اخبار فرش ماشینی

فرش‌های دو رویه تمام ابریشمی دویدوخ خریدار ندارد

 

 

مشاور فرش فرمانداری راز و جرگلان گفت: در حال حاضر وضعیت فروش فرش دو رویه تمام ابریشم دویدوخ بسیار ضعیف است.

جبل یزدانی با اشاره به اینکه این فرش منحصر به فرد در روستای دویدوخ واقع در شهرستان راز و جرگلان تولید می‌شود، افزود: تحریم‌ها موجب شد تا این فرش جای خود را به فرش سایر کشورها همچون افغانستان و پاکستان دهد.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰۰ بافنده دویدوخی در حال بافتن این نوع از فرش هستند، ادامه داد: اما اگر به منزل هر یک از این بافنده‌ها سری بزنیم به طور حتم دو یا سه تخته از این فرش در این منازل دیده می‌شود که به فروش نرفته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر برخی از تولیدکنندگان نیز که سفارش دریافت کرده اند، فرش را به مرحله پایانی رسانده اند اما هنوز دستمزد خود را دریافت نکرده و سفارش دهنده نیز اقدام به گرفتن سفارش خود نکرده است.

یزدانی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی فرش دویدوخ نبود طرح و رنگ باب سلیقه مشتری است که در این راستا حضور یک طراح را طلب می کند که خبری از آن نیست.

وی تصریح کرد: فرش‌های دو رویه تمام ابریشم دویدوخ بر طبق سلیقه مشتری بافته نمی‌شود که در این راستا حضور طراحان فرش برای اینکه آن‌ها را از بافتن فرش‌هایی با طرح و نقش قدیمی خارج کنند، ضروری است.

وی توضیح داد: هم اکنون در استان گلستان چندین طرح فرش فعالیت می‌کنند و این امر سبب شده تا فرش ترکمن آن‌ها ۱۰ سال از این استان جلو باشد.

مشاور فرش فرمانداری راز و جرگلان تاکید کرد: از سوی دیگر هیچ صادرکننده فرشی در این استان وجود ندارد که فرش را به طور مستقیم بخرد و آن‌ها را صادر کند و تمامی فرش‌های بافته شده این استان در دست واسطه‌ها رد و بدل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه دستمزد پایین بافندگان فرش یکی دیگر از مشکلات این افراد است، و گفت: با این وضعیت بافندگان ترجیح می‌دهند تا با مبلغ روزی ۳۰ هزار تومان بر سر زمین‌های کشاورزی فعالیت کنند تا روزی برای بافت فرش ۱۰ هزار تومان دریافت کنند.

به گفته وی قیمت هر تخته فرش دویدوخ نسبت به گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×