اخبار نساجی

جلوگیری از شکل‌گیری محیط کسب و کار خاکستری

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رئیس مجمع واردات خواستار جلوگیری از شکل‌گیری محیط کسب و کار خاکستری در کشور شد و گفت: شکار هزینه ها،نهضت کاهش هزینه تمام شده و بهبود فضای کسب وکار، ارکان مقابله اقتصادی با پدیده شوم قاچاق هستند.

محمدحسین برخوردار در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: شکار هزینه‌ها در بنگاههای خصوصی و موفقیت مستمر در کاهش هزینه تمام‌شده می‌تواند ریشه‌های اقتصادی سودآوری قاچاق را بخشکاند و به همین جهت باید بعنوان یک عزم ملی در سال جهاد اقتصادی، کاهش هزینه تمام‌شده موردنظر بخش دولتی و خصوصی قرار گیرد.

رئیس مجمع واردات افزود: بهبود فضای کسب و کار، امری اتفاقی نیست و برنامه و نقشه‌راه می‌خواهد؛ به این معنا که بهبود این فضا، نیازمند هوشمندی در بازارهای هدف، آینده‌نگری نسبت به تحولات ملی و بین‌المللی، مشارکت گروهی فعالان اقتصادی و  تقسیم کار ملی است.

وی تصریح کرد: در این میان عملکرد درست در حیطه مباحث اقتصادی نیازمند نگاه جدی به برنامه‌ها و اسناد بالادستی نظیر سند چشم‌انداز، اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون برنامه پنجم توسعه به همراه قوانین مطرح در حوزه تجارت کشور است، به نحوی که باید برای بهبود فضای کسب وکار در سال جهاد اقتصادی چاره‌اندیشی کرده تا بتوان از این طریق آفات و معضلاتی نظیر قاچاق را به صورت ریشه‌ای درمان کرد.

برخوردار با اشاره به عوارض محیط کسب و کار نامناسب برای اقتصاد کشور گفت: محیط نامناسب کسب و کار، هزینه‌ بنگاههای اقتصادی را افزایش داده و منجر به افزایش هزینه تمام‌شده کالا و خدمات می‌شود؛ چراکه یک بنگاه اقتصادی با دو نوع هزینه روبرو است که یکی از آنها، هزینه‌هایی است که بنگاه به جهت فعالیت اقتصادی خود باید پرداخت کند و دیگری هزینه‌ای است که محیط بر بنگاه تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد: آنچه تحت عنوان فضای کسب و کار خاکستری در ادبیات اقتصادی و مدیریتی کشور مطرح می‌شود، می‌تواند بر عملکرد مدیران بنگاه‌ها، نیروی کار، سرمایه‌گذاران اقتصادی، فرآیندهای اقتصادی نظیر فروش، رقابت در عرصه‌های داخلی و جهانی ، توسعه کشور و رفاه ملی تاثیر گذاشته و چهره اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور را مخدوش سازد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: از سوی دیگر محیط نامناسب کسب و کار، شرکتها را بیش از اندازه بزرگ و فربه می‌کند؛ بطوریکه قدرت انعطاف و رقابت را در آنها رنگ می‌بازد. به این معنا که در شرایط کسب و کار نامناسب، بنگاههای اقتصادی از آنجا که احساس می‌کنند اگر کاری به بیرون شرکت واگذار کنند ممکن است به درستی انجام نشود و ریسک بالایی داشته باشد ،به صورت کاذب بزرگ می‌شوند و این به معنای تحمیل هزینه مضاعف به شرکت و افزایش هزینه تمام شده کالا و خدمات ارائه شده است.

به اعتقاد وی، همچنین محیط نامناسب کسب و کار تمایل افراد به فعالیتهای زیرزمینی را افزایش می‌دهد و همین فاکتور در کنار سودآوری قاچاق، موجب شده است تاکنون راههای گریزی برای قاچاقچیان وجود داشته باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×