اخبار فرش ماشینی

تولید و پرورش کرم ابریشم در آذربایجان شرقی توسعه می یابد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: با توجه به پتانسیلهای موجود و با برنامه ریزی منسجم تولید و پرورش کرم ابریشم در این استان توسعه می یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، غفورعبدالهی ظهر یکشنبه در جلسه بررسی موانع و مشکلات پرورش کرم ابریشم در استان گفت: حدود ۳۰۰ خانوار در منطقه سیه رود از توابع شهرستان جلفا، بخش عمده پرورش و تولید کرم ابریشم استان را در دست دارند و استان آذربایجان شرقی رتبه چهارم کشوری در تولید این محصول بعد از استانهای خراسان رضوی، مازندران و گیلان را در اختیار دارد.

وی با اشاره به پتانسیل های موجود و دسترسی به اطلاعات به روز تولید این محصول و شرایط اقلیمی، آب و هوایی و امکان توسعه باغات توت در مناطق شمالی استان و در کنار آن ارزش افزوده قابل توجه این محصول و امکان فرآوری آن در داخل و قابلیت ورود محصولات فرآوری شده به بازار فرش گفت: لزوم بازنگری در تولید و پرورش کرم ابریشم در حاشیه رودخانه ارس ضروری بوده و با اقدامات انجام یافته در این راستا، تولید و پرورش کرم ابریشم در استان توسعه چشمگیری خواهد یافت.

عبدالهی با اشاره به کیفیت بالای ابریشم تولیدی استان نسبت به سایر مناطق کشور گفت: به لحاظ شرایط مناسب آب و هوایی برای پرورش کرم ابریشم در حاشیه رودخانه ارس، از هر جعبه نوغان در مدت ۴۷ روز پرورش، با مصرف میانگین ۶۰۰ کیلوگرم برگ توت ۳۵ کیلوگرم پیله تر استحصال می شود که پس از نخ ریسی بطور متوسط یک کیلوگرم نخ ابریشم از هرجعبه به دست می آید که برای مواد اولیه فرش استان بکار گرفته می شود.

وی همچنین اضافه کرد: برای توسعه این صنعت، مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان با برگزاری دوره های آموزشی تولید و پرورش کرم ابریشم در شهرستانهای مستعد و در کنار آن همکاری رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری استان نیز، پیشبرد هدف توسعه تولید این محصول را به نحو چشمگیری افزایش خواهد داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه از موقعیت ممتاز مناطق سیه رود، هوراند، کلیبر و خدا آفرین برای ایجاد باغات توت و توسعه صنعت نوغانداری خبر داد و گفت: با برنامه های در دست اجرا، احداث سالنهای پرورش کرم ابریشم و در کنار آن صنعت نخ ریسی که بخشی از اراضی پایاب سد خدا آفرین برای احداث باغات توت مکانیزه اصلاح شده در دستور کار مدیریت باغبانی سازمان قرار گرفته و با توسعه باغات توت که برگ آنان در توسعه نوغانداری نقش اساسی دارد، کار توسعه پایدار این صنعت مولد، اجرایی می شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ایوب ایرانی فام با اشاره به عزم سازمان برای استفاده از امکانات موجود برای ارتقاء بخشی به تولید، ایجاد اشتغال و درآمد زایی برای بهره برداران حاشیه رودخانه ارس گفت: مطالعه اساسی و اصولی مکان یابی در دیگر مناطق استان، توسط معاونت های بهبود تولیدات دامی و معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان برای توسعه این صنعت در حال اجراست.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×