مد و پوشاک

جشنواره مد و لباس فجر از دیدگاه اتحادیه طلا و جواهر

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر: مردم طلای ایرانی را ترجیح می دهند

محمد کشی آرا رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفتگو با ستاد خبری پنجمین جشنواره مد و لباس فجر به جایگاه مستحکم صنعت ساخت زیورآلات و عدم غلبه واردات در این حوزه اشاره کرد.

کشی‌آرا با تأکید بر اهمیت زیورآلات در میان توده مردم جامعه عنوان کرد: زیورآلات در میان مردم مخصوصا بانوان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. درگذشته ساخت جواهر متفاوت از امروز بود چراکه در گذشته اثری از دستگاه‌های ساخت زیورآلات و جواهر نبود و به همین سبب ساختار طلا و جواهر قدری متفاوت بود.

وی اضافه می‌کند: در روزگاری که امکانات و تکنولوژی مدرن ساخت زیورآلات وجود نداشت؛ شیوه های سنتی که عمدتا صنایع دستی نیز به شمار می‌رفتند؛ به عنوان تنها راهکارهای ساخت زیور مورد استفاده صنعتگران هنرور قرار می‌گرفت. از جمله هنرهایی که جواهرسازان به کار می بردند؛ ملیله کاری و زنجیرسازی از جمله برند های شناخته شده طلا وجواهرات در سطح بین‌المللی  بود که امروز آن ها را به عنوان صنایع فرهنگی و میراث معنوی می شناسیم.

وی با اشاره به نفوذ مدرنیته و تغییر در سبک بصری زیورآلات افزود: با گسترش شهر نشینی طبیعتا سلیقه مردم تغییر کرد  و فرم‌های مدرن و تزئینی جایگزین شیوه ها و طرح های سنتی شد. شاید یکی از اتفاقاتی که سبب تحول در صنعت طلا و جواهر شد؛ سالهای جنگ بود. در سال‌های اولیه جنگ اجناس خارجی وارد بازار طلا و جواهر شدند و همین عامل تحولی در عرصه ساخت طلا پدید آورد. هم چنین رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی تنوع در طراحی طلا و جواهر بیشتر شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در ادامه یادآور شد: با تغییر در ساختار سنتی جامعه به نگرش مدرن، رنگ‌ها و نقش‌ها در طراحی زیورآلات تنوع بیشتری یافت و دچار دگردیسی شد. بدیهی‌ست که با ایجاد تنوع در طراحی طلا ، هم مسیرشدن با طبع و ذائقه مردم نیز ممکن خواهد شد.

کشی آرا با اشاره به هویت فرهنگی مد در جامعه گفت: در سراسر دنیا حاکمیت مسیر حرکت سبک زندگی و تغییر در فرهنگ جامعه را هدایت می‌کند. به همین سبب حاکمیت جامعه نقش به سزایی را در آگاهی مردم ایفا می‌کند. هنر بخشی از فرهنگ است و طبیعی‌ست که در کانون توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مد به عنوان یکی از ابزارهای جهت دهنده به ذهنیت مردم یک جامعه حایز اهمیت بسیار است. چنان که در کشورهای پیشرفته از رسانه‌های جمعی چون تلوزیون و روزنامه‌ها و مجلات که ابزار تبلیغات و مهم ترین وسیله نفوذ در مردم استبرای اثربخشی آن استفاده می‌شود. به همین سبب در کشور ما که نیاز به معرفی سبک پوشش دارد استفاده از تبلیغات و رسانه اجتناب ناپذیر است.

این مقام مسئول با اشاره به قوام این هنر- صنعت خاطرنشان کرد: هنر ساخت زیورآلات و جواهر در کشور ما از استحکام خوبی برخوردار است. چنان که استفاده از تکنولوژی نه تنها از ارزش‌های آن نکاسته، بلکه در تسریع روند پیشرفت این هنر راهگشا بوده و ازین رو می توان گفت هنر ساخت جواهر و زیورآلات در شرایط مطلوبی به سر می برد.

وی در خاتمه افزود: حدود ۸۰ درصد مردم از برند‌های داخلی استفاده می کنند و شاید تنها ۲۰ درصد از خریداران به برندهای خارجی اقبال نشان دهند. این موضوع نشان می‌دهد طراحی طلا در ایران از جایگاه شناخته شده‌ای برخوردار است.

پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر به دبیری منصور حسینی برگزار خواهد شد. علاقمندان برای مشاهده اخبار، رویداد‌ها و فراخوان شرکت در این جشنواره می‌توانند به نشانی مراجعه کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×