اخبار فرش ماشینی

دست قالیبافان به تسهیلات نرسید

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

یکی از هنرها و صنایع دستی که از گذشته های دور تا کنون در بین مردم شهرت زیادی داشته، فرش بوده که طی سالهای اخیر هنرمندان و قالیبافان این هنر زیبا با مشکلاتی روبرو شده اند.

هنرمندانی که  نقش و نگارهای زیبا را از روی نقشه ها برداشته و با دستان هنرمندانه خود گره می زنند و حاصل دسترنج آنها فرش های دستباف زیبایی می شود که هر کدام در نوع خود منحصر به فرد و بی نظیر هستند.

وجود مشکلاتی برای قالیبافان سبب شده تا این هنرمندان دلسرد شده و محصول و نتیجه چند ماه کار کردن آنها با قیمتی اندک به دست تاجران فرش از شهرهای دیگر فروخته شود.

بافت فرش های دست باف در بروجرد قدمتی طولانی دارد و در زمان های بسیار دور این هنر توسط بانوان با سلیقه بافته می شد و برای نقش و نگارهای آن بیش اتر از ذهن خود و طرحی که مد نظر داشتند استفاده می شد.

گرچه چند سال پیش قرار شد برای بهبود و ساماندهی وضعیت فرش در بروجرد اقداماتی انجام شد و قرار بود تسهیلاتی در اختیار هنرمندان گذاشته شود اما متاسفانه به دلیل ضعف نظارت ها و دیگر مشکلات دست فرش بافان بروجردی به این تسهیلات نرسید.

“محمد رضا علوی” رئیس صنعت، معدن و تجارت بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: در حال حاضر ۱۱ کارگاه قالیبافی فعال در بروجرد فعالیت می کنند که حدود ۲۲۰ هنرمند در این واحدها مشغول به کار هستند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی اضافه کرد: ۶ هزار و ۷۵۷ نفر به عنوان قالیباف خانگی در شهرستان وجود دارد که برخی بیمه شده اند اما در چند سال اخیر بیمه ۵۰ درصد قالیبافان بروجید قطع شده و این در حالیست که همه این افراد کارت عضویت دارند اما فقط نیمی از آنها تحت پوشش بیمه قرار دارند.

به گفته وی البته برخی از کارگاه ها بدون مجوز ،آموزش می دهند و این به دلیل عدم ساماندهی و رفع مشکلات این صنعت رخ می دهد.

علوی با اشاره به این که قرار بود تسهیلاتی به تولیدکنندگان فرش برای رفع مشکلات به آنها اعطا شود گفت: تا کنون هیچ یک از فرشبافان بروجردی تسهیلاتی را دریافت نکرده اند.

وی بیان کرد: ساماندهی فرش بروجرد که قرار بود از سه سال پیش در بروجرد اجرا شود اما تا کنون هیچ اقدامی در این راستا انجام نشده است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت بروجرد تصریح کرد: تعدادی زیادی از هنرمندان در این هنر با هدف تولید فعالیت می کنند و در این میان عده ای برای دریافت تسهیلات و بیمه وارد کار شده اند که به نظر می رسد باید ساماندهی فرش بروجرد در دستور کار قرار گیرد و همچنین به تولید کنندگان واقعی فرش کمک شود.

به گفته وی متاسفانه به دلیل نبود ساماندهی، صاردات فرش بروجرد به دیگر استانها و یا خارج از کشور توسط تاجران فرش شهرهای بزرگ انجام می شود که این تاجران، فرش های تولیدی بروجرد را با قیمیتی بسیار کمتر و با حداقل سود از تولیدکننتدگان خریداری می کنند و در شهرها و یا کشوهای دیگر با قیمیتی بالاتر به فروس می رسانند.

علوی اظهار داشت: در واقع سود واقعی تولید فرش بروجرد در جیب افرادی  غیر از تولیدکنندگان می رود .

سه سال پیش قرار بود ساماندهی فرش بروجرد در بروجرد اجرا شود که متاسفانه هنوز هیچ اقدامی در این راستا انجام نشده و حاصل دسترنج قالیبافان به دست واسطه گران می رسد و شاید آنقدر ساماندهی این هنر به زمان ها و سالهای بعدی موکول شود که مانند برخی از رشته های صنایع دستی بروجرد کمرنگ و به فراموشی سپرده شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×