اخبار فرش ماشینی

فرش دستباف ایرانی بر دار فراموشی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

فرش دستباف ایرانی به عنوان یک برند قدیمی جایگاهی در عرصه بین الملل دارد اما مدتی است که با مشکلات متعددی در بخش تولید و صادرات دست و پنجه نرم می کند.

فرش دستباف سابقه طولانی در کشور دارد و در گذشته‌های دور یکی از صنایع مهم و کلیدی برخی استان‌ها محسوب می‌شد؛ به گونه‌ای که قبل از کشف و فروش نفت، بخش اعظم صادرات محصولات کشور را فرش تشکیل می‌داد.

با این حال فرش دستباف ایرانی در بازارهای جهان هنوز هم حرف اول را می‌زند؛ اما این صنعت با وجود اهمیتش در بسیاری از زمینه‌ها، با چالش‌های متعددی در بخش تولید و صادرات مواجه است.
مهدی طاهری در خصوص بازار فرش دستباف گفت: متاسفانه زمانی که نظارت کافی در این بخش وجود نداشته باشد به مراتب فرش تولید شده کیفیت خود را ازدست می دهد و محصول صادراتی دوباره به بازار برگشت داده می شود.

وی در ادامه یادآورشد: باید مسئولان تلاش نمایند که نظارت خود را برصادرات این محصول بیشتر کنند تا بستر برای رقابت بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان فراهم شود در غیر اینصورت این صنعت در آینده با چالش های زیادی مواجه خواهد شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این کارشناس اقتصاد در ادامه با اشاره به اینکه برای کسب بازارهای جهانی باید فرش دستباف، شناسنامه دارشود افزود: به طور یقین اجرایی شدن این امر به عنوان شاهرگ توسعه این صنعت و کسب سهم بیشتر در بازارهای جهانی است چرا که کشورهای خارجی خواهان فرش دستباف ایران هستند.

طاهری با تاکید براینکه هم اکنون، شاهد کاهش صادرات  فرش دستباف هستیم گفت: با ساماندهی بازار ، ارتقای کیفیت و حمایت از این صنعت می توان گره های موجود را باز کرده و زمینه را برای رونق صادرات هموار کرد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به اینکه باید تلاش شود که صادرات فرش دستباف، به کشورهای اسلامی در دستور کار قرار گیرد تصریح کرد: متاسفانه از این صنعت آنطور که باید حمایتی صورت نمی گیرد و ما دراین مدت، بسیاری از فرصت ها را از دست داده ایم.

به گفته طاهری، کمبود سرمایه در بخش صنعت فرش، یکی از مشکلات فعلی است.

حمایت از فرش دستباف یک ضرورت است

ابراهیم نکو دبیر دوم کمیسیون قضایی دراین باره گفت: فرش دستباف ایرانی باید مورد توجه دست اندرکاران این عرصه قرار گیرد تا بتوان ارزش و اعتبار آن را حفظ نمود.

این عضو کمیسیون اقتصادی اظهار کرد: متاسفانه مشکلات در حوزه تولید و صادرات نبود و حمایتهای بیمه ای بازار این هنر را در عرصه بین المللی تحت الشعاع قرار داده است.

نکو در ادامه عنوان کرد: فرش دستباف ایرانی به عنوان یک برند قدیمی جایگاهی در عرصه بین الملل دارد که اگر به هرنحو این جایگاه را ازدست دهد به مرور زمان به فراموشی سپرده می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×