اخبار نساجی

حذف محدودیت‌های حضور سرمایه‌گذران خارجی در دستورکار دولت

 

حذف محدودیت‌های حضور سرمایه‌گذران خارجی در دستورکار دولت

چین رکورد خرید نفت از ایران را شکست

    نشست کمیسیون تجارت اتاق تهران در حالی برگزار شد که هنوز بازتاب سفر چند هیات سیاسی و اقتصادی کشورهای منطقه به تهران فروکش نکرده است.فعالان اقتصادی ضمن استقبال از رفت و آمد هیات های اقتصادی میان ایران و کشورهای منطقه،حضور همزمان سه هیات بزرگ از کشورهای امارات،قطر و کویت در ایران را نشانه تغییر نگرش غرب در قبال ایران دانسته و آن را به فال نیک گرفتند.این در حالی است که طی هفته جاری،یک هیات بلندپایه به سرپرستی رییس جمهور ایران عازم کشور ترکیه می شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران،مجیدرضا حریری عضو هیات نمایندگان اتاق تهران به سفر آتی ریاست جمهوری به کشور ترکیه اشاره کرد که قرار است به همراه هیات همراه آقای روحانی،یک هیات اقتصادی نیز عازم این کشور شود.حریری،سفر چندی پیش رییس جمهور به کشور چین را نقطه عطفی در روابط بین المللی ایران پس از چندین سال عنوان کرد و یادآور شد که استقبال از هیات ایرانی در این سفر در بالاترین سطح انجام شد به طوری که نوع استقبالی که از آقای روحانی در چین شد به مانند برخوردهایی است که دولت این کشور به هنگام سفر ولادیمیر پوتین به این کشور دارد.

نایب رییس اتاق مشترک ایران و چین همچنین خبر داد که همزمان با سفر رییس جمهور ایران به چین،رکورد خرید نفت از ایران توسط این کشور شکسته شد.به گفته حریری،در روز ورود آقای روحانی به پکن،چین رکورد خرید نفت از ایران را با ۶۷۰ هزار بشکه در یک روز،شکست.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی خاطرنشان کرد که سفر اخیر رییس جمهور ایران به چین اگرچه جنبه سیاسی داشت اما در حاشیه این سفر چندین تفاهمنامه همکاری های اقتصادی نیز میان دو طرف به امضا رسید.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی،چرم و پوشاک ایران نیز در این نشست توضیحاتی در رابطه با آخرین وضعیت صنعت پوشاک و نساجی کشور و همچنین این اتحادیه داد.مهدی یکتا از رشد ۱۵ درصدی صادرات توسط اعضای اتحادیه تولید و صادرات نساجی،چرم و پوشاک طی سال گذشته خبر داد و گفت:طی این سال اتحادیه ما توانست صادرات خود را تا ۱۵ درصد افزایش دهد که دلیل عمده این افزایش نیز به واسطه صادرات مواد اولیه از جمله الیاف بوده است.به گفته وی،صادرات پوشاک طی سال ۹۲ با کاهش مواجه بود و پیش بینی می شود که در سال جاری نیز این بخش با افزایش صادرات مواجه نشود.

یکتا با بیان اینکه صنعت نساجی کشور همچنان در رکود به سر می برد،از برخی تصمیم گیری ها که به ضرر تولید ختم شده است گلایه کرد و افزود:در یک نمونه از ابتدای امسال،سازمان تامین اجتماعی هزینه بن کارگری را نیز به هزینه بیمه اضافه کرده است و از این پس کارفرمایان این هزینه را نیز باید علاوه بر حق بیمه کارگران واحدهای تولیدی پرداخت کنند.

آغاز تحولات در مناسبت های بین المللی

سفرهای چند هفته اخیر هیات های سیاسی و اقتصادی کشورهای همسایه به ایران از دیگر موضوعاتی بود که در کمیسیون تجارت به آن پرداخته شد.مشاطان از اعضای این کمیسیون با اشاره به پوشش رسانه ای حضور هیات های کشورهای همسایه به ایران از سوی رسانه های منطقه،تصریح کرد که نشریه گلف‌نیوز طی گزارشی به تحلیل سفر امیر کویت به تهران و همچنین حضور هیات بلندپایه اقتصادی امارات و یک هیات از کشور قطر در ایران پرداخته و تحلیل‌گران این نشریه اینگونه نتیجه گیری کرده اند که غرب به دنبال مهندسی مناسبات خود با ایران از طریق کشورهای عرب منطقه است.

محسن بهرامی ارض اقدس رییس کمیسیون تجارت اتاق تهران نیز با اشاره به سفرهای چند هفته اخیر،معتقد است که حضور هیات های اقتصادی کشورهای منطقه در ایران بیانگر آن است که غرب و به ویژه ایالات متحده امریکا در حال بازنگری در روابط و مناسبت های خود با ایران است.

اسدالله عسگراولادی نیز به سفر هیات اقتصادی امارات به تهران اشاره کرد و گفت:تنها خواسته جدی ما از مقامات و بخش خصوصی امارات این است که اجازه دهند تا بانک های ایرانی که در این کشور مستقر هستند بازگشایی شوند.این فعال اقتصادی همچنین به سفر چندی پیش ریاست جمهوری ایران به کشور چین اشاره کرد و افزود:ما در حال بازسازی مناسبات خود با کشور چین هستیم و برنامه های بلندمدتی در توسعه روابط اقتصادی با این کشور داریم.وی تصریح کرد:اگرچه در حال حاضر عادی شدن روابط با غرب را پیش رو داریم اما چین را نیز در کنار خود داریم و نمی خواهیم این کشور بزرگ را در بازسازی روابط با دنیا از دست دهیم.

