج شود.

رئیس اداره فرش استان همدان بیان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در ساختار تشکیلاتی خود مرکز اصناف ایران را داشته که مدیریت و راهبری تمامی اصناف کشور را به عهده دارد و در استان‌ها نیز اتاق اصناف ایران با کمک کمیسیون نظارت استان‌ها اتحادیه‌های صنفی را هدایت و رصد می‌کنند.

وی اظهار داشت: جالب است که برخی اتحادیه‌های صنفی مرتبط با فرش دستباف مثل اتحادیه فرش‌فروشان و اتحادیه صنف تولیدکنندگان زیر نظر اتاق اصناف و در بخش دولتی نیز زیر مجموعه اداره اصناف سازمان خواهند بود.

علی‌بابایی بر تقویت تشکیلاتی فرش و صنایع دستی کشور برای خروج از وضعیت فعلی دانست و گفت: قوی‌ترین حالت، تشکیل سازمان ملی صنایع دستی در کشور با محوریت فرش و این سازمان با اختیارات تام خواهد توانست کلیه صنایع دستی از جمله گلیم، گبه، جاجیم، چرم، سفال، منبت، معرق و حصیر را در واحدهای تعریف شده مدیریت کند.

وی بیان کرد: تقویت مرکز ملی فرش ایران با ساختار فعلی و افزایش اختیارات این مرکز برای ادامه فعالیت باید مورد توجه قرار گیرد به طوری که تمام فعالیت‌های فرش دستباف از تمامی دستگاه‌ها و دیگر نهادها سلب و به مرکز ملی فرش ایران واگذار شود .

علی‌بابایی با بیان اینکه موازی‌کاری در حوزه فرش سبب کُندی توسعه در فرش دستباف همدان می‌شود، عنوان کرد: نهادهایی چون کمیته امداد، بهزیستی، فنی و حرفه‌ای، شرکت شهرک‌های صنعتی، شرکت سهامی فرش ایران، صندوق مهر کارآفرین امید، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و مرکز اصناف همه فعالیت‌های مرتبط به فرش خود را به مرکز ملی فرش واگذار کنند.

وی بیان کرد: ضروری است با اصلاح ساختار و تدوین برنامه‌های کاربردی و حتی تهیه دستورالعمل‌ها و قوانین مرتبط، ساز و کار جدیدی را بویژه در بخش خصوصی برای مدیریت فرش اعمال کرد چراکه با توجه به اینکه دولت قصد ورود به فعالیت‌های اقتصادی ندارد در بخش خصوصی وجود خانه‌های فرش در استانها زیر نظر مرکز ملی فرش ایران می‌تواند امورات فرش را راهبری کند.

رئیس اداره فرش استان همدان با اشاره به اینکه خانه‌های فرش استان‌ها تمامی ۲۵ رسته شغلی مرتبط با فرش را هدایت‌گر خواهند بود، اظهار داشت: اگر قرار است مرکز اصناف با اتحادیه‌های صنفی در چارچوب قانون نظام صنفی و با نگاه به فرش بعنوان یک کالای صنفی عمل کند دیگر نیازی به وجود مرکز ملی فرش ایران نخواهد بود.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×