اخبار نساجی

صنایع دستی ایران به بازار چین راه می یابد

 

صنایع دستی ایران به بازار چین راه می یابد

پکن – سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران و سازمان تجارت برند چین در راستای گسترش همکاری بین دو کشور تفاهم نامه امضا کردند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این تفاهم نامه در جریان سفر هیاتی به ریاست ‘ احمد بالان ‘، مدیرکل امور بازرگانی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی ایران در پکن امضا شد.

براساس این تفاهم نامه، صنایع دستی ایران می تواند راحت تر در مراکز تجاری و سنتی چین در معرض دید و فروش علاقه مندان قرار بگیرد.

‘ بالان ‘ در مصاحبه اختصاصی با ایرنا به اهمیت این سند همکاری اشاره کرد و گفت: این سازمان به عنوان نماینده ایران با سازمان تجارت برند چین از این پس همکاری های گسترده ای در عرصه صنایع دستی و میراث فرهنگی و گردشگری خواهد داشت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود: بر اساس این تفاهم نامه، ایران در جریان نمایشگاه و جشنواره ای که ۲۸ می ۲۰۱۲ (۷ خرداد ۱۳۹۱) در چین برگزار می شود، آداب و رسوم ، لباس های سنتی و برنامه های فرهنگی و هنری ایران را به معرض دید چینی ها قرار خواهد داد.

مدیرکل بازرگانی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گشورمان افزود: ایران از جمله ۱۰ کشور آسیایی است که در این جشنواره حضور فعال خواهد داشت.

بالان خاطر نشان کرد: ایران با استفاده از این فرصت می تواند تاریخ و سنت دیرینه خود از جمله صنایع دستی را به مردم چین معرفی کرده و زمینه ساز ورود گسترده کالاها و محصولات تجاری و صنایع دستی ، هنری و قلم زنی و نقره به بازار چین باشد.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از این عرصه ها ایران در جهان رقیبی ندارد، گفت: بتازگی شماری از هنرمندان عرصه صنایع دستی ایران در شهر ‘ کونمینگ ‘ در استان ‘ یون نن ‘ در جنوب غرب چین نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی برپا کردند و آثار ارایه شده به طرز قابل توجهی مورد استقبال مردم آن استان چین قرار گرفت.

گفتنی است که هیات تجاری و بازرگانی صنایع دستی با همکاری سازمان توسعه و تجارت ایران و تحت حمایت های سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن به چین سفر کرده است.

این هیات متشکل از ۱۲ نفر از کارشناسان در قلمروهای مختلف شامل صنایع دستی ، سنگ های قیمتی ، زیورآلات ، ابریشم ، فرش دست بافت ، معماری ، کاشی و نقره است.

این هیات سال قبل هم سفری به چین داشت و در جریان سفر شش روزه فعلی خود به درصدد هماهنگی بیشتر با طرف های چینی برای حضور گسترده اعضای اتحادیه سراسری صنایع دستی ایران در بازار چین و عرضه مستقیم کالا در این بازار است.

هیات سازمان میراث فرهنگی و اتحادیه سراسری صنایع دستی ایران در این سفر به غیر از بازدید از مجموعه ای از اتحادیه های تجاری ، وزارت صنایع و بازرگانی چین ، چند توافقنامه و سند همکاری دیگر نیز با طرف های چینی امضا خواهد کرد.

اتحادیه سراسری تولید کنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی ایران که عرضه مستقیم کالاهای مرتبط با صنایع دستی را برعهده دارد با یک میلیون عضو در تلاش است تا بر اساس سلایق چینی ها وارد بازار این کشور شود.

طرف های اتحادیه بازرگانی و صنایع دستی چین نیز اعلام کردند که بازار این کشور برای صنایع دستی ایران بخصوص فرش ، قلم زنی و نقره و همچنین سنگ های قیمتی ایران ارزش بسیاری قائل است .

از نکات بسیار مهم توافق دو طرف می توان به استقبال چین از هنرهای مذهبی اشاره کرد.

طرف چینی خواستار آن است که ایران در برخی از هتل ها و مراکز تردد و گردشگری این کشور از هنر کاشیکاری سنتی و مذهبی استفاده کند.

چینی ها به هنرهای اسلامی بسیار علاقه مند هستند و این هنرها برای آنان جذابیت بالایی دارد.

یک نمایشگاه بزرگ عرضه مستقیم صنایع دستی ایران که حدود سه هفته قبل به مناسبت سال نو مردم چین در پکن برگزار شد، مورد استقبال گسترده شهروندان این شهر قرار گرفت.

مقام های ایران و چین هفته گذشته نیز در پکن نخستین کمیسیون مشترک فرهنگی را برگزار کردند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×