عسگراولادی همچنین به نشست چندی پیش کشورهای حوزه راه ابریشم که در چین برگزار شد اشاره کرد و گفت:طی این نشست که با حضور کشورهای این مسیر از جمله ایران،ایتالیا و چین برپا شد،تجدیدساختار اقتصاد و بازار این منطقه در دستورکار قرار گرفت ضمن آنکه پیشنهاد استقرار دبیرخانه راه ابریشم در تهران نیز مطرح شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به دریافت ۸ درصد مالیات از صادرات غیرنفتی اشاره کرد و آن را به ضرر صادرات کشور دانست.با طرح این موضوع از سوی عسگراولادی،رییس کمیسیون تجارت از بررسی نحوه استرداد مالیات از صادرات در نشست آتی این کمیسیون خبر داد.

در ادامه این جلسه،حسینی که به نمایندگی از سازمان توسعه تجارت ایران در جمع فعالان اقتصادی حاضر شده بود،از پیشنهاد حذف ثبت سفارش از سوی سازمان توسعه تجارت خبر داد.وی همچنین خبر داد که افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات در دستورکار دولت قرار گرفته است.ارائه پیشنهاداتی برای مشوق های صادراتی نیز از دیگر برنامه های سازمان توسعه تجارت است که وی آن را اعلام کرد.

پیامدهای تراز مثبت تجاری

از دیگر موضوعاتی که در این نشست به آن پرداخته شد،آمار تجارت خارجی کشور در دو ماه ابتدایی امسال بود.بر اساس آمار گمرک ایران،طی مدت دو ماهه اخیر ارزش صادرات غیرنفتی ایران برای نخستین بار از واردات پیشی گرفت.بهرامی با اشاره به این موضوع،گفت:طبق گزارش ها گمرک،حجم تجارت خارجی کشور طی دو ماه نخست سال جاری به ۱۶ میلیارد دلار رسیده است که از این رقم،۸.۲۶ میلیارد دلار مربوط به صادرات غیرنفتی و حدود ۷ میلیارد دلار نیز مربوط به واردات می شود.

رییس کمیسیون تجارت افزود:اینکه صادرات غیرنفتی کشور برای نخستین بار در طول سال های پس از انقلاب از واردات پیشی گرفته است را باید به فال نیک گرفت،اما نباید فراموش کرد که واردات موتور صادرات است و کاهش آن می تواند برای صادرات غیرنفتی کشور و تولید محصول در ایران خطرناک هم باشد.

اسدالله عسگراولادی نیز با استقبال از پیشی گرفتن صادرات از واردات،معتقد است که اگرچه این اتفاق خبر خوبی در حوزه تجارت خارجی ایران است اما خبر بد این است که کسری واردات،با قاچاق تامین شود.

به گفته وی،حتی مواد اولیه نیز به داخل ایران قاچاق می شود.وی افزود:واحدهای تولیدی باید با پرداخت نزدیک به ۸ درصد مالیات در گمرکات کشور اقدام به واردات مواد اولیه کنند در حالی که توان مالی بنگاه های اقتصادی چند سالی است که تحلیل رفته است.

حذف موانع جذب سرمایه‌گذار خارجی

رییس کمیسیون تجارت اتاق تهران که مشاور معاون اجرایی رییس جمهور نیز است،خبر داد که حدف موانع جذب سرمایه گذاران خارجی در دستورکار دولت قرار گرفته و جلسات و نشست هایی نیز در همین رابطه برگزار شده که نتایج مثبتی برای اقتصاد ایران به همراه خواهد آورد.

به گفته بهرامی،مشارکت شرکت های ایرانی و خارجی در ایران تاکنون دارای محدودیت های زیادی بوده است که قرار است با بازنگری در قوانین،حضور شرکای خارجی بنگاه های ایرانی در داخل کشور تسهیل شود.وی تصریح کرد:تا پیش از این قانون به شرکای خارجی اجازه نمی داد که بیش از ۱۰ درصد سهام یک بنگاه اقتصادی را در اختیار داشته باشند اما در بازنگری جدید قرار است این سقف محدودیت برداشته شود.بهرامی در عین حال یادآور شد که قرار است مالکیت بر روی زمین واحدهایی که شرکای خارجی دارند برداشته شود و از این پس با اصلاح قوانین مربوط به واگذاری زمین های دولتی و منابع طبیعی به سرمایه گذاران خارجی،تسهیلاتی در این زمینه صورت بگیرد.

رییس کمیسیون تجارت اتاق تهران در عین حال تصریح کرد که در دولت موضوعات متعددی برای بازنگری وجود دارد که طرف مستقیم بخش خصوصی است که از میان آن می توان به اصلاح آیین نامه ها،اعطای تسهیلات بانکی،تسهیل تسویه بدهی های ارزی واحدهای تولیدی،طرح یک فوریتی قانون تدوین قوانین و مقررات کشور اشاره کرد.وی افزود:به طور قطع دولت به لحاظ کارشناسی توان رسیدگی به این حجم از موضوعات را ندارد لذا بخش خصوصی و به طور خاص،اتاق بازرگانی تهران باید برای کمک به دولت ورود پیدا کند.

در ادامه این نشست،موضوع راهکارهای عملیاتی اجرای اقتصاد مقاومتی مطرح شد که مقرر شد بندها و مفادی از این سیاست که مرتبط با حوزه تجارت خارجی است استحصال شده و طی نشست آتی کمیسیون مورد بحث و بررسی اعضا قرار بگیرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×