اخبار فرش ماشینی

فرش کرمانشاه به جایگاه واقعی خود نرسیده است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه معتقد است، اگر فرش کرمانشاه تاکنون به جایگاه واقعی خود نرسیده به این دلیل است که فرش به صورت یک”پکیج” کامل از پشم تا فرش و بازار فروش دیده نشده است.

نعمت‌الله حقیقی با اشاره به پتانسیل‌های فراوانی که فرش استان کرمانشاه دارد، اظهار کرد: متاسفانه فرش کرمانشاه به جایگاه واقعی خود نرسیده است. دلیل این امر نیز دیده نشدن فرش به صورت یک پکیج کامل از فرآوری پشم تا فرش و فروش آن در بازارهای داخلی و خارجی است.

وی فرش را یکی از زمینه‌های اقتصادی مهم استان خواند که با میزان نقدینگی کم، اشتغال خوبی ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به دید خوب مدیریت ارشد استان نسبت به فرش، ادامه داد: امسال برنامه‌های خوبی برای فرش استان در نظر گرفته شده است.

به گفته این مسئول، یکی از مهمترین این برنامه‌ها ارائه تسهیلات کم‌بهره برای ایجاد زنجیره ارزش افزوده پشم تا فرش است که این زنجیره شامل شت و شوی پشم، سورتینگ، ریسندگی، رنگ‌رزی و پرداخت است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به تولید حدود سه هزار تن پشم در استان در سال، تاکید کرد: خوشبختانه سال گذشته با بهره‌برداری از دو واحد صنعتی و سنتی رنگ‌رزی پشم توانستیم ۱۲۰۰ تن از پشم تولیدی استان را فرآوری کنیم و امیدواریم در سال جاری بتوانیم با همکاری بخش خصوصی مابقی این میزان پشم را نیز در داخل استان فرآوری کنیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

حقیقی عنوان کرد: پشم کرمانشاه پشم مرغوبی است که در گذشته عمدتا از کرمانشاه خارج می‌شد و پس از فرآوری با قیمت بیشتری دوباره در اختیار فرش‌بافان استان قرار می‌گرفت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از بازار فروش فرش هم نباید غافل شویم، افزود: یکی از برنامه‌ها ایجاد گمرک تخصصی فرش است.

این مسئول با بیان اینکه در گذشته مجبور بودیم فرش کرمانشاه را از طریق سایر گمرکات اظهار کنیم، گفت: خوشبختانه سال گذشته امکان اظهار فرش در گمرکات خود استان فراهم شد که با این کار سال گذشته رقم دو میلیون دلاری صادرات فرش را به ثبت رساندیم که امیدواریم این رقم امسال رشد بیشتری داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه اظهار کرد: تا حلقه آخر زنجیره فرش که ایجاد بازار و صادرات است برنامه داریم و برای این کار باید زمینه حضور فرش کرمانشاه در بازارهای داخلی و خارجی فراهم شود.

وی در ادامه از حوزه آموزش هم یاد کرد و گفت: سال گذشته ۴۰ دوره آموزشی برای آموزش فرش‌بافی در استان داشتیم که بنا داریم امسال تعداد این دوره‌ها را به ۱۲۵ دوره برسانیم و پنج هزار نفر را فقط توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت آموزش دهیم.

حقیقی فعال کردن همه قالیبافان را از دیگر برنامه‌ها دانست و تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۵۰ هزار قالیباف دارای کارت داریم که حدود ۱۰ هزار نفر از انها واقعا فعال هستند و بیمه تامین اجتماعی دارند و باید مابقی قالیبافان را نیز فعال کنیم که این کار را می‌توان با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به آنها انجام داد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×