مد و پوشاک

روسری گُلوَنی – آغاز یک حرکت فرهنگی در پوشش محلی ایرانی

 

 

اگر اهل گشت و گذار در اینترنت باشید هر روز و هر ساعت با تبلیغات مختلفی مواجه می شوید؛ از تبلیغ یک کالای خاص گرفته تا فروش انواع خدمات این روز ها بسیار امری عادی تلقی می گردد. این در حالی است که دعوت های همگانی در زمینه انواع فعالیت های فرهنگی فرایندی است که کمتر در دنیای اینترنت دیده می شود. خوشبختانه چند روز پیش با یکی از این دعوت ها که مربوط به یک نوع پوشش ایرانی است مواجه شدم. این دعوت مربوط به روز ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ می باشد که روز گُلوَنی نامگذاری گردیده شده. به گزارش خبرگزاری ایسنا این ایده جالب به همت جمعی از دختران خرم آباد شکل گرفته شده تا از این طریق بتوانند با به سر کردن این نوع خاص روسری محلی که روسری لری گُلوَنی نام دارد، این پوشش اصیل و زیبا را را به دیگران معرفی کنند.

پینوشت: گُلوَنی، سربندی باستانی است که زنان لرستانی به‌شکل خاصی به‌سر می‌کنند و بخشی از پوشش زیبای زنان و مردان لر است. نسل جدید، از نوع کوچک آن به‌عنوان روسری استفاده می‌کند. این روسری با طرح زیبای سنتی بین دیگر دختران ایرانی هم طرفدار زیادی دارد و یکی از سوغات‌های لرستان است.

 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته : مسعود طالاری

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×