اخبار نساجی

راه‌اندازی قرارداد سلف موازی در بورس کالا برای حمایت بیشتر از تولیدکنندگان

 

راه‌اندازی قرارداد سلف موازی در بورس کالا برای حمایت بیشتر از تولیدکنندگان

مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: سلف موازی استاندارد یکی از راهکارهای بورس کالا برای کمک بیش از پیش به تامین مالی و حمایت از تولید‌کنندگان است که به زودی امکان معامله این قراردادها در بورس کالا فراهم می شود.

حسین پناهیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که یکی از بهترین ابزار‌ها برای کمک به تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان در بورس کالا، سلف موازی استاندارد است، گفت: بر این اساس افراد می‌توانند این اوراق بهادار را خریداری کرده و در آینده‌ای نزدیک کالای مورد نظر خود را دریافت کنند.

وی اظهار کرد: زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای راه‌اندازی این قراردادها در بورس کالا فراهم شده است و بر همین اساس نیز سلف موازی استاندارد میلگرد به زودی راه‌اندازی می شود و در سال آینده نیز این ابزار مالی بر روی دیگر کالاهایی که ماهیت تجاری دارند و لازم است قیمت آنها بطور مداوم کشف شود راه‌اندازی خواهد شد.

او ادامه داد: با این کار از حبس نقدینگی جلوگیری می‌شود و افراد می‌توانند با خرید این قراردادها در واقع یک محصول را پیش خرید کرده باشند و تولید‌کننده نیز محصول خود را پیش‌فروش کرده و با پول آن می‌تواند سرمایه در گردش مورد نیاز را تامین و تولیدش را ادامه دهد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مدیر عامل بورس کالای ایران با بیان این‌که قراردادهای سلف موازی استاندارد در بازار دوم بورس کالا مورد خرید و فروش قرار خواهد گرفت، گفت: ما در بازار فیزیکی و یا نقدی عرضه‌ی مستقیم کالاها را داریم و در بازار دوم تاکنون آتی سکه راه اندازی شده و به زودی نیز آتی زیره سبز را راه‌اندازی می کنیم و ابزار مالی بعدی نیز سلف موازی استاندارد خواهد بود.

وی با اشاره به راه‌اندازی تالار فرعی یا به اصطلاح بازار سوم بورس کالا گفت: در این بازار یکی از مواردی که خرید و فروش خواهد شد اموال غیرمنقول و املاک و مستغلات دولتی است که تاکنون به مزایده گذاشته می‌شد و تشریفات خاص خود را داشت، اما براساس قانون توسعه پنجم که توسط مجلس به تصویب رسید مقرر شد این اموال غیرمنقول در بورس کالا عرضه شود و از ضوابط مزایده و مناقصه معاف باشند.

پناهیان گفت: ما در بازار سوم زیرساخت‌هایی را فراهم کرده‌ایم که خرید و فروش این اموال غیرمنقول و هم‌چنین املاک و مستغلات دولتی به صورت شفاف انجام شود و خریداران آن نیز مشخص خواهند بود که این فضا برای بانک‌ها و سازمان خصوصی‌سازی و هم‌چنین بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و سازمان اموال تملیکی کارایی زیادی دارد.

مدیر عامل بورس کالای ایران خاطر نشان کرد: مراحل اولیه‌ی این کار انجام شده و برخی از شرکت‌ها نیز سفارشات خود را برای فروش این اموال در بازار سوم بورس کالا داده‌اند و چند روز قبل از شروع فعالیت بازار سوم اطلاع رسانی لازم در این خصوص به عموم صورت خواهد گرفت.

وی افزود: البته مدل معامله این اموال در بورس کالا به صورت بلوکی انجام می‌شود.

پناهیان با بیان این‌که در این تالار فرعی همچنین کالاهایی که از استانداردهای لازم برای عرضه در بازار اول بورس کالا برخوردار نیستند، اما خریداران خود را دارند معامله خواهد شد، گفت: برخی از کالاهای تولید‌کنندگان ممکن است استاندارد مورد نظر را نداشته باشد و یا بنا به دلایلی استاندارد‌های خود را از دست داده باشند اما حداقل‌های لازم را دارا باشد، لذا این بازار فراهم شده تا این کالاها نیز که خریداران خود را دارند به فروش برسند.

مدیر عامل بورس کالای ایران اظهار کرد: در صورتی که شرکتی تعهدات تعیین شده در هیات پذیرش را در زمان عرضه در بورس کالا رعایت نکند و به عنوان مثال اگر قرار بوده ۴۰ درصد از تولیدات خود را عرضه کند و این کار را نکرده است از بازار اول به بازار سوم انتقال خواهد یافت تا زمانی که به تعهدات خود مجددا پایبند شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×