اخبار فرش ماشینی

حکایت شعر بنی آدم و فرش ایرانی نصب شده درسازمان ملل از زبان دکتر ظریف

 

حکایت شعر بنی آدم و فرش ایرانی نصب شده درسازمان ملل از زبان دکتر ظریف

نیویورک – دکتر محمد جواد ظریف که سال های زیادی را به عنوان کارشناس وسفیر ایران درسازمان ملل فعالیت کرده است، خاطرات بسیار شیرینی ازداستان نصب شعر بنی آدم اعضا یکدیگرند بر سر درسازمان ملل دارد.

دکتر ظریف روز گذشته درجریان بازدید ازفرش بسیار نفیس مزین به شعر بنی آدم اعضای یکدیگرند اثر استاد صیرفیان خاطرات شیرین خود درباره این اثر و تلاش خود برای پیدا کردن شعر بنی آدم درسازمان ملل و ژنو بازگو کرد.

وی گفت: ما همواره درکتاب ها می خواندیم که شعر معروف سعدی بر سر در سازمان ملل حک شده است، در سال ۶۱ برای نخستین بار به سازمان ملل آمدم، هرچه تلاش کردم تا شعر بنی آدم را پیدا کنم، چیزی نیافتم،بعدها برای انجام مذاکرات (قطعنامه ۵۹۸ ) به ژنو سفر کردم ودرآنجا هم چیزی نیافتم.

آنگاه نگاهی به فرش انداخت وگفت این فرش یکی ازافتخارات من است البته من کار کمی انجام دادم وبیشترین سهم آن مربوط به استاد صیرفیان است که با هزینه شخصی خود این اثر ماندگار را ساخت وبه سازمان ملل تقدیم کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بر روی این فرش بسیار نفیس وارزشمند شعرمعرف بنی آدم اعضای یکدیگرند، بافته شده است.

وقتی آقای صیرفیان خودشان اعلام کردند که حاضرند این کار نفیس بسیار ارزشمند که شاید نتوان بر روی آن قیمت گذاشت، به سازمان ملل هدیه کنند، بنده وهمکارانم تمام تلاش خود را به کار بستیم تا جایی مناسب این اثر ماندگار در سازمان ملل بیابیم.

وزیر امور خارجه گفت: بدون اینکه به هدایای قبلی ایران به ویژه هدایی که در زمان مرحوم مصدق به سازمان ملل اهدا شده است، جابجا شوند، مکان مناسبی را برای نصب این فرش پیدا کنیم.

وی با اشاره به بازسازی سالن محل نگه داری هدایای کشورها به سازمان ملل افزود: آن زمان این سالن به شکل امروز نبود وبرای اینکه ما بتوانیم فرش ایرانی منقوش به شعر بنی آدم را در این سالن نصب کنیم، مجبور شدیم که تنها فرش داخل این سالن را یعنی فرشی که دیوار بزرگ چین بر روی آن طراحی شده بود را جابجا کنیم.

وی افزود: بسیار خوشحالم که امروز می بینیم این فرش به سرجای خود بازگشته است ودیدن دوباره این فرش یکی ازشیرین ترین خاطرات سفر امسال من به نیویورک است.

آنچه که ما به آن افتخار می کنیم این است که نماد انسان دوستی ایرانی که در شعر بنی آدم نمایان شده است به داخل سازمان ملل آورده ایم.

این شعر زیبا که از دیدگاه ایرانی واسلامی ما نشات می گیرد دوباره به سازمان ملل برگشته که همه ببیند ایران کجاست وچه دیدگاه هایی دارد وفرهنگ ایرانی و اسلامی بر چه مبنایی است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×