اخبار نساجی

عقبگرد دسته‌جمعی صندوق‌ها

 

عقبگرد دسته‌جمعی صندوق‌ها

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در حالی هفته منتهی به ۱۶ خردادماه را با افت کم‌سابقه‌ای پشت سر گذاشتند که تنها ۵ صندوق با عملکرد مثبت روبه‌رو شدند، هرچند بازدهی آنها نیز حتی به سطح ۵/۰ درصد نیز نرسید.

در هفته یادشده با تداوم روند نزولی حاکم بر بازار سرمایه و افت ۴/۰ درصدی شاخص کل بورس، بیشترین تاثیر منفی بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایجاد شد. به طوری که نظریه هرچه بازار منفی، صندوق‌ها منفی‌تر و هر چه بازار مثبت، صندوق‌ها هم مثبت‌تر به اثبات رسید؛ ربودن گوی بازدهی منفی از شاخص و قرار گرفتن ۴۰ صندوق در مرتبه‌ای پایین‌تر از سطح بازدهی شاخص کل بورس شاهد این مدعا است.

همچنین به‌رغم تقسیم سود حداکثری در مجامع شرکت‌ها و منفعت پرتفولیوی صندوق‌ها از این سود نقدی، نه تنها تغییر مثبتی در این نهادهای مالی ایجاد نشد، بلکه این نهادهای مالی در جهت منفی‌تر حرکت کردن نیز گام برداشتند.
از سوی دیگر توقف ۶۵ نماد در بورس تهران و بالطبع کاهش قدرت نقدشوندگی پرتفولیوی صندوق‌ها، در افت مزبور بی‌تاثیر نبوده است؛ گرچه در حال حاضر بخش عمده‌ای از نقدینگی حاضر در پرتفولیوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک مربوط به مدیران آنها است و سرمایه‌گذاران حقیقی نقش چندانی در تحولات صندوق‌ها ایفا نمی‌کنند.
با توجه به موارد یادشده در هفته مورد گزارش صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان با ثبت بازدهی ۳/۰ درصدی در صدر جدول قرار گرفت.

افزون بر این، صندوق‌های توسعه فردا و تجربه ایرانیان با بازدهی ۲/۰ درصدی و صندوق‌های بانک بانک گردشگری و صنعت و معدن نیز با بازدهی ۱/۰ درصدی دیگر نهادهای مالی مثبت بازار بودند. این در حالی است که صندوق سرمایه‌گذاری مهر ایرانیان با ۱/۱ درصد افت نسبت به هفته ماقبل مواجه شد و بازدهی صفر درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.
اما وضعیت بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری منفی بود، به طوری که ۵۴ صندوق دیگر با بازدهی منفی در محدوده ۱/۰ درصد تا ۲/۳ درصد مواجه شدند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شاخص کل بازار نیز با ثبت بازدهی منفی ۴/۰ درصدی در رتبه‌ای پایین‌تر از ۱۴ نماد دیگر قرار گرفت و در واقع با صندوق‌های رفاه، بورس ۲۴، یکم سامان، کارآفرینان برتر، بیمه دی و بورسیران در یک جایگاه قرار گرفت.
صندوق شاخص کارآفرینی نیز با ثبت ۵/۰ درصد بازدهی منفی به همراه ۳۹ صندوق دیگر در رتبه‌های پایین‌تر از شاخص بازار ایستادند.
در همین حال، صندوق‌های سرمایه‌گذاری صبا، آرین و امید سهم هر کدام به ترتیب بازدهی منفی ۲/۳، ۶/۲ و ۳/۲ درصدی را تجربه کردند و به عنوان منفی‌ترین صندوق‌ها شناخته شدند.

عملکرد طولانی‌مدت
بررسی عملکرد صندوق‌ها در سه ماه اخیر حاکی از آن است که صندوق سرمایه‌گذاری بورسیران همچنان صدرنشین دیگر صندوق‌هاست و به‌رغم کاهش ۶ درصدی در این هفته، با بازدهی مثبت ۵/۱۵ درصد توانست بیشترین بازدهی را در دوره یادشده نصیب سرمایه‌گذاران کند.
صندوق سرمایه‌گذاری حافظ نیز با کسب بازدهی ۸/۱۳ درصدی در رتبه دوم قرار گرفت.
همچنین در این دوره ۵۳ صندوق دیگر نیز با عملکردی مثبت روبه‌رو شدند و تنها ۷ صندوق از جمله نقش جهان، بانک اقتصاد نوین، یکم سامان و ارک در فهرست صندوق‌های منفی قرار گرفتند.

شاخص کل بورس نیز در این دوره با ثبت بازدهی ۱/۵ درصدی در میانه جدول ایستاد.
از سوی دیگر در ۶ ماه اخیر نیز شاخص کل بازار با بازدهی ۲/۸ درصدی از ۲۱ صندوق پیشی گرفت و بدین ترتیب صندوق‌های تدبیرگر سرمایه، ایساتیس، آپادانا و گنجینه بهمن از جمله صندوق‌هایی بودند که رتبه‌‌‌های پایین‌تر از شاخص را به خود اختصاص دادند.
اما در این دوره صندوق‌های سرمایه‌گذاری سینا، بورسیران و حافظ نیز هر کدام به ترتیب با کسب بازدهی ۲/۳۸، ۷/۳۲ و ۹/۳۱ درصدی رتبه‌های نخست جدول را کسب کردند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×