اخبار فرش ماشینی

فرش دستباف در حوزه اقتصاد مقاومتی قابل اتکا است

آئین افتتاح شرکت فرش دستباف جوشقان قالی و رونمایی از لوح ثبت ملی مهارت بافت قالی جوشقان با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران و معاونت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دیگر مدیران محلی و شهری برگزار شد.

اهمیت صادرات فرش جوشقان به نقاط مختلف جهان

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اهمیت صادرات قالی جوشقان اظهارداشت: فرش جوشقان قالی دز زمان صفویه به هند صادر می شده است و حتی بازرگانان اروپایی نیز تقاضای خرید این فرش را داشتند.

محسن یارمحمدی افزود: در حال حاضر با توسعه ارتباطات و اقبال عمومی به کشور ما، امیدواریم بتوانیم که این فرش را به تمام نقاط جهان صادر کنیم.

وی با اشاره به ایجاد امنیت ذهنی برای دنیا و تلاش سیاست خارجی در این خصوص خاطر نشان کرد: با افزایش گردشگر در کشور و راهنمایی کسانی که به تاریخ و فرهنگ ما علاقه دارند باید زمینه ای فراهم کنیم که مردم حاصل دسترنج خود را ببینند.

هدفمند بودن تولید، راه رسیدن به نقطه اوج

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهار داشت: فرش دستباف علاوه بر کمک به اقتصاد خانواده، چهره ای هنرمندانه از مردم ایران ترسیم می کند و در حوزه اقتصاد مقاومتی قابل اتکا است.

حمید کارگر خاطر نشان کرد: در این حوزه نسبت به صنایع دیگر، به خودکفایی رسیده و نیازمند بیگانگان نیستیم و بخش عمده ای از مواد اولیه در داخل تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۹ منطقه به ثبت جهانی و ۴۰ منطقه به ثبت ملی رسیده اند، گفت: ما باید از تمامی مجاری حقوقی و بین المللی برای پاسداری حوزه فرش دستباف استفاده کنیم و امیدواریم با تلاش های مجدانه در این خصوص، بتوانیم قالی جوشقان را نیز ثبت جهانی کنیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: تولید باید هدفمند باشد تا به نقطه اوج خود برسد.

کارگر در ادامه افزود: یکی از راه های اتصال به بازهای جهانی، شرکت در نمایشگاه های فرش در داخل و خارج است.

آوازه فرش دستباف ایران در جهان

در این مراسم رئیس شورای اسلامی شهر جوشقان قالی ضمن خرسندی از به ثبت ملی رسیدن قالی جوشقان اظهار داشت: شهر ما از سال های قبل، آوازه فرش آن نه تنها در کشور بلکه در دنیا به گوش می رسیده است.

رمضانعلی صادقپور بیان کرد: مردمان این شهر هنوز هم به بافندگی اشتغال دارند و از این طریق امرار معاش می کنند.

وی افزود: برای ادامه فعالیت و توسعه ی این هنر، به حمایت مسئولین و همچنین پوشش خبری توسط اصحاب رسانه در این زمینه نیاز داریم.

اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» در شهر جوشقان قالی

مدیر عامل شرکت فرش دستباف جوشقان قالی درمورد چگونگی شکل گیری و انگیزه موسسین و سهام داران شرکت اظهار داشت: ۱۵ اردیبهشت سال جاری پذیره نویسی آغاز شد و فروش ۲۱۰۰ سهم و بالغ بر ۲۰۰ نفر سهام دار نیز انجام گرفته است و در حال حاضر مراحل نهایی ثبت شرکت نیز در حال وصول است.

عبدالرحیمان با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب پیرامون اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل تاکید کرد: در این شهر عمل و اقدام وجود دارد و اغلب مردم معیشت خود را از راه قالی بافی تامین می کنند هرچند که کشاورزی و دامداری نیز هست ولیکن محور اصلی، اشتغال به قالیبافی است.

وی افزود: نهایت تلاش ما بر این است که از ماهرترین بافندگان و با کیفیت ترین پود و وسایل مورد نیاز استفاده نمائیم.

مدیر عامل شرکت فرش دستباف جوشقان قالی گفت: در گذشته چترهای حمایتی برای بافندگان وجود نداشت؛ اما الان ما بافندگان خود را که ۵ روز در هفته و دارای سن کمتر از ۵۰ سال می باشند بیمه می کنیم و تسهیلاتی را برای آنها در نظر می گیریم.

عبدالرحیمان افزود: هدف ما، احیای فرش سنتی و دستباف، اشتغال زایی و آموزش به جوانان است.

قالی  تنها یک زیرانداز نیست

شهردار جوشقان قالی اظهار در پاسخ به اینکه نسبت شهرداری و قالی چیست اظهار داشت: تعریف شهر و نگاه متفاوت به آن، باعث تغییر در وظایف شهرداری می شود.

علی پیراینده بیان کرد: وظیفه شهرداری صرفا توجه به جسم شهر یعنی ساختمانها و خیابان ها نیست بلکه اگر بپذیریم که شهر روح هم دارد؛ فرهنگ، مفاخر و مشاهیر و هویت و تاریخ آن نیز باید مد نظر قرار بگیرد.

وی در ادامه افزود: قالی  تنها یک زیرانداز نیست بلکه نقوشی که بر روی بوم آن قرار دارد حاکی از طبیعت زیبای منطقه ایست که به آن تعلق دارد.

شهردار جوشقان تصریح کرد: ما توانستیم در این شهر اجماع ایجاد کنیم که این شرکت متعلق به نهاد و گروه و تفکر خاصی نیست، و متعلق به مردم است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×