اسلاید شومقالات فرش ماشینی

همه چیز درباره فرش هندتافت و فرش مراکشی

فرش های پرطرفدار و زیبای هند تافت و مراکشی چگونه اند؟

این روزها، با گسترش صنعت و تجارت و خلق نسل جدیدی از فرش‌ها، تغییرات مهمی هم در حوزه انتخاب و خرید فرش اتفاق افتاده است. بسیاری از آدم‌ها، خصوصا نسل‌های جدید و جوان‌تر، سبک‌های جدیدی از فرش و قالی را انتخاب می‌کنند. این سبک‌ها با زندگی مدرن و ابزار و وسایل جدید، کاملا هم‌خوانی دارند و زیبایی آن را چندین برابر می‌کنند. اگرچه فرش‌های ایرانی با بافت سنتی و طرح‌های مرسوم، همچنان طرفداران خودش را دارد و در صدر قالی‌های محبوب نشسته است، اما امروزه فرش های هند تافت و فرش های مراکشی نیز محبوبیت ویژه‌ای یافته‌اند.

این‌ها نوعی از قالی‌ بسیار زیبا، سبک و کاربردی هستند که با فضای آپارتمانی امروز بسیار سازگارند.

برای دانستن همه چیز درباره این نوع فرش‌ها و ویژگی‌های خاص آن‌ها، در ادامه ما را در مجله کهن همراهی کنید:

فرش هند تافت چیست؟

فرش هند تافت یکی از پرطرفدارترین انواع فرش در میان افراد مختلف است. این فرش را با نام فرش نیمه دست بافت هم می‌شناسند که اغلب از الیاف پشم یا نخ اکریلیک درجه یک بافته می‌شوند‌.

فرش مراکشی

فرش مراکشیفرش‌ های هند تافت یا نیمه دست بافت، با دست، اما بدون گره بافته می‌شود‌. بنابراین اگر به این فرش نگاه کنید، بسیار شبیه به فرش دستباف است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ویژگی‌های فرش هند تافت

از آنجایی که این نوع از فرش بدون گره آماده می‌شود، بافت و آماده‌سازی آن بسیار سریعتر از فرش‌های دستباف صورت می‌گیرد. همچنین قیمت پایین‌تری دارند و قیمت نهایی محصول چندان زیاد نیست. با این وجود، فرش‌هایی از این نوع، طول عمری طولانی دارند که معمولا بین ۱۲ تا حدود ۲۰ سال ماندگار هستند. این ماندگاری در حالیست که از فرش خود، در محل‌های پر رفت‌و‌آمدی همچون اتاق نشیمن، آشپزخانه و یا راهرو استفاده کنید.

فرش هند تافت به دلیل نوع جدید و جذابی که دارد، جزو فرش ‌های مدرن به شمار می‌رود. ظاهر زیبا و ساده، طرح‌های جدید و متنوع و رنگ‌های زنده را می‌توانید در این نوع فرش به خوبی ببینید.

قطعه‌بندی‌ها و طرح‌های پازلی و سفارشی هم با فرش‌های نیمه دستباف به خوبی قابل اجراست. بنابراین بسیاری از افراد، طرح‌های مورد نظرشان را برای پیاده کردن روی فرش‌ها سفارش می‌دهند.

مشخصات فرش مراکشی
مشخصات فرش مراکشی

استفاده از فرش هند تافت چه فوایدی دارد؟

  • مقرون به صرفه
    همانطور که اشاره کردیم، به جهت آنکه فرش‌های نیمه بافت را بدون گره می‌بافند، با سرعت بیشتری آماده می‌شوند. این اتفاق باعث می‌شود که هزینه نهایی تولید فرش‌ها کمتر شود و از این نظر بسیار مقرون به صرفه است.
  • کیفیت بالا
    کیفیت این فرش‌ها بسیار بالاست. چراکه از الیاف مرغوبی همچون پشم بافته می‌شوند. بنابراین کارایی خوبی دارند و بهترین نوع فرش، خصوصا در محل‌های پررفت‌وآمد به شمار می‌روند.
  • شباهت به فرش دستبافت
    بسیاری از افراد، علی‌رغم آنکه علاقه زیادی به فرش دستباف دارند، از نظر هزینه‌ای نمی‌توانند آن را تهیه کنند. بنابراین فرش و قالی هند تافت، به جهت شباهت زیاد به فرش دستباف، بهترین انتخاب برای دستباف پسندان است‌.
فرش هند تافت
فرش هند تافت

بیشتر بخوانید: ویژگی های یک فرش دستباف خوب

روش بافت فرش هند تافت

این نوع از فرش‌ها را با دستگاه خاصی به نام Tufting gun می‌بافند. برای تهیه فرش نیمه دستباف، ابتدا طرح مورد نظر را روی زمینه پود می‌اندازند. سپس به وسیله دستگاه مخصوص، گلوله‌های پشم را به داخل نخ پود هدایت می‌کنند و بیرون می‌کشند. با این روش، رفته رفته طرح و نقش فرش هم نمایان می‌شود.

پس از آنکه کار بافتن به پایان رسید، برای محکم کردن بافت، پارچه‌ای را به پشت زمینه فرش می‌چسبانند. این کار را با چسب لاتکس انجام می‌دهند و به این وسیله، دوام فرش تضمین می‌شود.

