اخبار فرش ماشینی

حضور مدیرعامل شرکت آرتا تجارت زرین در نشست هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

حضور مدیرعامل شرکت آرتا تجارت زرین در نشست هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران

 

با اشتغال بالغ بر ۲۵۰۰ نفر، ظرفیت تولید پوشاک این مجموعه ۲۵ میلیون قطعه در سال است

هفتصد و هشتاد و هشتمین نشست هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران روز یکشنبه مورخ ۱ اردیبهشت ماه با حضور اکثریت اعضا تشکیل شد و آقای مذنبی مدیریت عامل شرکت آرتا تجارت زرین (سبلان پارچه) در این نشست حضور یافته و به بیان شرایط فعلی تولید در این واحد پرداختند.

در ابتدای نشست ایشان اظهار داشتند که کارخانه سبلان پارچه در سال ۱۳۸۲ توسط بخش خصوصی کلنگ‌زنی شد و طرح اولیه آن برای ایجاد خطوط تولید ریسندگی و بافندگی نوشته شده بود. وی اعلام کرد که با فراهم شدن زمینه‌های دریافت ارز، این طرح گسترش یافته و هم‌اکنون مجموعه مذکور دارای ۹ کارخانه شامل ریسندگی پنبه‌ای، مقدمات بافندگی، بافندگی تاری-پودی سبک و سنگین، تولید جین، گردبافی، تخت‌بافی، رنگرزی پارچه‌های تاری-پودی و حلقوی و دوزندگی می‌باشد و در خصوص برخی محصولات زنجیره تولید آن کامل بوده و از پنبه تا کالای نهایی مصرف‌کننده را در بر می‌گیرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی اعلام کرد که بخش گردبافی با در اختیار داشتن ۸۶ ماشین و تخت‌بافی با ۴۶ ماشین، بزرگترین واحد موجود در کشور بوده و همچنین بخش دوزندگی آن با ۱۲۰۰ چرخ خیاطی، ظرفیت تولید سالیانه ۲۵ میلیون قطعه پوشاک اعم از پوشاک جین، تریکو و پیراهنی را دارا می‌باشد.

آقای مذنبی اظهار داشت که زمین مجموعه آرتا تجارت زرین در حدود ۲۰۰ هزار متر بوده و ۱۱۰ هزار متر سوله در اختیار دارد و سرمایه‌گذاری ثابت ارزی آن ۸۶ میلیون یورو و ریالی آن ۴۰۰ میلیارد ریال می‌باشد. همچنین ماشین‌آلات انتخاب شده برای این مجموعه اغلب از بهترین کمپانی‌های مطرح دنیا می‌باشند و واحد مذکور به لحاظ تکنولوژیکی تکمیل است. این مجموعه پتانسیل ایجاد اشتغال برای بیش از ۴۰۰۰ کارگر را داشته و به اعتقاد ایشان فعالیت آن توجیه اقتصادی دارد.

وی در خصوص شرایط تولید در این مجموعه عنوان نمود که کارخانه سبلان پارچه از بدو راه‌اندازی با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده و پس از چندین ماه فعالیت، به دلیل بدهی‌هایی که ایجاد گردید، فعالیت آن متوقف شد که این امر در هیأت‌ دولت مطرح و بانک تجارت مکلف به راه‌اندازی مجدد واحد مذکور شد. لذا ملک سبلان پارچه توسط بانک توقیف شده و با تخصیص سرمایه در گردش محدودی شروع به فعالیت نمود.
آقای مذنبی ادامه داد که واحدهای این مجموعه با آموزش افراد مورد نیاز به تدریج راه‌اندازی شده و هم‌اکنون با نقدینگی موجود در حال فعالیت می‌باشند بطوریکه بخش بافندگی تاری – پودی نزدیک به ظرفیت اسمی، بافندگی حلقوی با حدود ۴۰ درصد ظرفیت و بخش تولید پوشاک با ۱۰ درصد ظرفیت فعال هستند و رسالت تیم مدیریتی کنونی بهره‌برداری از امکانات موجود در مجموعه به نحو احسن می‌باشد.

وی اعلام کرد که بانک تجارت تصمیم به واگذاری این مجموعه را داشته و پیشنهاد نمود که بخش خصوصی در جهت در اختیار گرفتن و راه‌اندازی کامل آن پیش‌قدم گردد.

هیأت‌مدیره انجمن ضمن قدردانی از زحمات ایشان در راه‌اندازی مجدد کارخانه اعلام کردند که این مجموعه در عین در بر داشتن محاسن مختلف، در بعضی بخش‌ها ناقص بوده و جهت بهره‌برداری کامل و سوددهی مناسب آن لازم است تا این نواقص بطور کارشناسی شده شناسایی و برطرف شوند. همچنین هیأت‌میره انجمن پیشنهاد نمودند که از سرمایه‌گذاران خارجی در راه‌اندازی کامل مجموعه بهره‌برداری شده و از بازارهای صادراتی ایشان برای رشد و رونق تولیدات آن استفاده گردد.

آقای مذنبی در این مورد خاطرنشان کرد که کارخانه آرتا تجارت زرین برای سرمایه‌گذاران کشور ترکیه بسیار جذاب می‌باشد لیکن به دلیل عدم تعیین تکلیف وضعیت مالکیت آن در حال حاضر، امکان شراکت وجود ندارد. همچنین بنا به اظهارات ایشان، محصولات تولیدی این مجموعه، به ویژه جین، به لحاظ کیفی مورد تأیید بوده و قابلیت فروش قابل توجه در بازارهای داخلی و خارجی را دارد.

وی در پایان اعلام کرد که به منظور رشد و توسعه صنایع نساجی در کشور لازم است تا از تجارب کشورهای دیگر همچون ترکیه استفاده نموده و تلاش نماییم تا واحدهای موجود فعال در صنایع نساجی را در قالب یک مدیریت واحد دور یکدیگر جمع نموده و زنجیره تولید محصولات را از لیف تا کالای نهایی در یک مجموعه تکمیل کنیم تا از این منظر دست دلالان سودجو را از بازار این محصولات کوتاه کرده و صنعت نساجی کشور را ارتقا بخشیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×