اخبار نساجی

جنب پل حافظ؛ بازار مثبت ماند

 

جنب پل حافظ؛ بازار مثبت ماند

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته باوجود حاکمیت جو انتظار جهت روشن شدن نتایج مذاکرات سیاسی استانبول به روند رشد خود ادامه داد و شاخص توانست با ثبت ۱/۱۳۹ واحد رشد روز مثبتی را به ثبت برساند.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که بازار سهام نیز همانند دو بازار طلا و ارز به میزان قابل ملاحظه‌ای تحت تاثیر گمانه‌زنی در مورد نتیجه مذاکرات سیاسی استانبول قرار دارد. هرچند مذاکرات دیروز در پایان زمان معاملات روزانه آغاز شد؛ اما احتمالا بازار امروز با نتایج اولیه و احتمالی این مذاکرات مواجه خواهد بود. اما انتظار نمی‌رود در هر دو حالت مثبت یا منفی بودن مذاکرات بازار به میزان قابل ملاحظه‌ای متاثر شود.

روز گذشته معامله‌گران همچنین شاهد تاثیر پذیری بازار از گروه بانکی بودند؛ گروهی که با بازگرداندن نقدینگی برداشته شده توسط بانک مرکزی مجددا مورد توجه قرار گرفته است. در این میان نزدیکی زمان برگزاری مجامع سالانه و «پی بر ‌‌ای» پایین گروه بانکی نیز به اقبال معامله‌گران به این گروه افزوده است. هرچند اکثر نمادهای عمده گروه بانکی با افزایش سرمایه‌هایی نیز مواجهند و انتظار می‌رود سود نقدی بانک‌ها حداکثر به کمتر از ۵۰درصد سود هر سهم این شرکت‌ها محدود شود.

در بازار دیروز انتشار خبرهایی در مورد آماده‌سازی بلوک ۱۵درصدی ذوب‌آهن اصفهان برای عرضه به همراه تداوم رشد بهای محصولات فولادی موجب شد تا نماد ذوب با معامله ۵/۴۲میلیون سهم و رشد قیمت ۵درصدی همراه شود. پیش از این انتظار می‌رفت سازمان خصوصی‌سازی بلوک ۵۰درصدی ذوب‌آهن را عرضه کند که در حال حاضر این بلوک به ۱۵درصد محدود شده است. در همین حال شایعاتی در مورد احتمال واگذاری بخشی از سهام ذوب‌آهن اصفهان به سهام عدالت نیز مطرح است. ذوب‌آهن اصفهان در صورت واگذاری بلوک ۵۰درصدی می‌تواند دوره جدیدی از فعالیت را تجربه کند؛ امری که به دور از مشکلات مدیریت دولتی این واحد خواهد بود. در این میان گروهی از فعالان بازار طی روزهای گذشته با شایعه‌ای روبه‌رو شده بودند که سازمان خصوصی‌سازی ۱۷ درصد از سهام ذوب‌آهن را به قیمت پایه هر سهم حدود ۳۹۰ تومان به ساتا و یک مجموعه دیگر واگذار کرده است. از سوی دیگر برخی شنیده‌ها هم حکایت از آن داشت که قیمت پایه هر سهم در واگذاری بلوک ۱۵ درصدی ذوب‌آهن که در روزهای پایانی سال توسط هیات‌ واگذاری تعیین شده، بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ تومان است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در همین حال دیروز معامله‌گران شاهد اعلام زمان برگزاری جلسه معارفه شرکت پالایشگاه بندر‌عباس بودند.

در پی درج نام شرکت مشمول اصل۴۴ پالایشگاه بندرعباس در اواخر سال گذشته، این شرکت ساعت ۱۰ صبح دوشنبه جاری جلسه معارفه‌ای را برگزار می‌کند، تا آماده عرضه اولیه سهام در بورس اوراق بهادار باشد.

سرمایه ثبت شده پالایشگاه بندرعباس ۱۳۸۰ میلیارد تومان بوده و تاکنون هم ۴۰ درصد سهام آن به سهام عدالت و ۳۳ درصد هم به سازمان تامین اجتماعی بابت رد دیون دولت واگذار شده است، بنابراین ۲۷ درصد سهام آن باقی مانده که قبل از عرضه اولیه سهام، تعهد عرضه سهام آن در بورس از سهامدار عمده (شرکت ملی پالایش و پخش) اخذ خواهد شد.

افزون بر این، مشاور پذیرش هلدینگ خلیج فارس خبر داده است که ‌با توجه به موکول شدن پذیرش شرکت پتروشیمی خلیج فارس به رفع پاره‌ای ابهامات و نیز تکمیل تشریفات افزایش سرمایه‌، مدارک و مستندات مورد نیاز در دست تکمیل می‌باشد.

مقصود پورابولی اظهار کرد: جهت رفع ابهامات اقدامات موثری در جریان است و سایر اطلاعات‌، مدارک و مستندات مورد نیاز هیات پذیرش‌، با سرعت تمام در دست تکمیل است و امیدواریم تا پایان فروردین‌ماه، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارد‌.

یادآور می‌شود، مجموع ظرفیت تولیدی شرکت‌های سرمایه‌پذیر این هلدینگ در حدود ۱۵ میلیون تن محصولات پتروشیمی با طیفی بسیار متنوع بوده و حجم فروش در حدود ۱۴ میلیون تن است که حدود ۵۰ درصد فروش این شرکت‌ها به صورت صادراتی است.

در گروه شرکت‌های هلدینگی دیروز مدیرعامل اعتضاد غدیر از احتمال عرضه سهام این شرکت در سال آینده خبر داد.

مجید کاظمی با بیان اینکه در سال جاری سهام این شرکت در بازار سرمایه عرضه نخواهد شد، اضافه کرد: شرکت سرمایه‌گذاری غدیر شرایطی را برای شرکت‌های تابعه خود در ورود به بازار سرمایه تعریف کرده است. تا به این واسطه سهام این شرکت‌ها با ارزش ذاتی مناسب به بازار سرمایه عرضه شوند. بنابراین برای ورود به بازار سرمایه تلاش داریم تا بر ارزندگی ذاتی خود بیفزاییم.

در گروه فلزی دیروز نمادهای تولید‌کننده سرب و روی، آلومینیوم و فولادی مورد توجه بودند. در این گروه فولاد خراسان نیز دیروز با صف خرید همراه شد. آلومینیوم ایران نیز با توجه به انتظار معامله‌گران برای پوشش زیان انباشته شرکت با توجه به قیمت کنونی فروش این فلز در بورس کالا همچنان با صف خرید همراه بود.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل ۱/۱۳۹واحد رشد کرد و به ۲۶هزار و ۸۹۶واحد رسید ارزش معاملات نیز دیروز ۶/۴۵میلیارد تومان بود که ۴/۶درصد آن‌ را معامله ۸/۸میلیون سهم فولاد مبارکه تشکیل داد. از ۲۱۶نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۰۹ نماد با کاهش قیمت و ۱۰۴نماد با رشد ارزش داد‌وستد شدند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×