اخبار فرش ماشینی

فرش دستباف نیازمند جهش صادراتی است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

رییس مرکز ملی فرش ایران با تاکید بر اینکه فرش دستباف نیازمند جهش صادراتی است، گفت: طی سه ساله اخیر فرش دستباف با دشواری ها و کاهش حجم صادرات مواجه بود اما از ابتدای سال ۹۳ شاهد معکوس شدن این روند و ایجاد روند افزایش صادرات هرچند آهسته و کند بودیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حمید کارگر روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در پایان سال گذشته حدود ۳۳۰ میلیون دلار صادرات فرش دستباف به وزن ۵ هزار و ۱۰۰ تن و با رشد یک درصدی انجام شد که در مقایسه با سال قبل که حدود ۳۱۴ میلیون دلار صادرات انجام شده بود، ۲.۷ درصد رشد دارد.

وی با بیان آنکه این میزان صادرات فرش دستباف راضی کننده نیست و امیدواریم به متوسط ۵۰۰ میلیون دلاری دهه های اخیر دست یابیم، ادامه داد: طی چهار ماهه نخست امسال حدود ۶۰ میلیون دلار فرش دستباف به ۸۰ کشور دنیا صادر شده است.

رییس مرکز ملی فرش ایران، هدفمندی یارانه ها، تورم داخلی، افزایش بهای مواد اولیه داخلی، پرداخت تسهیلات مستقیم به تولیدکنندگان و عوامل خارجی نظیر تحریم های مستقیم واردات فرش دستباف ایران به آمریکا، اشباع شدن برخی بازارهای سنتی و عدم تطبیق با نیازهای مشتریان، افزایش نرخ ارز، ریسک صادرات و بیمه و حمل و نقل را از جمله عوامل موثر در افت صادرات فرش دستباف ایران دانست.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

کارگر افزود: همزمان با توافق هسته ای و آغاز تحولات مثبت در مناسبات سیاسی ایران با سایر کشورها، شاهد افزایش صادرات فرش دستباف هستیم.

وی ثبت جهانی ۱۰ منطقه در سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو)و لغو تحریم مستقیم فرش دستباف ایران را از دیگر تحولات اخیر برشمرد که بر افزایش صادرات فرش دستباف ایران موثر بوده است.

کارگر در ادامه این نشست از برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران خبر داد و گفت: این نمایشگاه طی روزهای یکم تا هفتم شهریور ماه در محل دائمی نمایشگاههای تهران و در فضایی به وسعت ۳۰ هزار مترمربع با بیش از ۷۰۰ غرفه برگزار می شود.

وی تصریح کرد: از جمله اتفاقات خوب نمایشگاه امسال دعوت هدفمند از بازرگانان خارجی است که با همکاری تنگاتنگ رایزنان و اتحادیه های مربوط انجام شد. تاکنون ۷۱ نفر از جمله ۵۴ غیرایرانی و ۱۷ بازرگان مقیم خارج برای حضور در این نمایشگاه ثبت نام قطعی کرده اند.

به گفته کارگر، نشست بازرگانان خارجی ویژه شناساندن فرش ایرانی و رایزنی درباره بایسته های تجارت فرش ایران در خارج، نشستی پیرو تفاهم نامه مرکز فرش و صندوق ضمانت صادرات برای تسهیل و بسترسازی بهتر صادرات فرش ایران از دیگر رویدادهای نمایشگاه بیست و چهارم فرش دستباف است.

رییس مرکز ملی فرش سپس گفت: در این دوره از نمایشگاه سالن های ویژه ای برای آشنایی کودکان، نمایش فرآیند تولید فرش و نحوه چیدمان فرش با دکوراسیون در سالن ۲۷ برگزار می شود، ضمن آنکه تمرکز به بخش های کفپوش و تابلو فرش در سالن ۱۰ و واگذاری رایگان غرفه به دانش آموختگان فرش و برگزاری پنجمین جشنواره فرش برتر و انتخاب برترین فرش دستباف با هدف الگوسازی و ترویج و تولید بهینه از دیگر اقداماتی است که صورت می گیرد.

کارگر با بیان اینکه رونمایی ویکی فرش، به عنوان دانشنامه آنلاین مجازی فرش دستباف از دیگر مواردی است که در این دوره از نمایشگاه انجام می شود، گفت: امسال شرکت کنندگان در این نمایشگاه حتما باید گواهی معتبر یا کارت بازرگانی و معرفی نامه از یکی از تشکل های فرش داشته باشند.

کارگر در این نشست از ثبت مالکیت معنوی طرح ها و نقوش و مناطق جغرافیایی با حمایت مرکز ملی فرش در کمیته طرح و نقش نمایشگاه به نام بوجود آورنده آنها خبر داد و گفت: تاکنون ۴۰ منطقه ثبت شده ضمن اینکه در سال ۹۲ تعداد پنج منطقه و در اسفند ۹۳ تعداد ۱۰ منطقه نیزثبت جهانی شده و در وایپو به ثبت رسیده اند.

وی تصریح کرد: تشنگی و اشتیاقی در بازار آمریکا اتفاق افتاده و به طور طبیعی بعد از فروردین و بیانیه لوزان و نیز نامه نگاری محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به وزیر امور خارجه کشور برای رایزنی به منظور لغو تحریم های فرش، فعالان فرش دستباف در حال تولید فرش براساس ذائقه مشتریان آمریکایی هستند.

کارگر ادامه داد: بهمن ماه امسال میزبان هیاتی متشکل از بازرگانان، پژوهشگران و نویسندگان و نیز اصحاب رسانه آمریکا برای برقراری آشتی با فرش ایرانی خواهیم بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×