فرش مراکشی را بشناسیم:

نوع دیگری از فرش‌های بسیار محبوب و امروزی با طرح‌های مدرن را می‌توان در فرش های مراکشی دید. این نوع از فرش‌ها، با دکوراسیون جدید و امروزی منازل هم‌خوانی دارد و به دلیل رنگ و طرح‌های ساده و ملایم، بسیار پرطرفدار است. فرش های مراکشی یا Beni ourain را مردم قبایلی با همین نام، در کوه‌های اطلس مراکش می‌بافتند. این نوع از فرش‌ها، با بافت ظریف، سبک، نرم و زیبا، در اصل به عنوان روانداز برای تخت خواب استفاده می‌شد. سپس استقبال و علاقه افراد به این نوع بافته‌ها، آن را به عنوان فرش و برای استفاده در منازل تبدیل کرد.

ویژگی های فرش هند تافت
ویژگی های فرش هند تافت

ویژگی‌های فرش مراکشی

فرش مراکشی بافت بسیار نرم و ظریفی دارد و نسبت به دیگر فرش‌ها بسیار سبک‌تر است. الیاف این فرش را از پشم گوسفندانی تهیه می‌کنند که در ارتفاعات کوه‌ها پرورش یافته‌اند. از پشم گوسفندان، الیاف گرم، نرم و ضخیمی به دست می‌آید که برای بافت فرش بسیار مناسب است. اغلب فرش‌های بافته شده به روش مراکشی، دارای رنگ‌های طبیعی کرم، بژ، طوسی و … هستند.

سادگی و طرح‌های هندسی زیبا و چشم‌نواز این فرش‌ها، عده زیادی را به خودش علاقه‌مند کرده است. فرش مراکشی، خصوصا در منازل مدرن و در میان جوان‌ترها جایگاه ویژه‌ای دارد. این نوع از فرش در عین داشتن دوام و کیفیت، بسیار نرم و لطیف است. امکان ندارد که روی فرش مراکشی بنشینید و از لطافت زیاد آن لذت نبرید. بنابراین اگر پوست حساس و یا کودکی در خانه دارید، بهتر است از این نوع فرش استفاده کنید.

در این فرش، هر نوع طرحی قابل اجراست و به همین دلیل طیف وسیعی از سلیقه‌ها را در برمی‌گیرد و در هر فضا با هر نوع دکوراسیونی کاربرد دارد.

انواع فرش هند تافت
انواع فرش هند تافت

فرش مراکشی چه مزایایی دارد؟

دلایل زیادی برای استفاده از فرش های مراکشی وجود دارد. چرا که این نوع فرش مزایای فراوان و جذابیت‌های خاصی دارد‌ که توجه همه را به خودش جلب می‌کند.

  • دوام و کیفیت بالا

همانطور که اشاره کردیم، دوام و کیفیت فرش مراکشی بسیار بالاست. نوع بافت و الیاف به کار رفته در این فرش، باعث شده تا کیفیت مطلوبی داشته باشد. در واقع می‌توان به راحتی گفت که تاب آوری این فرش‌ها بسیار بالاست و برای مکان‌هایی که عبور و مرور در آنجا زیاد انجام می‌گیرد، مناسب است.

  • قابلیت لکه‌بری سریع

از مزایای بسیار محبوب این فرش، قابلیت تمیز شوندگی در برابر لکه و آلودگی است. الیاف فرش های مراکشی و تار و پود آن به راحتی تمیز می‌شود. پس لازم نیست از بابت شستن و تمیز کردن لکه‌های فرش نگران باشید.

  • لطافت و گرما

نرم و لطیف بودن و گرمای این نوع از فرش زبانزد است. پس باید گفت بهترین فرشی که می‌توان در اتاق خواب از آن استفاده کرد فرش مراکشی است. این فرش به جهت داشتن الیاف طبیعی، گرمای مطلوبی را تولید می‌کند که خصوصا در فصل سرما بسیار دلپذیر است.

سخن آخر

فرش‌ها، تنها وسیله پوششی منازل نیستند. بلکه هر نوع فرشی، با طرح، رنگ، نقش‌ها و الیاف خودش، می‌تواند با ما حرف بزند. این فرش‌ها هستند که بخشی از روح منزل و یا محل کار و … را تامین و زیبایی بی‌بدیل آن‌ها، چشم را پر از نوازش می‌کند.

در این مقاله سعی کردیم همه چیز را درباره فرش های هند تافت و فرش های مراکشی برای شما بگوییم. اگر دوست دارید یک فرش همیشگی، زیبا و مدرن داشته باشید، بهترین انتخاب برای شما فرش‌ های هند تافت و فرش های مراکشی است.

شما برای ما بنویسید

آیا پیش از این‌ها، با این دو نوع فرش آشنایی داشتید؟
به نظر شما وجود یک فرش مرغوب، زیبا و راحت، تا چه اندازه می‌تواند مکان مورد استفاده را دلنشین کند؟
آیا اطلاعات دیگری درباره این نوع فرش‌ها دارید؟

ما در مجله کهن، مشتاقانه منتظر شنیدن نظرها و نکته‌های شما هستیم. تجربیات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده: نسترن زینل‌لی و تیم تحریریه کهن

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با عرض سلام
    سپاس از مطالب بسیار مفیدتان . به طور حتم صنعت کشور در شرایط فعلی نیازمند رسانه های قوی همچون رسانه شما می باشد. با اجازتون برخی از مطالب شما با ذکر منبع در سایت خبری درفش صنعت بازنشر می شود.
    موفق و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×